اتحادیه مرکزی دام سبک: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی تاثیر چندانی بر بازار گوشت قرمز ندارد

    کد خبر :875601

مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک کشور آزادسازی نرخ ارز را به نفع تولید دانست و گفت: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی تاثیر چندانی بر بازار گوشت قرمز ندارد زیرا نزدیک به ۴۰ درصد از نهاده‌های مورد نیاز صنعت دامی از این محل تامین می‌شود.

به گزارش ایرنا، «افشین صدر دادرس» در نشستی خبری درباره وضعیت بازار گوشت قرمز افزود: حدود ۶۰ درصد نیاز خوراک دامی کشور از علوفه تامین می شود بنابراین حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از نهاده‌ها در قیمت این محصول تاثیر چندانی ندارد؛ این درحالی است که بیش از ۹۰ درصد نهاده‌های صنعت طیور وابسته به ارز ترجیحی است.

مدیرعامل اتحادیه سراسری دام سبک کشور اظهار داشت: اما اجرای این طرح نیازمند اصلاحاتی در زمینه احیای مراتع و از طرفی معرفی علوفه‌های سازگار با شرایط اقلیمی است تا علوفه مورد نیاز صنعت دامی تامین شود.

به گفته وی، در شرایط خشکسالی نیاز است تا با آب شور علوفه و نهاده مورد نیاز تولید تامین شود و در اختیار دامداران قرار گیرد.

دادرس تصریح کرد: اکنون نگرانی تعیین نرخ آزاد و نیمایی را داریم زیرا به دلیل اختلاف قیمت بین این دو، در صورت تعیین نرخ ارز نیمایی ورود دلالان می تواند به طور مجدد این مشکلات را ایجاد کند و قیمت های دستوری اعمال شود.

وی ادامه داد: همچنین برای برون رفت از برخی مشکلات صنعت دامی کشور باید علم، دانش، تکنولوژی و روش های جدید تولید بکار گرفته شود که البته این امر نیازمند ورود بخش ترویج کشاورزی است تا با ورود دانش روز بهروری صنعت دام کشور نیز ارتقا یابد.

دادرس افزود: در این شرایط می توان با مدیریت بحران و آینده نگری محصولات پروتئینی را با قیمت های مناسبی به بازار عرضه کرد.

دلالان تعیین کننده بازار گوشت قرمز

مدیرعامل اتحادیه سراسری دام سبک کشور گفت: با وجود مازاد دام در کشور و قیمت هر کیلوگرم دام زنده ۵۵ هزار تومان، باید قیمت هر کیلوگرم گوشت گوسفندی در بازار ۱۲۰ هزارتومان باشد اما گوشت با نرخ های غیرمنطقی به دست مردم می رسد.

وی افزود: در واقع توزیع کنندگان و قصابان بازار گوشت قرمز را در دست دارند که برای قیمت گوشت قرمز نرخ تعیین می کنند به طوری که اکنون عمده غرفه های توزیع گوشت قرمز در اختیار صنایع بسته بندی که حلقه واسط تولید و عرضه هستند؛ قرار دارد.

دادرس گفت: علاوه بر منفعت طلبی بیش از اندازه در تعیین قیمت گوشت قرمز، دلالان به دنبال جلوگیری از صادرات دام زنده هستند تا تولید در کشور از بین برود و شرایط واردات برای برخی افراد سودجو مهیا شود.

مدیرعامل اتحادیه سراسری دام سبک کشور اظهار داشت: همچنین هر کیلوگرم دام بز و میش زنده بین ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان و دام مولد زنده بین ۳۰ تا ۳۵ هزار تومان از دامداران خریداری می شود که باید این محصولات به ترتیب در بازار بین ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان و بین ۸۰ تا ۸۵ هزار تومان به فروش برسد اما گوشت بز و میش در بازار توسط عرضه کنندگان به جای گوشت گوسفندی بره فروخته می شود.

صادرات ۵۰ هزار راس دام سبک

دادرس گفت: به تازگی ۴۰ هزار راس دام سبک به کشورهای همسایه صادر شده است و ۱۰ هزار راس دیگر در قرنطینه به سر می برند که بزودی صادر می شوند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید