آنتی‌بیوتیک‌های جدید با تطبیق سریع باکتری‌ها، کارایی خود را از دست می‌دهند

    کد خبر :1014869
آنتی‌بیوتیک‌

با افزایش مقاومت باکتری‌ها در برابر داروهایی که برای از بین بردن آنها طراحی شدند، یک مطالعه جدید نشان داده که حتی یک آنتی بیوتیک نسبتا جدید نیز مصون نیست.

بازتاب- محققان یک مکانیسم تقویت ژن را کشف کرده‌اند که باعث می‌شود باکتری‌ها به طور فزاینده‌ای در برابر داروی آلبیسیدین مقاوم شوند.  آنتی بیوتیک نسبتا جدید آلبیسیدین که در کشتن باکتری‌ها، از جمله ابر میکروب‌های اشریشیا کلی (E. coli) و استافیلوکوکوس اورئوس (S. aureus یا Golden Staph) بسیار موثر است، به عنوان پاسخی به مشکل مقاومت آنتی بیوتیکی مورد استقبال قرار گرفت.

با این حال، یک مطالعه جدید توسط محققان دانشگاه Freie Universität برلین نشان می‌دهد که با وجود جدید بودن، باکتری‌های رایج و مشکل‌ساز، در حال حاضر با استفاده از مکانیزم تکثیر ژن در حال ایجاد مقاومت در برابر آلبیسیدین هستند. آلبی‌سی‌دین نسبت به سایر آنتی‌بیوتیک‌ها شیوه عملکرد متفاوتی دارد. این آنتی بیوتیک که به عنوان یک آنتی بیوتیک پپتیدی شناخته می‌شود، DNA گیراز، آنزیم‌های ضروری را که به پیشرفت تکثیر DNA باکتری کمک می‌کند، مهار می‌سازد. آنزیم‌های DNA گیراز در باکتری‌ها وجود دارند، اما در انسان‌ها وجود ندارند، که آن را به یک هدف خوب تبدیل می‌کند.

محققان از مجموعه وسیعی ابزارها برای بررسی مکانیسم‌هایی که باکتری‌ها در برابر آلبیسیدین مقاوم می‌شوند، از جمله توالی‌یابی RNA، تجزیه و تحلیل پروتئین، کریستالوگرافی اشعه ایکس و مدل‌سازی مولکولی استفاده کردند. آنها دریافتند که دو باکتری سالمونلا تیفی موریوم و E. coli که معمولاً با عفونت در انسان مرتبط هستند، هنگامی که در معرض غلظت‌های فزاینده‌ای از دارو قرار می‌گیرند، نسبت به آلبیسیدین مقاومت نشان می‌دهند.

 

آنتی‌بیوتیک‌

 

آنها دریافتند که منبع مقاومت افزایش تعداد نسخه‌های ژن STM3175 در سلول‌های باکتریایی است که در نسل‌های متوالی با تکثیر سلول‌ها تقویت می‌شود و تا 1000 برابر مقاومت می‌کند. این ژن پروتئینی را رمزگذاری می‌کند که با آلبیسیدین تعامل داشته و از باکتری‌ها در برابر آن محافظت می‌کند. محققان همچنین دریافتند که مکانیسم مقاومت یکسانی در بین باکتری‌های بی‌ضرر و بیماری‌زا، از جمله Vibrio vulnificus که می‌تواند باعث عفونت زخم تهدیدکننده جان شود و سودوموناس آئروژینوزا، که می‌تواند باعث ذات‌الریه و عفونت‌های خونی پس از جراحی شود، گسترده است.

مقاومت آنتی بیوتیکی یک موضوع نگرانی فزاینده برای مراقبت‌های بهداشتی عمومی بوده و به گفته سازمان بهداشت جهانی (WHO)، یکی از بزرگ‌ترین تهدیدها برای سلامت، امنیت غذایی و توسعه جهانی است. مقاله‌ای در سال 2019 در مجله The Lancet گزارش داد که 1.27 میلیون مرگ ناشی از مقاومت ضد میکروبی باکتریایی در آن سال وجود داشت.

مطالعه حاضر درک بهتری از مکانیسم‌های مقاومت باکتریایی به آنتی بیوتیک‌ها ارائه می‌دهد. متأسفانه، این در رابطه با یک داروی نسبتاً جدید است که به عنوان ابزاری برای مقابله با مقاومت مذکور تبلیغ می‌شود. با این وجود، یافته‌های این مطالعه می‌تواند از توسعه درمان‌های آنتی بیوتیکی مبتنی بر آلبیسیدین خبر دهد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید