آسمان ایران دوشنبه شهاب باران می شود/ دلایل دشواری رصد

    کد خبر :588616

کارشناس نجوم با بیان اینکه بارش شهابی برساووشی در آسمان ایران شب دوشنبه به اوج می رسد، بیان کرد: ماه شب یازدهم مانع از رصد شهاب های بارش شهابی برساووشی می شود.

علی آزادگان با بیان اینکه بارش برساووشی معروفترین و پرشهاب‌ترین بارش سال است اظهار کرد: بارش برساووشی همه ساله از ۲۹ تیرماه تا ۲ شهریورماه فعال است و در شب ۲۲ مرداد به اوج می‌رسد.

این کارشناس نجوم افزود: نرخ بارش این شهاب‌باران حدود ۱۰۰ شهاب در ساعت است که برای دیدن این تعداد شهاب باید در مکانی بسیار تاریک و به دور از آلودگی نوری قرار بگیریم.

به گفته وی، ذرات غباری که در طی این بارش شهابی به جو زمین برخورد می‌کنند و شهابها را ایجاد می‌کنند از دنباله‌دار سوئیف-تاتل نشات می‌گیرند؛ این دنباله دار هر بار که به دور خورشید می‌گردد، انبوهی از ذرات غبار خود را به‌جای می‌گذارد.

به گزارش مهر ،آزادگان با بیان اینکه این بارش شهابی نیز مانند همه دیگر بارشهای شهابی دارای کانون است، بیان کرد: کانون هر بارش شهابی نقطه‌ای از آسمان است که از دید رصدگر، همه شهاب ها از آن نقطه بیرون می‌آیند. در واقع اگر انتهای هر شهاب بارش برساووشی را امتداد دهیم باید به کانون این بارش برسیم.

وی با بیان اینکه کانون این بارش در صورت فلکی برساووش جای دارد و شب دوشنبه به اوج می رسد، تاکید کرد: با توجه به قرار داشتن در میانه تابستان، خروج از شهر و ساعتها در کوه و بیایان رصد کردن کار ساده‌تری است. اما امسال با توجه به اینکه با ماه شب یازدهم همزمان است، نمی‌توان انتظار مشاهده شهاب های زیادی از این بارش داشت.

این کارشناس نجوم خاطر نشان کرد: هرچند که حضور ماه ۹۴ درصد در این شب مانع از رویت شهاب های بسیاری خواهد شد، اما حضور ماه برای افرادی که به عکاسی نجومی با مناظر زمینی علاقمند هستند فرصت خوبی می‌دهد که شاید بتوانند در عکس خود شهاب های پرنور را نیز ثبت کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید