آزمایشگاه تست تجهیزات خورشیدی راه‌اندازی شد

    کد خبر :174450

آزمایشگاه تست تجهیزات خورشیدی -حرارتی، با هدف توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر، در پژوهشگاه صنعت نفت راه اندازی شد.
به گزارش بازتاب به نقل از پژوهشگاه صنعت نفت، اولین آزمایشگاه مرجع کشور در زمینه آزمون عملکرد حرارتی کلکتورها و آب گرمکن های خورشیدی در پژوهشگاه صنعت نفت راه اندازی شده است.

این آزمایشگاه با توجه به گسترش استفاده از کلکتورها و آب گرمکن‌های خورشیدی در کشور، با هدف انجام آزمون‌های فنی و عملکرد روی سیستم‌های حرارتی خورشیدی اعم از کلکتورهای حرارتی، مخازن ذخیره و آبگرمکن‌های خورشیدی برای دریافت نشان استاندارد داخلی، پژوهشکده توسعه و بهینه‌سازی فناوری‌های انرژی پژوهشگاه صنعت نفت با حمایت ستاد توسعه فناوری‌های انرژی‌های تجدیدپذیر وابسته به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ایجاد شده است.

تعیین عملکرد سیستم و پیش بینی عملکرد سالانه سیستم‌های صرفا خورشیدی، تعیین عملکرد روزانه سیستم، تعیین درجه آمیختگی در مخزن ذخیره طی دریافت آب، تعیین تلفات گرمایی مخزن ذخیره و استخراج نمودار ورودی – خروجی تجهیز از نمونه فعالیت‌هایی است که در این آزمایشگاه قابل اجرا خواهد بود.

محمد ایمان غیاثی، مسئول طرح با تاکید بر این‌که امروزه مصرف روزافزون انرژی در جهان و نگرانی از رو به اتمام بودن منابع فسیلی در کنار آلودگی‌های ناشی از بکارگیری سوخت‌های فسیلی، استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر از جمله انرژی خورشیدی را ضروری ساخته است، گفت: از جمله کاربردهای مرسوم انرژی خورشیدی می‌توان به آب گرمکن‌های خورشیدی اشاره کرد که بهره‌گیری از آن‌ها از سال‌ها پیش در ایران سابقه داشته است.

وی به پروژه‌هایی که در این زمینه انجام شده از جمله نصب و راه‌اندازی آب گرمکن‌های خانگی در اماکن عمومی اشاره کرد و افزود: عدم وجود نمونه داخلی طراحی شده، تلفیق عملکرد چندنمونه خارجی در یک محصول، طراحی بومی نرم افزار تست از مهم‌ترین موضوعاتی است که در این طرح در نظر گرفته شده است.

مسئول طرح آزمایشگاه تست تجهیزات خورشیدی با اشاره به نیازمندی‌های بالای کشور به محصول آبگرم کن خورشیدی ادامه داد: این طرح برای اولین بار اجرا شده­ و بنابر بررسی‌های انجام شده، در کشورهای خاورمیانه نمونه مشابهی از این طرح وجود ندارد. مرز دانش این طرح در مقایسه با موارد بین­ المللی تقریبا از موقعیت یکسانی برخوردار بوده و این طرح بر پایه جدیدترین تکنولوژی­های دنیا پایه ریزی شده است.

غیاثی اثرگذاری بر اقتصاد کشور از جمله افزایش نرخ صادرات، اشتغال‌زایی، کاهش اثرات تحریم، افزایش خودکفایی ملی و تقویت اقتصاد دانش بنیان از مزایای طرح برشمرد و گفت: این محصول جزء مواردی است که به راحتی توسط کشورهای صاحب تکنولوژی در اختیار ما قرار نمی­ گرفت و اکنون حتی قادر به اخذ سفارشات خارجی برای ساخت این محصول هستیم.

مسئول طرح این پروژه، با بیان این‌که استانداردهای ملی آزمون کلکتورها و آب گرمکن‌های خورشیدی از سال‌ها پیش تدوین شده است، گفت: تاکنون آزمایشگاه مرجعی برای آزمون این تجهیزات وجود نداشته است ولی هم اکنون با همکاری متخصصان پژوهشگاه صنعت نفت این مهم محقق و بستر آزمون احداث شده با استفاده از آخرین تکنولوژی‌های موجود در جهان جهت تحقق شرایط استانداردهای مورد نظر طراحی و ساخته شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید