نقش برنامه  «آفريقاامروز» پرس تی وی در تغيير ديد جهان به ثروتمندترين قاره فقير جهان

آفريقا را جور ديگر بايد ديد          

    کد خبر :756190

آفريقا همچنان يادآور مظلوميت است؛ هنگامی كه سخن از اين قاره سرشار از ثروت اما گرفتار در فقر و ناامنی به میان می آید بي گمان جنگ، كودتا، نسل كشی، بيگاری در معادن، گروه هاي تروريستی و مانند آنها در ذهن ها نقش می بندد اما چرا با وجودی كه نزديك به نصف قرن از پايان آخرين استعمارگری های رسمی غرب بر سرزمين های زرخيز اين قاره می گذرد همچنان وضعيت آن مردم اغلب اسفناک است؟

آن استعماری که انگلیس با راهبرد (قایق های توپدار) بر کشورهای ضعیف تحمیل می کرد دیگر نیست اما شرکت های چند ملیتی امریکایی و بانک های انگلیسی با سیاست های سرمایه داری اقدام به بهره کشی و استثمار نوین کشورهای افریقایی می کنند. منابع و ذخائر آنها را مي ربايند و فقر و سلاح و درگيری را به آنها تقديم مي دارند. محصولاتی ( مانند ميوه) كه در كشورهای اين قاره توليد مي شود به قيمتی ناچيز در بازارهاي امريكا، كانادا و … به فروش مي رسد و همچنان سود سرشاري به حساب همان برده داران سابق سرازير مي شود مگر آنكه ملت هاي جهان به ويژه در اروپا و ايالات متحده بدانند ابرشركت هاي بزرگ چه بر سر اين قاره مي آورند و چگونه همچنان اين كشورها را در استيلای غيرمستقيم خود نگه داشته اند.

پرس تی وی با برنامه «آفريقا امروز» به اين  فرصت مهم دست يافته است تا پشت پرده تحولات اسفناك افريقا را به مخاطب انگليسی زبان بنماياند.

برنامه ای كه توانسته موفقيت خوبی در برقراری ارتباط با مخاطبان به دست آورد و در خصوص آگاهی بخشی پيرامون آنچه زورمندان جهان به فقيران و ضعيفان افريقا روا داشته اند نقش ايفا كند.

چه چيز واكاوي مي شود

«افريقا امروز» كه پرس تی وی نشان مي دهد، هم تحولات اجتماعی كشورهای گوناگون را مورد كنكاش قرار می دهد هم به لايه هاي پنهانی دخالت های انگليس، امريكا، فرانسه و ديگر قدرت هايی كه پيشينه استعمارگری دارند، سری می زند.

گروه های تروريستی مانند بوكو حرام در نيجريه و اخواني هايی كه در ليبی مشغول جنگ هستند، چالش هاي اقتصادي و معضلات اجتماعي در كشورهايی مانند اتيوپی و افريقاي جنوبی و نقشي كه موسسات پولي غربي در برافروختن اين بحران ها دارند از موضوعاتي است كه در این برنامه بررسي مي شود.

كودتا در كشورهايي مانند سودان و افريقاي مركزي و نقشي كه سازمان هاي امنيتي غربي و دلارهاي نفتی عربستان سعودي و امارات بازی مي كنند، از ديگر مواردي است كه نيازمند يك نورافكن مانند پرس تي وي هستند تا از تاريكي خارج شوند و  مقابل ديدگان جهانيان قرار گيرند.

تنش ها و درگیری های قومیتی از مهم ترین مواردی است که با کشورهای افریقای پیوند خورده و این برنامه به خوبی از معرفی عوامل این چالش ضد انسانی برآمده است.

واکنش ملت های افریقایی به نژادپرستی در ایالات متحده به ویژه بعد از قتل جرج فلوید از جمله موضوعاتی است که در این برنامه به کنکاش گذاشته شده و موضوع معتنابه دو قاره آمریکا و افریقا را به تحلیل و بحث می گذارد.

این برنامه شاخص انگلیسی زبان نه تنها به حضور نظامی واشنگتن در کشورهایی مانند سومالی می پردازد، بلکه به روابط اقتصادی ایالات متحده با کشورهای قاره زرخیز افریقا نیز نگاه می کند و سودجویی در قالب قراردادهای تجارت دو جانبه با افریقا را نیز از قلم نمی اندازد.

وابسته شدن اقتصاد بيشتر كشورهاي افريقايی از مسير قراردادهايي كه تنها براي غرب سود دارد نياز به روشنگري دارد و اين اقدام را پرس تي وي به خوبي انجام مي دهد.

شاید باورپذیر نباشد اما ابرشرکت های امریکایی و انگلیسی امتیاز کشاورزی در مرغوب ترین زمین های کشورهای افریقایی مانند کنیا، تانزانیا، اوگاندا و غنا را از طریق قراردادهای استعماری به دست آورده اند. به ظاهر دیگر استعماری نیست، اما هیچ تفاوتی با استعمار وجود ندارد.

بیان این نکته در رسانه ای تصویری و انگلیسی زبان می تواند مصرف کنندگان غربی را نسبت به ماهیت ناپاک این تجارت هوشیار سازد. این کمترین کمکی است که پرس تی وی به حقوق بشر در آفریقا می رساند.

نقت و آب دو مولفه مهم فعالیت اقتصادی در آفریقاست که همواره با خون عجین شده است و دقیقا پرس تی وی این دو مولفه را در حوزه رودخانه های نیل، نیجر و کنگو پیگری می کند. در عین حال نفت لیبی را نیز دور از چشم نمی دارد.

موج تروریسم وهابیت در نیجریه و یورش تروریست های اخوانی به غرب لیبی از یک طرف و همپیمانی تل آویو با ابوظبی در شرق لیبی از مواردی است که این برنامه به آن پرداخته و باز هم باید بپردازد.

وضعیت معیشت سخت مردم آن قاره برای قرن ها و تاثیر دولت های غربی و شرکت های چند ملیتی در این چالش بر  «افريقا امروز» پرس تي وي پوشیده نیست.

چگونگی استخدام مزدور براي شركت در جنگ هايي كه يك سوی آن امريكاست و چرايي سعي مستمر رژيم صهيونيستی براي برقراري روابط با كشورهای آن قاره را به سهولت مي توان در پرس تي وی يافت.

با آنکه زحمات این شبکه برای یازی رساندن به کشورهای افریقایی شایسته تحسین است، اما در عین حال باید گفت این شبکه می تواند به وضعیت حقوق بشر در نیجریه بیشتر بها دهد و ضمن شاخص دانستن شیخ ابراهیم زکزکی روحانی دربند دولت نیجریه برای آزادی ایشان کمپین رسانه ای راه بیاندازد.

 

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید