اجلاس 20 کشور جهان در ایتالیا برگزار شد؛ نگرانی رهبران جی 20 در مورد فعالیت های هسته ایران

    کد خبر :856855
اجلاس جی 20

رهبران 20 اقتصاد برتر جهان در شهر رم ایتالیا گرد هم آمده‌اند تا در خصوص مهم‌ترین چالش‌های پیش روی جهان به رایزنی بپردازند. این نخستین اجلاس حضوری G20 از زمان آغاز همه‌گیری کرونا است. بحران کرونا و پیامدهای آن برای اقتصاد جهانی، چالش‌های محیط زیستی، بحران افغانستان، برنامه هسته‌ای ایران و گفتگو در خصوص موضوعات دوجانبه مهم‌ترین موضوعات در دستور کار نشست رم عنوان شده است.

«بازتاب»؛ آرش صفار- دیروز 30 اکتبر، اجلاس سران G20 در رم ایتالیا آغاز شد؛ این اجلاس، به واسطه بحران همه‌گیری کرونا و آثار آن بر اقتصادی جهانی، نشست «اقتصاد جهانی و سلامت جهانی» نام‌گذاری شده است.

G20 مجمعی غیررسمی، متشکل از ۲۰ کشور صنعتی و در آستانه صنعتی شدن است که حدود ۹۰ درصد تولید ناخالص ملی جهان و نزدیک به ۸۰ درصد تجارت جهانی را در کنترل دارند. این گروه که شامل ۱۹ کشور به همراه اتحادیه اروپا است، در واقع یک نقش مشورتی در مورد مسائل مالی جهانی دارا است.

رایزنی و مذاکره در خصوص دو موضوع مقابله با همه‌گیری کرونا و همه‌گیری‌های آینده و راه‌های عملی برای کاهش تغییرات آب و هوایی مهم‌ترین بخش‌های دستور کار رهبران بزرگ‌ترین اقتصادهای جهان در اجلاس رم است.

همچنین در این نشست قرار است در مورد موضوعاتی از قبیل بحران افغانستان و برنامه هسته‌ای ایران گفتگو شود.

پیش‌تر سازمان جهانی غذا و کشاورزی (فائو) و برنامه جهانی تغذیه، وابسته به سازمان ملل در خصوص بحران گرسنگی شدید در افغانستان هشدار داده بودند.

بر اساس گزارش سازمان ملل، بیش از نیمی از جمعیت 38 میلیونی افغانستان، دسترسی به غذای کافی ندارند؛ پیش‌بینی شده است که در نوامبر 2021، حدود 23 میلیون نفر در افغانستان در معرض گرسنگی شدید قرار بگیرند.

قرار است رهبران G20 راه‌های کمک‌رسانی به افغانستان، بدون به رسمیت‌شناسی طالبان را بررسی کنند.

همچنین جو بايدن، رئيس‌ جمهور آمریکا، در حاشیه نشست با رهبران سه کشور اروپایی حاضر در برجام یعنی بریتانیا، آلمان و فرانسه درباره برنامه هسته‌ای ایران دیدار و گفت‌وگو کرده است. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی دولت بایدن هدف از این دیدار را ایجاد یک جبهه مشترک علیه ایران اعلام کرده بود.

این دیدار منجر به صدور بیانیه مشترکی شد که در آن اعلام شده است «پیشرفت‌های اخیر ایران در افزایش سریع میزان اورانیوم غنی‌شده و میله‌های سوخت فلزی هیچ توجیه غیرنظامی (صلح‌آمیزی) ندارد، بلکه برای ساخت سلاح هسته‌ای لازم است».

سه کشور اروپایی و ایالات‌متحده همچنین در خصوص عدم بازگشت ایران به مذاکرات وین انتقاد کرده‌اند و خواستار همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شده‌اند.

هم‌زمان با برگزاری اجلاس G20، گروهی از فعالان محیط زیست و گروه‌های ضد سرمایه‌داری در رم به تظاهرات پرداخته‌اند؛ این گروه ضمن معرفی G20 به عنوان تولیدکننده 80 درصد از گازهای گلخانه‌ای جهان، سیاست‌های آن برای کاهش آلاینده‌های زیست محیطی و حفاظت از محیط زیست را شکست‌خورده توصیف می‌کنند؛ رایزنی رهبران G20 در خصوص کاهش انتشار آلاینده‌های زیست محیطی در ادوار پیشین عموما بی‌نتیجه بوده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید