درخواست طنزآلود برخی سهامداران از رئیس جمهور؛

آقای روحانی، خواهشاً مدتی در مورد بورس اظهار نظر نکنید!

    کد خبر :740070

بورس تهران چند روزی است که با ریزش ارزش سهام رو به رو است و در همین راستا شاخص کل نیز پس از عبور از رقم دو میلیون واحد، در عرض چند روز وارد کانال یک میلیون و 700 هزار شد؛ رویه ای که بسیاری از سهام داران را نگران کرده و آنها را با ضررهای کم و زیاد رو به رو کرده است.

به گزارش «بازتاب»، در شرایط کنونی که شاخص کل بورس تهران رویه نزولی خود را استمرار بخشیده و آخرین چهارشنبه مرداد ماه نیز 68 هزار واحد ریزش داشت، بسیاری از سهامداران و فعالان بازار از شائبه دستکاری بازار بورس و عامدانه بودن این ریزش ها سخن می گویند.

برخی سهامداران و فعالان بازار وضعیت کنونی بورس تهران را ناشی از پالس های ریز و درشتی می دانند که از سوی دولت مستقر و نیز دیگر مسئولان به بازار تزریق می شود و برای اثبات این مدعا نیز حواشی مواردی چون عرضه یا عدم عرضه صندوق های ای تی اف و اوراق سلف نفتی در بورس را مطرح می کنند.

مجموعه تصمیم هایی که با سر و صدای بسیار زیاد و حواشی فراوان چند روزی است در صدر اخبار اقتصادی قرار دارند و بسیاری از بازیگران و سهامداران بازار سرمایه بر مبنای همین تصمیم های دولت به انتخاب استراتژی های خود اقدام می کنند.

به طور مثال دهه دوم مردادماه حسن روحانی – رئیس جمهور کشورمان طی سخنانی با اشاره به در پیش بودن یک گشایش اقتصادی در کشور از در پیش بودن روزهای خوب اقتصادی سخن گفت.
در همین رابطه رئیس جمهور در تاریخ 16 مردادماه با دادن سیگنال های دلگرم کننده به مردم، تأکید کرد: در جلسه سران قوا، طرحی بحث شد و نظرات بسیار به هم نزدیک بود انشاءالله دوشنبه هفته آینده که ادامه جلسه خواهد بود، این طرح به نتیجه برسد و اگر به نتیجه برسد و اگر مقام معظم رهبری موافقت کنند و ما اعلام کنیم، گشایشی از لحاظ اقتصادی در کشور به وجود خواهد آمد و دست دولت مقداری باز می‌شود.

پس از این سخنان رئیس جمهور در بین مردم و فعالان اقتصادی، گمانه زنی و پیش بینی‌هایی در خصوص این گشایش احتمالی در اقتصاد ایران مطرح شد. برخی گفتند گشایش مورد اشاره رئیس جمهور، به احتمال زیاد تصویب FATF است. برخی هم از آزادسازی منابع ارزی بلوکه شده ایران در بانک‌های خارجی برخی کشورها نظیر کره جنوبی خبر دادند.

همچنین برخی احتمال موافقت رهبر انقلاب برای برداشت چند میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی را مطرح کردند و برخی نیز موضوع گشایش اقتصادی مورد نظر رئیس جمهور را به بورس و عرضه اولیه های بزرگ در این بازار مرتبط دانستند.

در ادامه با انتشار اخباری مبنی بر در پیش بودن طرح فروش ارواق سلف نفتی از سوی دولت که قرار بود در بورس عرضه شود اما با مخالف قوه قضائیه و مجلس رو به رو شد، برخی فروش اوراق سلف نفتی را ناظر بر همان وعده گشایش اقتصادی دولت دانستند.
همین مشخص نبودن منظور دقیق رئیس جمهور از وعده ای که داد و نیز گذر زمان و محقق نشدن این وعده نیز نوعی پالس منفی به بازار بورس تهران تزریق کرد و به سردرگمی سهامداران منجر شد.

جدا از این مورد بخصوص و پس از مدت ها تبلیغ هیأت دولت به ویژه شخص رئیس جمهور روی ماجرای عرضه صندوق دارا یکم و استمرار این روند، وقتی دوشنبه هفته گذشته مورخ 20 مرداد ماه خبر لغو عرضه صندوق دارا دوم از سوی مسئولان ارشد اقتصادی کشور مثل وزیر نفت و اقتصاد مطرح شد، بسیاری از سهامداران اقدام به فروش برخی سهام مرتبط خود با صندوق دوم در بورس کردند؛ اتفاقی که در بوجود آمدن روند ریزشی در بورس به شدت اثرگذار بود و حتی دستور معاون اول رئیس جمهور مبنی بر الزام مسئولان مربوطه برای عرضه صندوق دارا دوم نیز در آرام شدن جو بازار موثر واقع نشد.

مجموعه تحولاتی که به آن اشاره شد در کنار برخی عوامل دیگر سبب شد تا طی چند روزی اخیر بورس تهران با روندی ریزشی مواجه و بسیاری از سهامداران در این بازار با ضررهای سنگین رو به رو شوند.

این رویه بسیاری را به این باور رساند که نقش آفرینی دولت و پالس های منفی صادر شده از سوی شخصیت های دولتی به ویژه شخص رئیس جمهور در بروز چنین وضعیتی بی تأثیر نبوده است؛ فرضیه ای که بسیاری از سهامداران را هر چند به شوخی مجاب کرد تا از طریق شبکه های مجازی از مسئولان خواهش کنند در رابطه با بازار بورس سخنرانی و اظهار نظر نکنند.
این وضعیت در حالی به وجود آمده و در هفته جاری نیز استمرار یافت که امروز چهارشنبه 29 مرداد دوباره رئیس جمهور در مورد بورس اظهار نظر و دوباره از جملات دلگرم کننده برای فعالان این بازار استفاده کرد.

به طور مشخص امروز حسن روحانی در مورد بورس گفت: مردم باید بدانند که خط مستقیم در بورس تحقق نمی‌یابد. اینکه یک خط دائم به سمت بالا رشد کند. وی با بیان اینکه تأکید همیشه من مراقبت از بازار بورس است، افزود: این خط دائم پایین و بالا می‌شود. مهم این است که در طول سال به سمت بالا باشد و ان شاءالله خواهد بود.

صحبت های امروز رئیس جمهور در مورد بورس نیز علی رغم دلگرم کننده بودن برای بسیاری از سهامداران بهانه نگرانی در مورد روند آتی بورس شد و بسیاری را در داشتن این فرض که دولت عامدانه و هدفمند بورس تهران را دستکاری می کند، مصمم تر کرد.

رویه ای که در شبکه های اجتماعی نظیر تلگرام و توئیتر با واکنش طنزآلود سهامداران رو به رو شد و مضمون کلی درخواست آنها از رئیس جمهور کشورمان این بود که ایشان در مورد بازار سرمایه حتی المقدور اظهار نظر نکند.

چرا که مستند به تجربیات گذشته دیده اند در بسیاری از مواقع که رئیس جمهور و یا دیگر شخصیت های دولتی خبر از حمایت دولت از بورس داده اند، بورس با ریزش های سریع و زیاد مواجه شده و سهامداران متضرر شده اند.

ناظر به تجربه های گذشته شاید بتوان نگرانی سهامداران را از این اظهار نظرها و تأثیرات منفی آن در بورس تا حدودی منطقی دانست، اما همچنین می توان به این واکنش با عینک خوش بینانه نیز نگریست و منتظر روزهای آتی در بورس ایران ماند.

به هر صورت باید منتظر ماند و دید بذر امید مجددی که رئیس جمهور در دل فعالان بازار سرمایه کاشته است، ثمر بخش خواهد بود و یا جمله « آقای روحانی، خواهشاً مدتی در مورد بورس اظهار نظر نکنید!» که برخی سهامداران در حال استفاده از آن خطاب به رئیس جمهور هستند، صادق است و بورس دوباره ریزشی خواهد شد؟

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید