آینده فن‌آوری در اختیار کدام قدرت خواهد بود؛ آمریکا یا چین؟

    کد خبر :1057786
آینده فن‌آوری آمریکا چین

مک‌کینزی عقیده دارد که ما در بحبوحه یک انقلاب مولد هوش مصنوعی هستیم- که این فن‌آوری قرار است سالانه ۴.۴ تریلیون دلار اقتصاد جهانی را افزایش دهد. اما رقابت برای گرفتن کنترل و به عبارت بهتر به دست آوردن نقش رهبری در عرصه هوش مصنوعی معنایی بسیار فراتر از سود اقتصادی صرف دارد. در واقع گرفتن نقش رهبری بیشتر از سود اقتصادی به معنای افزایش اهمیت و ارزش‌های کشوری است که آینده را شکل می‌دهد و نبرد آزادی و اختیار را در مقابل کنترل و نظارت هدایت می‌کند.

در طول سه دهه گذشته، آمریکا انقلاب جهانی فن‌آوری را رهبری کرده- که این عرصه خود با ارزش‌هایی مانند آزادی بیان و کارآفرینی هدایت می‌شود. این ارزش‌ها نه تنها شرکت‌های آمریکایی را به خط مقدم این نبرد سوق داده، بلکه اصول دموکراتیک را در سراسر جهان گسترش داده است. همان‌طور که عبور فن‌آوری ساخت آمریکا از مرزها پتانسیل افزایش آزادی و دموکراسی جهانی را به همراه دارد؛ حفظ رهبری در عرصه فن‌آوری نیز- به ویژه در چشم‌انداز هوش مصنوعی- برای آمریکا بسیار مهم است.اما رهبری آمریکا در عرصه فن‌آوری به خطر افتاده است.

چین در حال پیش‌برد و اجرای یک طرح ۱.۴ تریلیون دلاری است تا جای آمریکا را به عنوان رهبر نوآوری بگیرد. این کشور برای رسیدن به این هدف روی فن‌آوری‌های آینده از قبیل هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری زیادی کرده است. و حالا این سرمایه‌گذاری‌ها به تدریج دارند نتیجه می‌دهند. یک مطالعه که توسط محققین استرالیایی انجام گرفته، نشان از این دارد که چین در ۳۷ فن‌آوری از ۴۴ فن‌آوری استراتژیک از ایالات متحده آمریکا پیش افتاده است. دانشگاه هاروارد نیز در یک گزارش نشان داده که چین در تولید با فن‌آوری پیشرفته و نسل پنجم بسیار جلوتر از ایالات متحده است و به زودی خواهد توانست ایالات متحده را در محاسبات کوانتومی نیز شکست دهد. در این زمینه مطالعه‌ای از کمیسیون امنیت ملی هم در زمینه هوش مصنوعی نشان می‌دهد که چین تا سال ۲۰۳۰ از ایالات متحده آمریکا پیش خواهد گرفت و عنوان رهبر جهانی هوش مصنوعی را به دست خواهد آورد. این‌ها روندهایی نگران‌کننده‌اند و رهبران ایالات متحده تحت فشارند که برخوردهایی محکم‌تر و سرسختانه‌تر با آن‌ها داشته باشند.

به گزارش شفقنا از هفته‌نامه نیوزویک؛ اگر این مسیر ادامه یابد، چین در توسعه هوش مصنوعی رهبری جهان را به دست خواهد آورد. نکته مهم این که آینده‌ای تحت کنترل چین با آینده‌ای که آمریکا استانداردهای فن‌آوری مهم هوش مصنوعی را تعیین می‌کند، بسیار متفاوت خواهد بود. چین آزادی افراد را برای بیان عقاید خود محدود می‌کند، یک شبکه نظارتی جامع برای کنترل شهروندان به وجود می‌آورد، و دارایی‌های مالی و معنوی افراد مختلف را در کنترل شرکت‌های دولتی قرار می‌دهد. به هر حال چین کشوری است که ۹ سال متوالی در رتبه آخر جهان در زمینه آزادی اینترنت قرار داشته و طبیعی و واضح است که ارزش‌های زیربنایی آینده هوش مصنوعی تحت سلطه این کشور کاملاً با ارزش‌های آمریکایی در تضاد خواهد بود و بی‌شک به جای پیشبرد آزادی، آن را از بین خواهد برد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید