آمریکا ۳۰ آزمایشگاه بیولوژیک در اوکراین دارد

    کد خبر :895493
آمریکا ۳۰ آزمایشگاه بیولوژیک در اوکراین دارد

بعد از بیانیه‌های مقامات روس درباره وجود آزمایشگاه‌های بیولوژیک نظامی آمریکا در اوکراین، دولت پکن نیز وجود چنین تأسیسات تحقیقاتی را تایید کرد.

ژائو لی‌جیان، سخنگوی وزارت خارجه چین امروز (دوشنبه) گفت ۳۰ آزمایشگاه بیولوژیک آمریکا در اوکراین وجود دارد که طبق گزارش‌های روسیه تخریب شده‌اند.

به نوشته وبگاه «ریانووستی»، ژائو طی نشست خبری روزانه در پکن گفت دولت چین از آمریکا می‌خواهد تا درباره فعالیت‌های نظامی-بیولوژیکی در اوکراین توضیح دهد.

وی در پاسخ به سوالی درباره گزارش‌هایی درباره فعالیت آزمایشگاه‌های بیولوژیکی در اوکراین که توسط آمریکا تامین مالی می‌شود، اظهار داشت که واشنگتن باید به طور کامل فعالیت‌های نظامی-بیولوژیکی خود را در خارج از این کشور از جمله در خاک اوکراین توضیح دهد.

بر اساس این گزارش، این دیپلمات چینی توضیح داد: «اگر آمریکا می‌خواهد صداقت فعالیت‌های خود را ثابت کند، چرا این آزمایشگاه‌های بیولوژیکی را برای تحقیقات مستقل توسط کارشناسان بین‌المللی باز نمی‌کند؟ فعالیت‌های نظامی-بیولوژیکی در اوکراین برای جامعه جهانی نگران کننده است».

ژائو تصریح کرد، طبق اطلاعاتی که اخیراً منتشر شده است، ده‌ها آزمایشگاه بیولوژیکی در اوکراین مطابق با دستورات وزارت دفاع آمریکا فعالیت می‌کنند.

وی در ادامه از آمریکا پرسید: «این ۲۰۰ میلیون دلار صرف چه چیزی شده است؟ ایالات متحده در مورد چه عوامل بیماری‌زا (پاتوژن‌ها) تحقیق کرده است؟ آیا سفارت آمریکا در اوکراین تمام اسناد مربوطه را از وب سایت خود حذف کرده است، آنها سعی دارند چه چیزی را پنهان کنند؟»

به نوشته ریانووستی، سخنگوی وزارت خارجه چین در ادامه با ایده «فومیو کیشیدا» نخست وزیر ژاپن برای اصلاح ساختار شورای امنیت سازمان ملل ابراز مخالف کرد.

ژائو در این‌باره گفت: «موضع چین در مورد اصلاحات در شورای امنیت منسجم و روشن است و چین با نظرات مربوطه ژاپن موافق نیست. وقتی آمریکا به طور غیرقانونی به عراق حمله کرد، زمانی که ایالات متحده به طور غیرقانونی یوگسلاوی سابق را بمباران کرد، آیا طرف ژاپنی چنین بیانیه‌ای داد؟»

پیش از این، نخست‌وزیر ژاپن با اشاره به بحران اوکراین و عملیات نظامی ویژه روسیه در منطقه دنباس، خواستار تغییر در ساختار شورای امنیت سازمان ملل شده بود.

وی در ادامه، شایعه‌سازی‌های کشورهای غربی به سرمداری آمریکا مبنی بر درخواست کمک روسیه از چین برای عملیات در اوکراین و ارائه تجهیزات نظامی را رد کرد.

ریانووستی در خبر دیگری به نقل از این دیپلمات چینی نوشت: «گزارش‌هایی مبنی بر درخواست روسیه از چین برای انجام عملیات نظامی ویژه در اوکراین، اطلاعات نادرست است».

به گزارش فارس، ژائو توضیح داد: «اخیراً ایالات متحده به طور فعال با نیت بد علیه چین در مورد مسئله اوکراین اطلاعات نادرست منتشر می‌کند. چین نقش سازنده‌ای در تسهیل مذاکرات و یافتن راه حل مسالمت آمیز ایفا می‌کند و بر لزوم حفظ خویشتن‌داری همه طرف‌ها به منظور کاهش تنش‌ها تاکید دارد».

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید