آیا مرگ مرموز افسر موساد در ایتالیا به ایران ارتباط داشت؟

    کد خبر :1004632
واژگون شدن یک قایق تفریحی و کشته شدن یک افسر موساد

پایگاه خبری “میدل ایست مانیتور” در گزارشی با اشاره به حادثه واژگون شدن یک قایق تفریحی در دریاچه‌ای در ایتالیا و کشته شدن یک افسر موساد، به واکاوی ابعاد مختلف این حادثه‌یِ به ظاهر ساده پرداخته است. مقام های ایتالیایی ادعا کرده اند که افسر مذکور در جریان عملیات مشترک موساد و سرویس اطلاعاتی ایتالیا علیه آنچه تلاش های پنهان ایران برای دستیابی به قطعات حساس عنوان شده، جان خود را از دست داده است.

بازتاب– در پی کشته شدن یک افسر اسرائیلی پس از واژگون شدن یک قایق در نزدیکی سواحل ایتالیا در اواخر ماه مِی، جزئیات جدیدی از این موضوع در حال آشکار شدن است. اینطور ادعا شده که افسران اطلاعاتی اسرائیلی و ایتالیایی در عملیاتی مشارکت داشته اند که در طی آن بنا بوده از دستیابی ایران به مواد لازم جهت تولید تسلیحات کشتار جمعی، جلوگیری شود.

اگرچه قرار بوده که عملیات مذکور به صورت آرام و بی صدا انجام گیرد با این حال، حادثه واژگون شدن قایق، برخی جزئیات مخفی و محرمانه نظیر اینکه افسر کشته شده موساد، مسوول ارتباط با سرویس های خارجی بوده را آشکار کرده است.

چند هفته پس از آنکه قایقِ Good Uria در شمال ایتالیا غرق شد، این نکته روشن شد که چیزی در حدود 20 افسر اطلاعاتی ایتالیایی و اسرائیلی با یکدیگر در یک عملیات مشترک علیه آنچه فعالیت های ایران در خاک این کشور و تلاش تهران برای دسترسی به برخی قطعات فنی عنوان شده، شرکت داشته اند.

اگرچه که ایتالیایی ها و اسرائیلی ها تاکید دارند بگویند که واژگون شدن قایق طی یک حادثه رخ داده با این حال، تلاش های فراوان آن ها برای پاک کردنِ تمامی ردپاها و لاپوشانی حقایق، تا به اینجای کار شکست خورده و حاکی از دروغگویی آن ها است. مقام های قضایی ایتالیایی تحقیقات در مورد این حادثه را آغاز کرده اند و نام‌های دو تن از کشته شدگان ایتالیایی حادثه مذکور را فاش کرده و البته نام چند افسر اطلاعاتی را هم برملا کرده اند. همین جزئیات ساده، از وقوع یک عملیات طولانی و زمانبرِ اطلاعاتی خبر می دهد.

مقام های اطلاعاتی اسرائیلی ادعا کرده اند که عملیاتشان در خاک ایتالیا موفقیت آمیز بوده است با این حال، چندان هم در این رابطه قطعیتی وجود ندارد. پس از آنکه حادثه مذکور اتفاق افتاد این نکته فاش شد که افسر کشته شده موساد در واحدی فعالیت داشته است که مسوول ارتباط گیری با سیستم های اطلاعاتی خارجی است.

موساد و سازمان اطلاعاتی ایتالیا در حوزه منافع مشترک همکاریهای زیادی دارند. البته که همکاری علیه ایران یکی از اصلی ترین و مهمترین این حوزه ها است. هیچکدام از بازماندگان حادثه اخیر در ایتالیا، دارای مدارک شناسایی نبوده اند. ایتالیایی هایِ ماجرای مذکور به مقام های قضایی ایتالیا گفته اند که برای شورای وزیران ریاست جمهوری ایتالیا کار می کنند. این در حالی است که اسرائیلی گفته اند که آن ها بخشی از یک هیات اسرائیلی هستند. تمامی این افراد با لباس های عادی و در یک رستوران شام خود را خورده اند و عازم یک سفر دریایی شده‌اند. در واقع آن ها تمام تلاش خود را کرده بودند تا عادی به نظر برسند.

با این حال، شواهد امنیتی زیادی در مورد حادثه اخیر برای نیروهای اطلاعاتی ایتالیایی و اسرائیلی وجود دارد. شاید مهمترین آن ها این باشد که الیگارش های روسی در مدت اخیر در بخش دیگر دریاچه ای که حادثه مذکور در آن رخ داده، حضور قابل توجهی داشته اند و یک ویلای فوق العاده لاکچری توسط یک مرد روسی خریداری شده که البته وی بلافاصله ناپدید شده است.

یهودیان ارتدکس ثروتمند نیز در منطقه زندکی می کنند و اغلب، مهمانی های مختلفی را به ویژه برای سیاستمداران آمریکایی برگزار می کنند. اسرائیل همچنین علاقه زیادی به رصد فعالیت های شرکت های ایتالیایی و ایرانی و همکاری های آن ها مخصوصا در حوزه انتقال قطعاتی به ایران که از ان ها می توان در تولید پهپادها استفاده کرد، دارد.

رستورانی که افسران اطلاعاتی اسرائیلی و ایتالیایی در آن شام خورده اند، همان رستورانی بوده که پیشتر نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل نیز در آن حضور یافته و البته که شمار قابل توجهی از توریست های اسرائیلی هم در آن حضور پیدا می کنند. با این حال، این رستوران به واسطه حضور گسترده الیگارش های روسی نیز شناخته می‌شود.

در سال های اخیر، روس های ثروتمند اقدام به خرید شماری خانه و ساخت هتل در منطقه مذکور کرده اند. درست به همین دلیل برخی تحلیلگران معتقدند که سرویس های اطلاعاتی اسرائیلی و ایتالیایی در حال رصد کردن فعالیت های روس ها نیز بوده اند. افرادی که پس از آغاز جنگ اوکراین با تحریم های گسترده ای نیز رو به رو شده اند.

اضافه بر این ها، دریاچه ای که در آن برای نیروهای اطلاعاتی اسرائیلی و ایتالیایی حادثه رخ داده، در نزدیکی یک منطقه صنعتی در منطقه لمباردی ایتالیا واقع شده و  منطقه ای است که بخش قابل ملاحظه ای از صنایع نظامی و هوافضای ایتالیا در آن قرار گرفته است.

در روزهای پس از وقوع حادثه، افسران اسرائیلی گفتند که آن ها نمی توانند جزئیات آنچه اخیرا رخ داده را فاش کنند. شاید تل آویو می خواسته بفهمد که چه اتفاقاتی در کارخانه های نزدیک دریاچه به ویژه در ارتباط با برنامه اتمی ایران رخ می دهد. با این حال، پرسش اصلی این است که آیا واقعا حضور 20 مامور اطلاعاتی برای جمع آوری اطلاعات در این رابطه لازم بوده است؟

برخی می گویند که شاید افسران اطلاعاتی اسرائیلی و ایتالیایی یک ماموریت موفق را انجام داده اند و سپس روی یک قایق در حال جشن گرفتن بوده اند که برایشان حادثه رخ داده است. در عین حال، این نظریه نیز مطرح می‌شود که کشتی حادثه دیده متعلق به یک تاجر روسی بوده که روسیه را به دلیل جنگ اوکراین ترک کرده و اساسا با اهداف تفریحی در ایتالیا حضور داشته است.

از طرف دیگر این نکته نیز گفته می شود که احتمالا افسران اطلاعاتی اسرائیلی و ایتالیایی در حال جشن گرفتنِ تولد یکی از همکاران خود بوده اند که دچار حادثه شده اند. با این همه، اینکه اسرائیل به صورت فوری اقدام به خارج کردن نیروهای خود از ایتالیا کرده و در این زمینه مخفی کاری در پیش گرفته، حاکی از این است که ابعاد واقعی ماجرا هنوز به طور کامل فاش نشده است.

با این همه، بیش از دو هفته پس از مرگ عامل موساد در ایتالیا، هنوز هیچ اطلاعاتی در مورد واقعیتِ ماجرا به بیرون درز نکرده است و هنوز به این پرسش ساده پاسخ داده نشده که افسران اطلاعاتی اسرائیلی در خاک ایتالیا چه می کرده‌اند؟

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید