آسیب بخش اقتصادی از فعالیت مراکز غیرقانونی جمع آوری پلاسما

    کد خبر :216961

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت:‌ فعالیت مراکز غیرقانونی جمع آوری پلاسما بخش اقتصادی کشور را با مشکل روبه رو می کند.

احمد همتی در خصوص هشدارهای مدیرعامل سازمان انتقال خون مبنی بر ایجاد مراکزی درحاشیه شهر برای پلاسما فروشی، گفت:‌ نظارت بر شرکت ها و پالایشگاه های پلاسما درحیطه وظایف سازمان انتقال خون و متولی اصلی این کار وزارت بهداشت و درمان است، بنابراین نظارت ها براین مراکز باید توسط این وزارتخانه صورت گرفته و به طورحتم سازمان انتقال خون نیز باید دراین حوزه باید پیش قدم باشد.

وی با اشاره به اینکه سازمان انتقال خون باید از هرگونه سوء‌استفاده و منفعت طلبی برخی مراکز غیرقانونی برای فروش پلاسما جلوگیری کند، افزود:‌ فعالیت این مراکز به لحاظ بهداشتی خطرناک بوده و احتمال به وجود آمدن عوارض جدی برای سلامت فرد به دور از نظر نیست، زیرا ممکن است فعالیت ها از حالت استاندارد خارج شده و بخش اقتصادی کشور را نیز دچارمشکل می کند.

همتی با بیان اینکه سازمان انتقال خون باید داروهایی حاصل از جداسازی پلاسما از خون را تولید کند، تصریح کرد:‌ باید تکنولو‍ژی به داخل کشور آمده و سازمان انتقال خون باید از پلاسما درتولید داروهایی مورد نیاز کشور استفاده کند، ضمن اینکه می توان پلاسما را نیز به کشورهای دیگر صادر کرد؛ بنابراین زمینه آن وجود داشته و حضورمتخصصان این حوزه درکشورشرایط را برای تولید داروهای حاصل از مشتقات پلاسما ایجاد کرده است.

وی با تاکید بر اینکه فعالیت مراکز غیرمجاز جمع آوری پلاسما به اقتصاد کشور ضربه می زند، گفت:‌ فعالیت حتی یک مرکز غیرمجاز برای جمع آوری پلاسما قابل قبول نبوده و این بخش جزء‌ حوزه های حیاتی کشور است، ضمن اینکه اگر گزارشات مستندی از این مراکز به دست نمایندگان رسد؛ به طورحتم کمیسیون بهداشت و درمان پیگیری خواهد کرد.

به گزارش مهر، سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، درخصوص عدم موفقیت بخش خصوصی درصنعت پلاسما، افزود:‌ البته بخش خصوصی نیز دراین حوزه فعالیت های خود را آغازکرده و تا کنون موفقیت هایی کسب کرده است، زیرا استفاده از پلاسما جزء‌ تکنولوژی های پیشرفته بوده و ممکن است با تاخیرهمراه باشد؛ اما درکشورمان کارخانه هایی دراین حوزه فعالیت می کنند که در آینده باید منتظر موفقیت های بیشتر آنها بود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید