ابتکار ژاپن برای از سر گیری مذاکرات احیای برجام

  • سیاسی
  • سه شنبه ۴ مهر ۱۴۰۲ ۱۶:۰۴
    کد خبر :1023500
ژاپن مذاکرات احیای برجام

وزیر خارجه ایران از ابتکار دولت ژاپن برای احیای توافق برجام خبر داد.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران گفت که ژاپن ابتکاری برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ ایران و شش قدرت بزرگ را پیشنهاد کرده است.

امیرعبداللهیان به روزنامه ژاپنی کیودونیوز گفت که هرگونه ابتکار ژاپن که با «منافع ایران» همسو باشد، از سمت تهران مثبت تلقی خواهد شد. او تصریح کرد: «ما از نقش سازنده ژاپن در احیای توافق هسته‌ای حمایت می‌کنیم». وزیر امور خارجه ایران جزئیاتی از این ابتکار را ارائه نکرد. او گفت که در جریان سفر ماه آگوست خود به توکیو، با فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن و سپس یوشیماسا هایاشی، وزیر امور خارجه این کشور دیدار کرد و این پیشنهاد را از دولت ژاپن دریافت کرد.

توافق هسته‌ای ایران با شش کشور بریتانیا، چین، فرانسه، آلمان، روسیه و ایالات متحده برای محدودکردن برنامه هسته‌ای خود در ازای لغو تحریم‌های اقتصادی به دست آمد. از زمانی که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در سال ۲۰۱۸ از این توافق خارج شد، مذاکرات بر سر آن به بن‌بست رسیده است. متعاقباً، ایران نیز برخی از محدودیت‌های توافق را زیر پا گذاشت.

در سال ۲۰۲۱، ایالات متحده تحت ریاست‌جمهوری جو بایدن به همراه سایر طرف‌های توافق سال ۲۰۱۵، مذاکرات را با هدف تسهیل ورود مجدد واشنگتن به این توافق از سر گرفتند. امیرعبداللهیان گفت که با این حال، «تقاضای بیش از حد» آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان در مورد توافق هسته‌ای، پیشرفت مذاکرات را به تأخیر انداخته است. او همچنین دلیل این تأخیر را «مداخله» کشورها در مسائل داخلی ایران دانست.

 اکوایران

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید