«ائتلاف کارگزاران – اعتمادملی» پیروز شد؛ «اتحادملت» شکست خورد/ «افشانی» اصلاح‌طلب است یا «حسینی مکارم»؟!

    کد خبر :278526

انتخاب شهردار تهران به مراحل پایانی خود نزدیک شده و از بین چهره هایی نظیر «محمد علی افشانی، سمیع الله حسینی مکارم، محمد ابراهیم انصاری لاری، محمود حجتی، محمود حسینی، حجت‌الله میرازیی و پیروز حناچی» افشانی گزینه حزب اعتماد ملی و حسینی مکارم سرپرست شهرداری تهران در نهایت برای رقابت نهایی انتخاب شهردار برگزیده شدند.

به گزارش تابناک، در رای گیری نهایی «سید محمدعلی افشانی» با ۱۵ رای و «سمیع الله حسینی مکارم» با ۱۱ رای، دو گزینه نهایی تصدی شهرداری تهران شدند. و «پیروز حناچی» ۱۰ رای و تنها یک رأی کمتر موفق به حضور در دوئل نهایی شهرداری پایتخت نشد.

چرا کارگزاران به سمت حجتی چرخید و برگشت؟

در این بین، اگر به لحاظ سیاسی بخواهیم به بررسی ترکیب گزینه های شهرداری تهران بپردازیم، باید اشاره کنیم که پس از کنار رفتن گزینه اصلی حزب کارگزاران سازندگی یعنی «محسن هاشمی رفسنجانی» از بین کاندیداهای موجود این حزب که نفوذ و تاثیرگذاری زیادی در کنار حزب اتحاد ملت در شورای شهر تهران دارد، ابتدا از در مصالحه با اتحاد ملتی ها درآمد و «سید محمود حجتی» که احتمال شهردار شدنش بسیار قوت گرفته بود را مورد حمایت قرار داد.

کارگزاران اعلام کرد که کاندیدایی بین 7 گزینه نهایی شهرداری پایتخت ندارد که بخواهد مورد حمایت قرار دهد و بر همین اساس برای حفظ موقعیت نیروهای خود در شهرداری و شورا و همچنین محفوظ نگه داشتن سهم این حزب از مدیریت شهری تهران تلاش کرد که کاندیدایی را مورد حمایت قرار بدهد که از شانس بالایی برای رسیدن به کرسی شهرداری برخوردار است، لذا به حمایت از حجتی پرداخت.

پس از آنکه این حزب و اعضایش متوجه ماندن حجتی در وزارت جهاد کشاورزی و انصراف او از تصدی کرسی شهرداری شدند، بلافاصله تلاش کردند که با لابی های سیاسی خود مانع از پیروز شدن دیگر کاندیداهای حزب اتحاد ملت بشوند و لذا به سمت ائتلاف با اعضای حزب اعتماد ملی در شورا و گزینه مورد نظر آنان «

سید محمدعلی افشانی» و همچنین جذب نظر سایر اعضای شورا که در عضویت حزب اتحاد نیستند و نزدیکی هم به آنها ندارند، رفتند.

دلایل شکست حزب اتحاد ملت چه بود؟

ائتلاف کارگزاران، اعتماد ملی و سایر اعضای شورا که نزدیکی به اتحاد ملت ندارند، باعث شد که اگرچه با انصراف حجتی و انصاری لاری؛ حزب اتحاد ملت همچنان 3 گزینه نزدیک به خود را در بین کاندیداهای شهرداری تهران (حناچی، حسینی و میرزایی) می دید، اما در نهایت در مقابل ائتلاف شکل گرفته که پیشتر شرح آن رفت، شکست بخورد.

البته اتحاد ملتی ها که رقیب سرسخت خود در انتخاب شهردار یعنی کارگزاران سازندگی را بدون کاندیدا می دیدیدند، با لابی هایی که با رئوس جریان اصلاح طلبی صورت داده بودند و گزینه های متعددی که پیش رو داشتند، خود را از پیش برنده رقابت انتخاب شهردار می دانستند و شاید همین مساله باعث شد که رقیب آنان یعنی کارگزاران با ائتلاف با اعضای حزب اعتماد ملی، این خیال جمع آنان را خراب کرده و نقشه شان را ناتمام بگذارند.

چنانکه در روزنامه سازندگی هم پس از مشخص شدن 2 گزینه نهایی شهرداری تهران مورد اشاره قرار گرفته است، این اقدام خیلی تحت تاثیر لابی های سیاسی این چند حزب اصلاح طلب و بر علیه حزب اتحاد ملت در درون و بیرون از شورا مورد پیگیری قرار گرفته، اما گویا حزب اتحاد بنایش این بوده که با لابی های سیاسی خارج شورا در نهایت سرنوشت شهرداری تهران را رقم بزند.

افشانی و حسینی مکارم چقدر اصلاح‌طلبند؟

جدای از همه اتفاقات سیاسی 2 چهره ای به رقابت نهایی برای انتخاب شهردار رسیده اند که یکی را می توان 100 درصد اصلاح طلب و برخاسته از پایگاه اصلاح طلبی معرفی کرد و دیگری را اگرچه این روزها پسوندی تحت عنوان اصلاح طلب پشت نامش قرار گرفته، اما خیلی نمی توان اصلاح طلب دانست و در حقیقت زمینه ای در خصوص فعالیت اصلاح طلبی او به صورت رسمی دیده نمی شود.

«محمد علی افشانی» عضو رسمی شورای مرکزی حزب اعتماد ملی است که مسئولیت های زیادی در استانداری های شهرهای مختلف در دولت اصلاحات و دولت تدبیر و امید داشته و همچنین سابقه مدیریت در وزارت آموزش و پرورش دولت اصلاحات داشته را می توان یک فرد اصلاح طلب معرفی کرد که هم اکنون هم با حمایت احزاب اصلاح طلب توانسته نامش را برای تصدی کرسی عالی مدیریت شهری تهران مطرح کند.

در طرف مقابل از فعالیت های اصلاح طلبانه «سمیع الله حسینی مکارم» سابقه مشخصی در دسترس نیست. او عمده فعالیت هایش را در وزارت آموزش و پرورش، شهرداری تهران و سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی انجام داده است و از آنجایی که نامش در بین افرادی که در دوره قالیباف از شهرداری مسکن دریافت کرده بودند، دیده می شود، برخی اصلاح طلبان او را نیروی قالیباف می دانند، اگرچه «محمد علی نجفی» که مکارم سابقه همکاری با او در شهرداری و میراث فرهنگی را دارد، یکی از حامیان جدی اوست.

افشانی کیست و چه مسئولیت‌هایی داشته؟

«سید محمدعلی افشانی» از فعالان اصلاح‌طلب و عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی است. وی همچنین در هشتم خردادماه سال ۱۳۸۴ نشان دولتی «درجه دوم سازندگی» از سید محمد خاتمی دریافت کرد. او در سال ۱۳۹۲ گزینه استانداری خوزستان بود، اما عبدالحسن مقتدایی استاندار خوزستان شد.

با آغاز زمزمه‌هایی در مورد انتصاب محمدعلی افشانی به عنوان استاندار فارس، ۱۸ نماینده مجمع نمایندگان استان فارس در مجلس شورای اسلامی در اعتراض به انتصاب افشانی به عنوان استاندار جدید فارس صحن علنی مجلس را ترک و استعفای خود را تقدیم هیئت رئیسه مجلس نموده و عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور وقت را به استیضاح تهدید کردند. اما در نهایت با مقاومت عبدالرضا رحمانی فضلی، در تاریخ ۲۴ تیر ۱۳۹۴ افشانی رسماً استاندار فارس شد.

سید محمدعلی افشانی (متولد استان کهگیلویه و بویراحمد) سیاستمدار اصلاح طلب، عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی و استاندار فارس در دولت یازدهم است. وی هم اکنون معاون عمرانی وزیر کشور و رییس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در دولت دوازدهم می‌باشد.

وی معاون سابق وزیر آموزش و پرورش و رئیس سابق سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور بوده است. در سابقه افشانی معاونت استانداری استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان و سمنان نیز به چشم می‌خورد.

حسینی مکارم را بهتر بشناسید

در سوابق کاری «سمیع الله حسینی مکارم» مدیریت اداره آموزش و پرورش منطقه ۱۴ تهران، معاونت اداری و مالی آموزش و پرورش تهران و مدیر کلی مدارس شبه قاره هندو مدیرکلی بودجه و تشکیلات وزارت آموزش و پرورش دیده می شود. وی در طول دولت‌های نهم و دهم از آموزش و پرورش جدا و به سازمان سرمایه گذاری شهرداری تهران، پست بانک رفته و در دولت روحانی به عنوان معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری (معاون معاونان رئیس جمهور آقایان نجفی، سلطانی فر و خانم احمدی فر) اشتغال داشت. حسینی مکارم دانش آموخته اقتصاد است و از معلمی، مدیریت مدرسه، رئیس اداره منطقه، معاون مدیرکل، مدیرکل و… را در تجربه و کارنامه خود دارد.

سمیع اله حسینی مکارم، دارای سابقه تحصیل در سه مقطع کارشناسی، ارشد و دکتری در حوزه اقتصاد نظری و اقتصاد برنامه‌ریزی است.

او پیش از این معاون توسعه مدیریت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بود و معاونت سازمان سرمایه گذاری شهرداری تهران و مدیر کلی بودجه و تشکیلات وزارت آموزش و پرورش را در کارنامه خود دارد.

سمیع الله حسینی مکارم سرپرست شهرداری تهران پس از استعفای نجفی در سوابق کاری‌اش پست‌هایی، چون معاونت مالی شهرداری و معاونت اداری و مالی و مدیرکلی بودجه و تشکیلات وزارت آموزش و پرورش را در کارنامه خود دارد.

سمیع الله حسینی مکارم که پس از قبول استعفای محمدعلی نجفی از سوی اعضای شورای شهر به عنوان سرپرست شهرداری تهران انتخاب شده است در معاونت مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران به عنوان معاون نجفی فعالیت می‌کرده است.

حسینی مکارم سابقه تدریس در دانشگاه‌های علوم اقتصادی و دارایی و دانشگاه پیام نور را نیز در رزومه خود دارد و وی مدرک کارشناسی خود را در اقتصاد نظری از دانشگاه شهید بهشتی گرفته است و همچنین کارشناسی ارشد این رشته را در دانشگاه تهران گذرانده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید