ابزاری برای جابه‌جایی ویروس و پروتئین ساخته شد

    کد خبر :635237

برای دستکاری و به دام‌اندازی نانوذرات، محققان روشی به نام انبرک نانویی ارائه کردند که در آن ذرات شکننده و نانومقیاس نظیر باکتری، ویروس و پروتئین را می‌توان جابه‌جا کرد.

 

به گزارش بازتاب به نقل از ستاد توسعه فناوری نانو، پژوهشگران مرکز مهندسی و علم نانو روشی ارائه کردند که با استفاده از آن می‌توان نانوذرات را با نور به دام انداخت و حرکت داد. نتایج این پروژه در نشریه Nature Communications به چاپ رسیده است.

 

فناوری انبرک‌نانویی توسط سوویک گوش و آمباریش گوش از مرکز CeNSE توسعه داده شده است. در این روش پرتو لیزر روی ذره متمرکز شده و آن را به دام می‌اندازد؛ بنابراین می‌توان با این کار، ذرات نانومتری را حرکت داد. با این روش با اطمینان می‌توان گفت که نور ذره را به دام انداخته و حرکت می‌دهد.

 

این راهبرد را می‌توان برای گیراندازی دقیق، انتقال و رهایش نانوذرات و نقاط کوانتومی به کار برد. از آنجایی که شدت نور کم است، این راهبرد غیرتهاجمی بوده و می‌توان از آن برای جابه‌جایی ذرات شکننده نوری نظیر باکتری، پروتئین و ویروس استفاده کرد.

 

براساس اطلاعات منتشر شده، روش به دام‌اندازی و دستکاری ذرات با نور، برای دریافت جایزه نوبل فیزیک انتخاب شده و یک دستاورد بزرگ تحقیقاتی قلمداد می‌شود.

 

اما با انبرک نوری نمی‌توان نانوذرات را به دام انداخت و این روش کارایی لازم برای این کار را ندارد، چالشی که با نوآوری انبرک پلاسمونیک حل شد. در انبرک پلاسمونیک ذرات کوچک فلزی نظیر طلا یا نقره به دلیل تولید میدان الکترومغناطیس قدرتمند در اطراف خود می‌توانند با نور برهم‌کنش داده و به دام بی‌افتند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید