آسیب‌هایی که «تلفن همراه» بربدن وارد می کند، چیست؟

    کد خبر :597563

متخصص مغز و اعصاب گفت: نباید از شب تا صبح که بافت‌های مغز و دیگر بافت‌های بدن در حال آرامش قرار دارند، تلفن همراه در نزدیکی‌مان قرار داشته باشد.

محمدرضا قینی، متخصص مغز و اعصاب در پاسخ به این پرسش که «آیا استفاده از امواج حاصل از تلفن همراه بر کارکردهای مغز اثر منفی دارد؟»، اظهار داشت: از نظر علمی اگر بخواهیم مطلبی را به صورت قطعی بیان کنیم، باید یک مطالعات خاصی صورت گیرد؛ برای نمونه صد نفر از افراد را انتخاب کنیم که با امواج زیادی ارتباط دارند و در مقابل صد نفر نیز انتخاب شوند که امواج زیادی را دریافت نمی‌کنند و این تعداد را در یک دوره طولانی مورد بررسی قرار دهیم و در نهایت بگوییم آنها که در معرض امواج قرار داشتند، دچار بیماری‌های زیادی شدند.

وی بیان کرد:‌ شاید از نظر اخلاقی درست نباشد چنین مطالعه‌ای انجام دهیم و یک فرد زنده را در معرض امواج قرار دهیم تا ببینیم چه اثری روی آن فرد می‌گذارد؛ در نتیجه آنچه ما می‌خواهیم به صورت حقیقت قابل اطمینان بگوییم، در دسترس نیست.

این متخصص مغز و اعصاب بیان داشت: البته مواردی قابل توجه است؛ مثلاً افرادی که مدت طولانی در معرض امواج قرار دارند و با تلفن همراه برای مدت طولانی صحبت می‌کنند و آن را به گوش خود می‌چسبانند، مقدار امواجی که بر آنها وارد می‌شود ممکن است بافت‌های اطراف را دچار آسیب کند.

قینی افزود: بافت زنده وقتی درجه حرارتش از حد معمولی بالاتر برود، ممکن است اختلالات ژنتیکی رخ دهد و به همین دلیل حدس می‌زنیم این امواجی که ما در معرض آن هستیم پدیده سالمی نیستند.

وی متذکر شد: بدون اینکه از نظر اخلاقی مجاز باشیم چنین مطالعه‌ای را انجام دهیم، شرط عقل این است که تا آنجا که امکان دارد تلفن همراه دائماً در کنارمان نباشد؛ به ویژه از شب تا صبح که بافت‌های مغز و بافت‌های دیگر بدن در حال آرامش قرار دارند، گوشی تلفن همراه در نزدیکی‌مان قرار نداشته باشد.

این متخصص مغز و اعصاب ابراز داشت: زمانی که تلفن همراه در حال شارژ شدن است، تشعشعات آن بیشتر است و باید گوشی تلفن همراه را کنار گوش‌مان قرار ندهیم؛ به ویژه کودکان که در سنین رشد هستند باید تا آنجا که امکان دارد از تلفن همراه دور باشند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید