آلودگی هوا تنها برای ریه مضر نیست؛ به قلب هم آسیب جدی می زند

    کد خبر :991664
آلودگی هوا

در حالی که انتظار داریم آلودگی هوا تنها روی ریه اثر منفی و سخت بگذارد و این را تحقیقات هم تایید کردند، طبق تحقیقات قلب نیز از آلودگی هوا جان سالم به در نبرده و آسیب جدی می‌بیند.

بازتاب- محققان چینی از داده‌های 2025 بیمارستان در 322 شهر سراسر کشور برای ارزیابی قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا ساعتی استفاده کرده و اثرات آن را بر ریتم قلب بررسی کردند. طبق نتایج بدست آمده، آلودگی هوا بر قلب نیز تأثیر می‌گذارد و می تواند منجر به اختلالات ریتمی به نام آریتمی شود.

آریتمی ناشی از هدایت الکتریکی معیوب بوده، بنابراین ضربان قلب هماهنگ نیست و قلب نمی‌تواند خون را به طور موثر پمپاژ کند. مطالعه حاضر به بررسی شیوع چهار آریتمی رایج می‌پردازد: فیبریلاسیون دهلیزی (AF)، که در آن اتاق‌های فوقانی قلب (دهلیزها) سریع و نامنظم می‌زنند. فلوتر دهلیزی، جایی که دهلیز خیلی سریع پمپاژ می‌کند. ضربان‌های زودرس ناشی از دهلیزها و بطن‌ها (حفره های پایین)؛ و تاکی کاردی فوق بطنی (SVT)، یعنی ضربان قلب سریع‌تر از حد طبیعی که از بالای بطن‌ها منشا می‌گیرد.

این مطالعه بزرگ شامل 190115 بیمار با شروع حاد آریتمی‌های علامت‌دار قلب بود. خستگی، ضعف، سبکی سر، غش، تنگی نفس و درد قفسه سینه از علائم شایع آریتمی هستند. آنها با استفاده از داده‌های ایستگاه‌های پایش آلودگی هوا در نزدیکی بیمارستان‌ها، شش آلاینده را بررسی کردند: ذرات ریز، ذرات درشت، دی اکسید نیتروژن، دی اکسید گوگرد، مونوکسید کربن و ازن. ذرات ریز یا ذرات معلق (PM2.5) ذرات ریز قابل استنشاق 2.5 میکرون یا کوچک‌تر از جمله گرد و غبار، دوده و دود هستند. ذرات درشت (PM10) 2.5 تا 10 میکرون عرض دارند، مانند گرده، هاگ و قسمت‌های گیاه و حشرات. ازن یکی از اجزای اصلی مه دودی است.

آلودگی هوا

با تجزیه و تحلیل داده‌ها، محققان به ارتباط بین قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا و بروز آریتمی پی بردند. رنجی چن، یکی از محققان این مطالعه گفت: “ما دریافتیم که قرار گرفتن در معرض آلودگی هوای محیط با افزایش خطر آریتمی علامت‌دار مرتبط است.” این خطرات در چند ساعت اول پس از قرار گرفتن در معرض خطر رخ داده و می‌تواند تا 24 ساعت ادامه داشته باشد.

آلودگی بالای هوای چین به دلیل افزایش جمعیت و وابستگی شدید به سوخت‌های فسیلی به خوبی شناخته شده است. در سال 2022، میانگین غلظت PM2.5 در چین بیش از شش برابر مقدار دستورالعمل سازمان بهداشت جهانی (WHO) بود.

طبق گزارش آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده (EPA)، در سال 2021، حدود 67 میلیون تن (60.8 میلیون تن) آلودگی در جو این منطقه منتشر کرد که بیشتر در غلظت ازن و ذرات نقش داشته است. و علی‌رغم پیشرفت در بهبود کیفیت هوا، طی همان سال، بیش از 100 میلیون نفر در سراسر ایالات متحده در شهرستان‌هایی با سطح آلودگی بالاتر از استانداردهای ملی کیفیت هوای محیطی توصیه شده (NAAQS) زندگی می‌کردند.

اگرچه مطالعه آنها در کشوری انجام شد که به دلیل سطوح بالای آلودگی هوا شناخته شده، اما محققان می‌گویند که این یافته ها در سراسر جهان پیدا می‌شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید