آیا حزب الله لبنان می تواند اسرائیل را نابود کند؟

    کد خبر :1031266
تجهیزات نظامی حزب الله

پایگاه خبری-تحلیلی “نشنال اینترست” در گزارشی با اشاره به تحرکات جدید حزب الله لبنان از زمان اوج‌گیری درگیریها میان ارتش اسرائیل و جنبش حماس در جنگ غزه، به واکاوی ابعاد مختلف قدرت قابل توجه حزب الله و تهدیدات این مساله برای اسرائیل و امکان سنجی ورود گسترده حزب الله به جنگ علیه رژیم اسرائیل پرداخته است. معادله ای که به زعم نشنال اینترست می تواند به کشته‌شدن هزاران اسرائیلی ختم شود.

بازتاب– همزمان با اوج گیری بیست و هشتمین جنگ حماس و اسرائیل، بسیاری نسبت به فراگیر شدن درگیری ها با محوریت تنش های جاری میان دو طرف و انفجار یک بحران بزرگ در ابعاد منطقه ای و بین المللی، ابراز نگرانی می کنند. در این میان، درگیری ها میان ارتش اسرائیل و گروه لبنانیِ حزب الله نیز از زمان اجرای موفقیت‌آمیز عملیات “طوفان الاقصی” توسط جنبش حماس، افزایش قابل توجهی داشته است. از تاریخ هفتم اکتبر که عملیات مذکور اجرایی شده، حزب الله لبنان حملات مختلفی را علیه مواضع اسرائیل در مناطق مرزی با این رژیم انجام داده است.

در این راستا، شاهد بودیم که اخیرا حزب الله لبنان برای نخستین بار اقدام به شلیک موشک های زمین به هوا کرد و موفق به ساقط کردن یک پهپاد اسرائیلی نیز شد. در سال های گذشته، زرادخانه تسلیحاتی حزب الله لبنان، فقط و فقط گسترش یافته و تقویت شده است.

از زمان جنگ 33 روزه لبنان و اسرائیل در سال 2006، حزب الله لبنان به نحو قابل توجهی توانمندی های خود را تقویت کرده است و البته که در این رابطه ایران، کمک های زیادی را به حزب الله لبنان انجام داده و می دهد. همزمان با افزایش تنش های جاری با محوریت جنگ غزه، شانس و احتمال اوج گیری جنگی تمام عیار در منطقه که طی آن حزب الله لبنان نیز کنشگری محوری را دارد، افزایش قابل ملاحظه ای پیدا کرده است.

حزب الله لبنان گروهی متشکل از جامعه شیعه لبنانی است و همکاریهای نزدیکی با ایران و مخصوصا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی این کشور دارد. این گروه سال هاست که به یک نیروی موثر سیاسی در  معادلات داخلی لبنان نیز تبدیل شده است. البته که حزب الله در جامعه لبنان نیز جای پای مستحکمی دارد. بر اساس برآوردها و تخمین هایی که بنیاد آمریکایی دفاع از دموکراسی ها ارائه کرده است، حزب الله لبنان سالانه چیزی بین 500 میلیون تا یک 1 میلیارد دلار از اقتصاد لبنان را به خود اختصاص می دهد.

حزب الله لبنان در سال های گذشته توانمندی های خود به ویژه از منظر تسلیحاتی را به نحو قابل توجهی افزایش داده است. جالب است بدانید که سال 2010 میلادی، وزیر دفاع وقت آمریکا در موضع گیری اعلام کرد که حزب الله لبنان در مقایسه با بسیاری از دولت های جهان، تعداد موشک و راکت های بیشتری را در اختیار دارد. باید توجه داشت که حزب‌الله همچون دیگر اعضای محور مقاومت در منطقه نظیر حماس، هدفی مشترک را در قبال رژیم اشغالگر قدس دارد و این هدف نیز چیزی جز ریشه کن کردن رژیم اسرائیل نیست.

در این راستا، با توجه به زرادخانه تسلیحاتی قابل توجه حزب الله لبنان، احتمال اینکه یک جنگ گسترده در مرزهای مشترک لبنان و اسرائیل رخ دهد و ابعاد مرگبار و خونینی را نیز داشته باشد، کاملا وجود دارد. حزب الله از طیف متنوعی از تسلیحات سود می برد. از موشک های هدایت شونده که می توانند مسافت بیش از 300 کیلومتر را با چیزی در حدود 500 کیلوگرم سرِ انفجاری حمل کنند تا انواع پهپادها و ادوات نظامی دیگر، در زمره توانمندیهای نظامی این گروه هستند.

در کنار این ها، سامانه های پدافند هوایی حزب الله و موشک های کروز ضدکشتی این جنبش، امکانات متنوعی را در اختیار آن قرار می دهند.همچنان که نشریه “پولیتیکو” در گزارشی می نویسد “در صورت ورود حزب‌الله به جنگ با اسرائیل، حملات موشکی فراگیر حماس به بخش های مختلف اسرائیل، چیزی شبیه به اقداماتی نرم و سبک به چشم خواهد آمد”.

برخی تحلیلگران این پیش بینی را دارند که حزب الله قریب به 150 هزار موشک در اختیار دارد. موضوعی که عملا حزب الله لبنان را به مسلح ترین و قدرتمند ترین گروه شبه نظامی در سراسر جهان تبدیل می کند. قدرت‌گیری حزب الله و گروه های شبیه به آن در اقصی نقاط منطقه حاکی از تقویت دستِ محور مقاومت در غرب آسیا در سال های اخیر است. اکنون حوثی های یمنی و شبه نظامیان شیعی در عراق و سوریه نیز تا حد زیادی با فناوریهای نوین نظامی آشنا شده اند و برگ های معتبری برای رو کردن دارند.

در این شرایط به نظر می رسد در صورت ورود جدی‌ترِ حزب الله به درگیری ها با اسرائیل، این موضوع با کشته شدن هزاران اسرائیلی همراه خواهد بود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید