آغاز دوباره درگیری میان باکو و ایروان

    کد خبر :940204
آغاز دوباره درگیری میان باکو و ایروان

وزارت دفاع ارمنستان بامداد چهارشنبه اعلام کرد از دقایقی پیش با شلیک توپخانه و حملات پهپادی توسط نیروهای جمهوری آذربایجان به مناطق بسیاری از این کشور، دور جدید درگیری‌ها میان باکو و ایروان آغاز شده است.

صبح سه‌شنبه آخرین موج جنگ بر سر منطقه مورد مناقشه قره باغ میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان با میانجیگری روسیه با آتش‌بسی شکننده ساعاتی فروکش کرد.

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان در این باره اعلام کرد: ۵۰ نظامی آذربایجانی در نتیجه تحریک‌های گسترده ارمنستان کشته شده‌اند همچنین ارمنستان پیشتر از کشته شدن حداقل ۴۹ سرباز خود خبر داده بود.

جمهوری آذربایجان پس از یک شب درگیری ارمنستان را به نقض آتش بس متهم کرد؛ موضوعی که نگرانی‌ها از درگیری همه جانبه‌ای دیگر بین دشمنان تاریخی را تشدید کرد.

روسیه اعلام کرده بود که به آتش‌بسی بین طرف‌های درگیر دست یافته است که چند ساعت آرامش نسبی را به ارمغان آورد، اما جمهوری آذربایجان در ادامه نیروهای ارمنستان را به نقض شدید این توافق متهم کرد.

ارتش جمهوری آذربایجان اعلام کرد: با وجود اعلام آتش‌بس از ساعت ۰۹:۰۰ (به وقت مسکو)، ارمنستان با استفاده از توپخانه و سایر سلاح‌های سنگین به شدت آتش‌بس در امتداد مرز را نقض می‌کند.

ارمنستان پس از شروع جنگ از رهبران جهان درخواست کمک کرد و جمهوری آذربایجان را به تلاش برای پیشروی در خاک خود متهم کرد.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده روز سه‌شنبه با رهبران هر دو کشور تماس گرفت. سخنگوی وی گفت که واشنگتن برای توقف فوری جنگ و حل و فصل صلح بین همسایگان فشار خواهد آورد.

امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه هم روز سه‌شنبه در گفت وگوی تلفنی با الهام علی‌اف همتای آذربایجانی خود با ابراز نگرانی شدید خواستار بازگشت به آتش‌بس شد.

به گفته الیزه، او همچنین خواستار تجدید مذاکرات شد و پیشنهاد کرد فرانسه و اتحادیه اروپا در این مذاکرات مشارکت کنند.

نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان پیشتر با مکرون صحبت کرده بود و همچنین از ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و بلینکن خواستار پاسخگویی به اقدامات تجاوزکارانه جمهوری آذربایجان شده بود.

وزارت دفاع ارمنستان می‌گوید درگیری‌ها پس از آتش‌بس کاهش یافته است، اما وضعیت در مرز همچنان بسیار متشنج است.

این وزارت خانه اعلام کرد که درگیری‌ها بامداد روز سه‌شنبه آغاز شد و ارمنستان با آتش توپخانه، خمپاره‌ها و هواپیماهای بدون سرنشین در شهرهای گوریس، سوتک و جرموک به تجاوزهای جمهوری آذربایجان پاسخ داده است.

در بیانیه این وزارت خانه آمده است: دشمن در تلاش برای پیشروی به داخل خاک ارمنستان است.

در سوی دیگر، جمهوری آذربایجان ارمنستان را به اقدامات خرابکارانه بزرگ در نزدیکی نواحی داشکسان، کلباجار و لاچین متهم کرد و گفت که نیروهای مسلح این کشور گام‌های محدود و هدفمند برای خنثی کردن مواضع تیراندازی ارامنه برمی‌دارند.

ترکیه حامی سیاسی و نظامی دیرینه باکو، ارمنستان را مقصر دانست و از این کشور خواست که بر مذاکرات صلح تمرکز کند.

همچنین اتحادیه اروپا و سازمان ملل هم نسبت به تشدید تنش ابراز نگرانی کردند و خواستار پایان دادن به درگیری شدند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران هم با ابراز نگرانی از تشدید تنش و درگیری‌های مرزی بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان، خواستار خویشتنداری و حل و فصل اختلافات از طریق مسالمت آمیز و بر اساس حقوق بین‌الملل بین دو کشور شد.

ناصر کنعانی بار دیگر غیرقابل پذیرش بودن هرگونه تغییرات در مرزهای جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان از سوی کشورمان را مورد تاکید قرار داد.

کنعانی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران به دقت تحولات مرتبط با این موضوع را تحت نظر دارد، بر لزوم رعایت تمامیت ارضی دو کشور جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان تصریح و آمادگی کشورمان برای هرگونه مساعدت به حل و فصل اختلافات بین دو کشور همسایه را اعلام کرد.

این دو کشور همسایه، در سال‌های گذشته نیز دو جنگ بر سر این منطقه پرمناقشه داشتند.

آخرین بار، ۶ هفته جنگ شدید در پاییز ۲۰۲۰ با آتش بس با میانجیگری روسیه به پایان رسید.

بر اساس این قرارداد، ارمنستان بخش‌هایی از سرزمین‌هایی را که برای دهه‌ها تحت کنترل خود داشت واگذار کرد و مسکو حدود ۲۰۰۰ نیروی حافظ صلح روسی را برای نظارت بر آتش‌بس مستقر کرد.

به گزارش ایرنا، ارمنستان و جمهوری آذربایجان در نخستین دقایق بامداد امروز – ۲۲ شهریور – از وقوع درگیری در مرزهای دو کشور خبر داده و یکدیگر را به انجام حملات مرزی و تضعیف آتش بس شکننده متهم می‌کنند. وزارت دفاع ارمنستان دوشنبه شب در بیانیه‌ای مدعی شد که «صدای انفجار ناشی از حملات جمهوری آذربایجان در چندین شهر مرزی شنیده شده است که آتش بس شکننده در قره باغ را تضعیف کرد».

از طرف دیگر، وزارت دفاع جمهوری آذربایجان ادعا کرده که «بخاطر اقدامات تحریک امیز ارمنستان، درگیری های مرزی رخ داده است».

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید