آیا زردی سفیدی چشم نشانه بیماری است؟

    کد خبر :920713

بخشی از بدن که می‌تواند حقایق زیادی از حالات مختلف فرد را به ما نشان دهد، چشم‌ها هستند. پزشکان می‌توانند از طریق رنگ چشم‌ها، میزان سلامت عمومی فرد را تعیین نمایند. هرگاه سفیدی چشم‌ها به سمت زردی برود نشانه وجود اتفاقی است که در حال رخ دادن است و واکنش بدن به آن، زرد شدن چشم‌ها است. به نظر شما زردی چشم‌ها در اثر چه واکنشی در بدن بروز می‌کند؟ با ما همراه باشید.

زردی سفیدی چشم به چه معناست؟

سطح سفیدرنگ چشم‌ها در اثر ابتلا به بیماری یرقان به سمت زردی می‌رود. این اتفاق در اثر افزایش میزان بیلی‌روبین در خون به وجود می‌آید. هرگاه هموگلوبین خون که وظیفه حمل اکسیژن را بر عهده دارند به ماده شیمیایی به نام بیلی‌روبین تجزیه شود و بدن قادر نباشد تا این مقدار تولیدشده بیلی‌روبین را از بدن خارج کند، زردی اتفاق می‌افتد.

بافت چشم سالم، به رنگ سفید است که چنانچه سفیدی چشم به زردی برود نشان‌دهنده وجود یک مشکل پزشکی در بدن است که باید برای درمان به پزشک مراجعه کرد. به نظر شما بیلی‌روبین چیست؟ و چگونه می‌توان آن را تشخیص داد؟

بیلی‌روبین چیست؟

بیلی‌روبین یک ماده شیمیایی در خون است. هرگاه سلول‌های قرمز خون که همان هموگلوبین‌ها هستند، تجزیه شوند، ماده‌ای زردرنگ به نام بیلی‌روبین تولید می‌شود. یکی از قسمت‌های مهم بدن که موجب می‌شود تا این ماده از خون تصفیه شود، کبد است.

در واقع کبد با استفاده از آن به تولید مایعی به نام صفرا می‌پردازد. صفرا به عنوان مایع مهم دستگاه گوارشی است که در جریان عبور از مجاری صفراوی که به صورت لوله‌های باریک در بدن وجود دارند در کیسه صفرا ذخیره می‌شود. سپس به مجاری گوارشی رسیده و با هدف تجزیه چربی غذاهای مصرف‌شده در داخل روده کوچک آزاد شده و در نهایت به صورت یک ماده زائد از بدن خارج می‌شود.

در صورتی که مقدار بیلی‌روبین بالاتر از حد مجاز در خون باشد، به این معناست که کبد نتوانسته این ماده زردرنگ را تجزیه کرده و به سمت مجاری گوارشی بفرستند. در نهایت بیلی‌روبین در خون انباشته‌شده و منجر به زردی چشم‌ها می‌شود.

چرا آزمایش bilirubin total تجویز می‌شود؟

هرگاه فردی دچار زردی چشم شود و نشانه‌های بیماری را در خود احساس کند، به پزشک مراجعه می‌کند. برای کسب اطمینان از نوع بیماری و تشخیص دقیق، آزمایش bilirubin total تجویز می‌شود تا میزان بیلی‌روبین خون اندازه‌گیری شود.

هرگاه این ماده زردرنگ (بیلی‌روبین) تولید می‌شود، یعنی کبد نتوانسته به درستی آن را خارج کند و در نهایت وارد جریان خون فرد شده است. آزمایش بیلی‌روبین به‌منظور بررسی سلامت کبد انجام می‌شود. در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر، پزشک می‌تواند انجام این آزمایش را تجویز کند.

♦ وجود بیماری کبد مانند هپاتیت

♦ زرد شدن چشم‌ها

♦ انسداد مجرای صفراوی

♦ نوزاد تازه متولدشده‌ای که زردی داشته باشد

♦ حالت تهوع و استفراغ شدید

♦ متورم شدن و احساس درد در ناحیه پا و شکم

♦ خستگی بیش از اندازه

♦ علائم و نشانه‌های مسمومیت دارویی

تفسیر آزمایش بیلی‌روبین

پس از انجام آزمایش بیلی‌روبین، نوبت به تفسیر آن می‌رسد که بهتر است توسط پزشک معالج انجام شود. همان‌طور که گفته شد، افزایش سطح بیلی‌روبین در بدن باعث بیماری زردی یا یرقان می‌شود. هرگاه مقدار این ماده بالاتر از میزان نرمال bilirubin total در بدن باشد یعنی به میزان بالاتر از ۲.۵ mg/dl ، می‌توان گفت فرد دچار زردی شده است.

♦ برای تفسیر این آزمایش باید نکاتی را مدنظر قرار دهید:

♦ سطح بیلی‌روبین در مردان بیشتر از زنان است.

♦ انجام ورزش‌های شدید موجب افزایش سطح بیلی‌روبین می‌شود.

♦ چنانچه بیلی‌روبین شما سطح پایینی داشته باشد، اهمیت چندانی ندارد.

♦ در حالت طبیعی این ماده در ادرار وجود ندارد.

♦ وجود بیلی‌روبین از نوع مستقیم در ادرار نشانه وجود بیماری‌هایی مانند انسداد مجاری صفراوی یا دیگر مشکلات کبدی است.

علت بالا بودن بیلی‌روبین توتال در بزرگسالان

هرگاه عملکرد کبد یا کیسه صفراوی دچار مشکل شده باشد، سطح بیلی‌روبین خون افزایش یافته است. وجود برخی از بیماری‌ها می‌تواند علت بالا بودن بیلی‌روبین توتال در بزرگسالان باشد که به آن‌ها خواهیم پرداخت.

سنگ کیسه صفرا: هرگاه موادی مانند بیلی‌روبین یا کلسترول در کیسه صفرا افزایش یافته و سفت شوند، سنگ کیسه صفرا به وجود می‌آید. همان‌طور که گفته شد، کیسه صفرا مسئول تجزیه چربی‌ها قبل از ورود به روده است. در نهایت بیلی‌روبین در اثر انسداد کیسه صفرا به وجود می‌آید.

سندرم گیلبرت: این سندرم یک بیماری ژنتیکی کبد است. در این بیماری کبد نمی‌تواند بیلی‌روبین را به درستی تجزیه کند و در نهایت وارد جریان خون می‌شود.

اختلال عملکرد کبد: این عارضه در اثر کاهش میزان توانایی کبد در حذف و تجزیه بیلی‌روبین به وجود می‌آید.

هپاتیت: هرگاه کبد به دلیل وجود یک عفونت ویروسی ملتهب شده باشد در نهایت بیلی‌روبین تجزیه نشده و در جریان خون تجمع پیدا می‌کند.

التهاب مجاری صفراوی: لوله‌های باریکی که کبد را به کیسه صفرا متصل می‌کند تا مواد زائد به راحتی از بدن خارج شوند. این مجاری به حرکت صفرا و خارج شدن بیلی‌روبین از بدن کمک می‌کنند. در صورت التهاب آن‌ها و مسدود شدن مسیر، تخلیه صورت نگرفته و در نهایت سطح این ماده زردرنگ افزایش می‌یابد.

کم‌خونی همولیتیک: هرگاه سلول‌های خونی در جریان خون به تعداد زیاد تجزیه شوند این اختلال ژنتیکی به وجود می‌آید.

علائم بیلی‌روبین بالا چیست؟

هرگاه مقدار بیلی‌روبین در خون افزایش یابد، نشانه‌هایی را در سطح بدن ایجاد می‌کند. در برخی موارد با مقدار کمی بالای بیلی‌روبین ممکن است علائمی نداشته باشید اما می‌توان گفت اولین نشانه مقدار زیاد این ماده در بدن، زرد شدن چشم‌ها است. علائم دیگری نیز وجود دارند که می‌توان با کمک آن‌ها تشخیص داد علت بالا بودن بیلی روبین توتال در بزرگسالان و کودکان چیست.

برخی از این نشانه‌ها عبارت‌اند از:

♦ لرز، تب

♦ حالت تهوع و استفراغ

♦ ضعف در قفسه سینه و درد در ناحیه شکم

♦ ایجاد زردی چشم و پوست در کودکان تازه متولدشده

♦ خستگی بیش از اندازه و طولانی‌مدت

♦ احساس خارش در ناحیه پوست

♦ تغییر رنگ ادرار به سمت تیره

آزمایش بیلی‌روبین در منزل با هومکا

با مشاهده هر یک از علائم گفته شده در بالا که فکر می‌کنید شما دچار بیلی‌روبین بالا در خون خود شده‌اید، می‌توانید بدون مراجعه به پزشک و آزمایشگاه، آزمایش بیلی‌روبین را به آسانی و به دور از شلوغی‌های خیابان‌ها، در منزل انجام دهید. برای درخواست خدمات آزمایش در منزل کافی است تا با مراجعه به سایت هومکا به نشانی www.homeca.ir یا از طریق تماس با شماره ۰۲۱۶۷۳۷۱، درخواست خود را نهایی کنید. بهتر است بدانید که انجام خدمات آزمایش در منزل زیر نظر بیمه پایه و تکمیلی و در شهرهای تهران، کرج، شیراز، اصفهان، مشهد، تبریز، رشت و اهواز به راحتی امکان‌پذیر است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید