اتوماسیون چه کمکی به کشاورزی خواهد کرد؟

    کد خبر :1016821

اتوماسیون صنعتی به معنی خودکار سازی فرایند تولید بوسیله تجهیزات مکانیکی و الکتریکی است. در اتوماسیون صنعتی در واقع از یک سری عملگر ها که توسط سنسور ها کنترل شده و با نیروی برق کار می کنند تشکیل شده است. استفاده از اتوماسیون صنعتی در حیطه گسترده ای از صنایع و تکنولوژی ها به کار رفته و در نهایت باعث افزایش بهره وری و کاهش دور ریز مواد اولیه و منابع شده است. استفاده از اتوماسیون صنعتی در صنعت کشاورزی نیز توانسته تا حدود زیادی بهره وری و میزان تولید را افزایش دهد. از طرفی ایجاد فرایندهای خودکار در تولید کشاورزی باعث کاهش مصرف آب و کود های صنعتی شده و بهره‌‌وری استفاده از منابع را افزایش داده است.

مفهوم اتوماسیون صنعتی در صنعت کشاورزی

اتوماسیون صنعتی در کشاورزی به معنای خودکار سازی برخی از بخش های کاشت داشت و برداشت است. در این فرایند ها با استفاده از انواع حسگر ها و پردازنده ها پارامتر ها مشخص شده و در نهایت دستورات و فرمان های خودکار برای امور کشاورزی صادر می شود. از موارد با اهمیت در این زمینه مصرف بهینه سم، کود و آب است. با توجه به خشکسالی و بحران آب در سراسر جهان استفاده بهینه منابع با بکار بردن اتوماسیون صنعتی ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

آبیاری: استفاده از اتوماسیون صنعتی می تواند در بخش های آبیاری، سم پاشی و کنترل دما استفاده شود. در سیستم هایی همچون  گلخانه ها استفاده از اتوماسیون شدنی‌تر است. در این مجموعه ها دما و خشکی خاک می تواند سیگنال های خوبی برای انواع آبیاری باشد. این کار می تواند در نهایت باعث کاهش مصرف آب و افزایش تولید محصول در واحد مورد نظر شود.

کاربردهای اتوماسیون صنعتی در صنعت کشاورزی

اتوماسیون در بخش دامداری: در بخش های دامداری صنعتی می توان از ردیابی های خودکار، خودکار سازی تغذیه دام ها و کنترل دما برای تولید استفاده کرد.

اتوماسیون در بخش گیاهان دارویی: گیاهان دارویی شرایط خاصی برای رشد و ایجاد ماده مؤثره در خود دارند. این فاکتور ها دما و رطوبت و میزان تابش خورشید است. با استفاده از اتوماسیون صنعتی می توان فاکتور های تولید این گیاهان را برنامه ریزی کرده در نهایت تولید انبوه آنها را باعث شد.

مزایا و فواید اتوماسیون در کشاورزی

کاهش هزینه های تولید: از مهمترین فوائد استفاده از اتوماسیون در حذف کارهای یدی است. با کاهش نیروی انسانی هزینه کمتر شده و با عملکرد دقیق ماشین دقت کار افزایش می یابد. با در نظر گرفتن هزینه اتوماسیون در نهایت بهره وری افزایش خواهد یافت.

بهبود کیفیت محصولات: به علت کنترل دقیق فرایند های تولیدی توسط پردازشگر کامپیوتری تناسب و تنوع  کود های شیمیایی اثر بخشی بیشتری داشته و در حجم کمتری مصرف می شود. این مسئله باعث کاهش آلودگی در محیط زیست و اثرات منفی سموم و کود های شیمیایی می شود.

بهره وری منابع: از کاربرد های دیگر اتوماسیون صنعتی مدیریت بهتر منابع در یک مجموعه کشاورزی است. کود های شیمیایی، آب و سایر تجهیزات در مراحل کاشت داشت و برداشت به کار می روند. استفاده بهینه از منابع یکی از ضروریات هر کسب و کار کشاورزی است. اتوماسیون صنعتی اگر  در یک مزرعه به کار گرفته شود حامل های انرژی و منابع همچون کود های شیمیایی و طبیعی، آب و سایر مواد به طرز بهینه ای مصرف می شوند.

قابلیت رقابتی: موارد گفته شده در بند های قبلی در مجموع باعث افزایش کیفیت و بهره وری سرمایه می شود. این مسئله شرکت را توانمند تر کرده و برای ورود به بازار های بزرگ آماده می کند.

چالش‌ها و موانع در پیاده‌سازی اتوماسیون صنعتی در صنعت کشاورزی

هزینه‌های بالای نصب و پیاده‌سازی سیستم‌های اتوماسیونی

سیستم های اتوماتیک معمولاً از تکنولوژی و ساخت سطح بالایی برخوردارند. از این رو معمولا قیمت بالایی دارند به طوری که در واقع هزینه اتوماسیون مزرعه بالاست. این نکته یکی از موانع استفاده از سیستم های اتوماتیک است. برند های مختلفی هستند که تجهیزات مربوط به اتوماسیون جهت بهبود عملکرد صنایع مختلف ساخته و طراحی می کنند ، از زیمنس گرفته تا اشنایدر و جنرال الکترونیک و ای بی بی جزو برند های و بزرگان این صنعت هستند. در این بین زیمنس یکی از بهترین برندهای تولید کننده تجهیزات صنعتی و برقی می باشد.

نیاز به تخصص و آموزش مناسب کارکنان

تجهیزات به کار رفته در اتوماسیون نیازمند سطح بالایی از برنامه ریزی و مهندسی هستند. برای نمونه نوشتن کد برنامه اتوماسیون نیازمند دانش برنامه نویسی است که به نسبت هزینه بالایی دارد.

مشکلات فنی و عدم سازگاری با سیستم‌های قدیمی

تجهیزات قدیمی مجموعه های کشاورزی عموماً قابلیت اتصال و همراهی با سیستم های اتوماسیون را ندارند. این مسئله به شکل خاص نیازمند هزینه های دیگر خواهد بود.

در پایان

با استفاده از اتوماسیون صنعتی می توان بهره وری و اثربخشی سرمایه و زمین را افزایش داد. اتوماسیون بسیاری از اندازه گیری های دستی و چشمی را به صورت اتوماتیک و بسیار دقیق تر از انسان انجام داده و برخی از عملیات های فیزیکی کشاورزی را نیز با دقت بالا انجام می دهد. این سیستم ها کارایی بالایی دارند اما در عین حال محدودیت هایی نیز در مورد استفاده از آنها وجود دارد. در کل استفاده از اتوماسیون صنعتی در کشاورزی توانسته کمیت و کیفیت محصولات کشاورزی را افزایش دهد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید