آمار بالا و ترسناک قربانیان تصادفات جاده ای در نوروز 1401/ چه کسی مقصر این فاجعه است، رانندگان، خودروسازان یا مسولان؟!

    کد خبر :897144

همزمان با تسهیل روند سفرهای نوروزی در سال جدید شمسی و حذف ممنوعیت های تردد که در سال های گذشته به واسطه شیوع ویروس کرونا اجرایی می شد، حالا آمار و ارقام از افزایش ترسناک شمار قربانیان در تصادفات جاده ای خبر می دهد.

«بازتاب»؛ بنا بر اعلام جانشین رئیس پلیس راهور از ۲۶ اسفند ۱۴۰۰ تا ۴ فروردین ۱۴۰۱، ۳۲۲ نفر در تصادفات جاده‌ای در ایران جان باخته‌اند.

به گزارش رسانه‌های رسمی، سیاوش محبی، سرپرست پلیس راهور ایران، روز پنج‌شنبه، ۴ اسفند، از افزایش ۴۱ درصدی تردد در مقایسه با سال گذشته خبر داد و گفت که بیش از ۳۰ درصد تصادفات در جاده‌ها از نوع «واژگونی» بوده است.

به گفته آقای محبی، مهم‌ترین علت واژگونی خودروها هم «سرعت و سبقت غیرمجاز، انحراف به چپ و عدم توجه به جلو» است.

سرپرست پلیس راهور ایران همچنین گفت که استان‌های گیلان، مازندران، خراسان رضوی و مرکزی بیشترین سهم را از تصادفات جاده‌ای داشته‌اند.

بنا بر اعلام حسین اشتری، فرمانده کل انتظامی ایران، نیز از ۲۶ اسفند ۱۴۰۰ تا ۴ فروردین ۱۴۰۱، ۳۲ میلیون تردد (رفت و برگشت) در جاده‌های کشور ثبت شده است.

برخی رسانه ها برآورد کرده اند که در حد فاصل سال‌های ۹۰ تا ۹۸ به طور متوسط سالانه بیش از ۱۷ هزار نفر در جاده‌های ایران کشته شده‌اند.

همچنین برخی منابع مدعی هستند که در سفرهای نوروزی امسال جدا از موضوع تصادفات جاده ای و قربانیان حاصل از این تصادفات، همچنین برخی هموطنانمان در ایام بخاطر گازگرفتگی درون چادرهای برپا شده در فضاهای باز جان خود را از دست داده اند.

بسیاری از کاربران فضای مجازی ضمن اشاره به این موضوع تأسف بار، به ایمنی بسیار پایین خودروها اشاره می کنند و مقصر اصلی چنین رخدادی را خودروسازها می نامند.

از طرفی برخی نیز راننده ها و عدم رعایت نکات ایمنی رانندگی و مقررات راهنمایی و رانندگی را دلیل بروز چنین فجایعی اعلام می کنند و عقیده دارند اگر رانندگان به صورت اصولی رانندگی کنند و نکات ایمنی را رعایت کنند چنین اتفاق های تلخی رخ نمی دهد.

از آنسو اما برخی کانون انتقادات را متوجه مسولان ارشد کشوری می کنند و معتقدند تأکید بسیار زیاد بر روی خودروهای ملی و بی توجهی به بحث واردات خودروهای با کیفیت و نیز مدیریت ضعیف سفرهای نوروزی به ویژه در سال جدید دلیل اصلی افزایش شمار کشته شدگان است.

فارغ از اینکه کدام یک از دلایل فوق دلیل اصلی این حوادث غم انگیز است، نباید فراموش کرد که در سایه این آمار و ارقام به صورت شبانه روزی در حال از دست دادن شمار قابل توجهی از هموطنانمان هستیم و شمار بسیاری دیگر نیز به دلیل خسارت های جانی و مالی هزینه های سنگینی را به جامعه تحمیل می کنند.

مجموعه تحولات غیرقابل باوری که البته گویا قرار نیست به این سادگی ها و زودی ها درمان عاجلی برای آن پیدا شود.

در چنین شرایطی شاید بتوان از شهروندان و به ویژه رانندگان حداقل این انتظار را داشت که مراقب سلامت خود و عزیزان خود باشند و در این ایام خطرناک نسبت به رعایت حداکثری قوانین اهتمام ویژه ای داشته باشند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید