آزمایش اثربخشی واکسن آسترازنیکا در برابر سویه اومیکرون

    کد خبر :865492
آزمایش اثربخشی واکسن آسترازنیکا در برابر سویه اومیکرون

شرکت دارویی آسترازنیکا قصد دارد میزان اثربخشی واکسن و داروی ساخته خود را در برابر عفونت جدید کووید-۱۹ بسنجد.

گونه نگران‌کننده جدید کووید-۱۹ که از آفریقای جنوبی منشأ گرفته و نام اومیکرون به آن اطلاق شده است، شرکت دارویی آسترازنیکا را به فکر آزمودن میزان اثربخشی واکسن و داروی کووید-۱۹ در برابر این گونه جدید انداخته است.

به گزارش همشهری، گونه آفریقای‌جنوبی کووید-۱۹ که به سرعت در این کشور در حال انتشار است، باعث ایجاد موجی از نگرانی در دنیا شده‌ و برای جلوگیری از گسترش آن بسیاری از کشورها، آفریقای جنوبی را در لیست قرمز خود قرار داده‌اند. اما با وجود جهش‌های بسیار زیادی که به‌گفته کارشناسان این گونه را تبدیل به خطرناک‌ترین گونه کووید-۱۹ تاکنون کرده است، واکسن‌ها و داروهای ضدکووید-۱۹ در راه را تا چه حد تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. آسترازنیکا که یک واکسن با اثربخشی ۸۴درصدی برای مقابله با کووید-۱۹ ساخته است، مدت‌هاست روی دارویی ضدکرونا با ترکیبی از آنتی‌بادی‌ها کار می‌کند.

آسترازنیکا تاکنون ۲ میلیارد دوز از واکسن‌های خود را در سراسر جهان توزیع کرده است. البته در بهمن‌ ماه عرضه واکسن‌های این شرکت در آفریقای جنوبی متوقف شد. آن زمان گفته می‌شد این واکسن در برابر بیماری ناشی از گونه بتا -که آن زمان در این کشور غالب شده بود- کم‌اثر است.

شرکت آسترازنیکا در بیانیه‌ای درباره تصمیم جدیدش، گفت: مانند سایر گونه‌های دیگر، ما در حال شناخت بیشتر گونه B.۱.۱.۵۲۹ هستیم تا اثر آن روی واکسن را هم دریابیم. آنها برای دریافت داده‌های بیشتر در حال تحقیق در بوتسوانا و اسواتینی هستند. این کار باعث می‌شود که به داده دنیای واقعی در مواجهه با ویروس جدید دسترسی داشته باشند.

غول دارویی انگلیسی- سوئدی همواره تأکید دارد که واکسن ساخت آنها در برابر همه گونه‌های نگران‌کننده SARS-CoV-۲ مؤثر است: ما با همکاری دانشگاه آکسفورد پلتفرم واکسنی توسعه داده‌ایم که به‌ گونه‌های جدید بیماری به سرعت پاسخ می‌دهد. از طرفی، آسترازنیکا مخلوطی از آنتی‌بادی‌های توسعه داده است ‌که می‌تواند هم در جلوگیری از ابتلا و هم درمان کووید-۱۹ مؤثر باشد. با اینکه برخی دانشمندان ابراز نگرانی کرده‌اند که جهش‌های پروتئین سنبله در گونه جدید، ممکن است مانع اثربخشی داروهای مونوکلونال آنتی‌بادی شود، اما داروی ترکیبی ساخته‌شده توسط آسترازنیکا ممکن است همچنان اثربخشی خود را حفظ کند.

شرکت آسترازنیکا همچنین اعلام کرده ما اثر طولانی‌مدت ترکیب آنتی‌بادی AZD۷۴۴۲ را در برابر گونه‌های جدید آزمایش می‌کنیم و امیدواریم AZD۷۴۴۲ اثربخشی خود را حفظ کند؛ چراکه شامل ۲ آنتی‌بادی مهم با فعالیت‌های مختلف و تکمیل‌کننده در برابر ویروس هستند.

ماندگاری دوز تقویتی چقدر است؟

با شروع تزریق دوز تقویتی واکسن برای سالمندانی که بیش از ۴‌ماه از دوز دومشان گذشته‌، این سؤال پیش آمده ‌که اثربخشی و ماندگاری دوز تقویتی چه اندازه است؟

آنتونی فائوچی، متخصص بیماری‌های عفونی در آمریکا می‌گوید: امیدواریم که اثر دوزهای تقویتی به حدی زیاد و ماندگار باشد که دیگر نیاز به دوز بعدی نداشته باشیم. ما باید امیدوار باشیم که دوز سوم واکسن‌هایی با پلتفرم mRNA مانند فایزر و مدرنا نه‌تنها سطح ایمنی را افزایش بدهد، بلکه دوام آن را بیشتر کند به‌طوری که لزوما هر ۶‌ ماه یا یک سال به آن نیاز پیدا نکنید.اما آنچه واضح است این است که هم‌اکنون میزان ماندگاری دوزهای تقویتی همچنان ناشناخته است و پیداکردن جواب این سؤال‌ زمان می‌برد.

ژولی پارسونت، متخصص اپیدمیولوژی در دانشگاه استنفورد می‌گوید: ما درباره ماندگاری دوز تقویتی چیز زیادی نمی‌دانیم. امید این است که نیازی به واکسیناسیون‌های بعدی نباشد اما هنوز هیچ شاهدی برای حمایت از این امید نداریم. بسیاری از متخصصان امیدوارند که کار با همین ۳ دوز واکسن تمام شود اما همچنان امکان دارد که تکرار واکسن‌های کووید به‌طور سالانه یا هر ۶‌ ماه تبدیل به یک قاعده شود؛ مانند واکسن سالانه آنفلوآنزا.

پارسونت نگران این است که با بروز گونه‌های جدید بیماری، اثربخشی واکسن‌ها کم شده یا از بین برود. اگر اینگونه باشد، نیاز به واکسیناسیون ‌در برابر کووید-۱۹ سالانه می‌شود. آنچه می‌دانیم این است که تزریق دوز تقویتی، باعث محافظت بیشتر هر فرد واکسینه‌شده در جلوگیری از ابتلای موفقیت‌آمیز به نسبت افراد غیرواکسینه می‌شود. پارسونت گفت: هم‌اکنون می‌دانیم که تزریق ۲‌ دوز واکسن تا ۶‌ ماه باعث ایمنی و اثربخش است اما این را هم می‌دانیم که اثر واکسن‌ها در طول زمان کم می‌شود، برای همین است که این زمانبندی برای تزریق دوز تقویتی تعیین شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید