آدم‌های سمی که اعتماد به نفس را تخریب می‌کنند

    کد خبر :1046573
آدم‌های سمی اعتماد به نفس

شاید اینطور به نظر برسد که صرفاً افراد انرژی منفی به اصطلاح «سمی» هستند، اما همیشه اینگونه نیست. همه ی ما احتمالاً یکی از آن «دوست» هایی داشته ایم که همیشه برایمان آرزوهای خوب می کند، اما به محض اینکه موفقیتی کسب می کنیم خلقش تنگ می شود. یا آن هایی که طوری رفتار می کنند که انگار همه چیز را می دانند.

اگر در رابطه تان با کسی احساس می کنید چیزی درست نیست، احتمالاً بیش از حد حساس نشده اید. بنابراین بهتر این است که بتوانید کسانی که در حالی مسموم کردن زندگی تان هستند را تشخیص دهید.

۱- کسانی که زیاد از حد اظهارنظر می کنند

گرچه اینکه عقیده ی خودتان را داشته باشید و پای آن هم بایستید، ویژگی خوبی محسوب می شود، اما بعضی افراد طوری رفتار می کنند که انگار تنها نظر آن ها اهمیت دارد.

این دست آدم ها به راحتی پا را از حد خود فراتر می گذارند و شروع به دادن توصیه های نطلبیده به دیگران می کنند. آن ها به ندرت احساسات دیگران را در نظر می گیرند یا نگران این می شوند که مبادا با حرف های خود دیگران را برنجانند.

این افراد ممکن است بگویند که صرفاً به خاطر خودتان حقایق تلخ را به شما می گویند، اما اینگونه نیست. آن ها معمولاً سعی می کنند با استفاده از شما اعتماد به نفس خودشان را بالا ببرند و اگر نمی توانید آن ها را وادار کنید پا از حد خود فراتر نگذارند، شاید بهتر باشد ارتباط خود را با این افراد قطع کنید.

۲- کسانی که غیبت می کنند

بعضی آدم ها گویی نمی توانند دیگران را به حال خودشان بگذارند. آن ها اطلاعات شخصی زیادی درباره ی آدم های زندگی تان دارند و بی صبرانه منتظرند تا آن ها را با شما در میان یگذارند. با این حال، گوش کردن مداوم به شایعات و اخبار جعلی صرفاً شما را درگیر انرژی منفی می کند و روی نگاه تان به زندگی تأثیر می گذارد.

به خاطر داشته باشید که کسی که پیش شما غیبت دیگران را می کند، به احتمال زیاد اطلاعات شخصی شما را هم با دیگران در میان می گذارد. این وضعیت ممکن است باعث شود احساس کنید این شخص صرفاً برای کسب اطلاعات درباره ی زندگی شما و اطرافیان تان با شما ارتباط دارد.

۳- خودشیفته ها

بعضی افراد می توانند موضوع هر بحثی را به سمت خودشان بکشانند. خودشیفته ها معمولاً به دیگران فرصت صحبت کردن نمی دهند و دوست دارند کانون هر بحثی باشند. این افراد اصلاً نگران شما یا چیزهایی که مایل به در میان گذاشتن شان با آن ها هستید، نیستند.

شاید اینطور به نظر برسد که همه این میل طبیعی برای صحبت کردن درباره ی خود را دارند، اما بعد از صحبت با خودشیفته ها ممکن است احساس کنید به لحاظ عاطفی خالی شده اید. آن ها طوری رفتار می کنند که گویی احساسات شما به اندازه ی کافی اهمیت ندارد و بنابراین از این فرصت برای ابراز خود و بالا بردن غرور خودشان استفاده می کنند.

۴- انرژی خوارها

بعضی افراد به گونه ای هستند که می توانند با یک مکالمه ی ساده همه ی شادی و انرژی تان را بگیرند. انرژی خوار معمولاً سعی می کنند با بازی دادن احساسات دیگران به اهداف شان برسند، از احساسات منفی دیگران تغذیه می کنند و می توانند به راحتی روی دیگران مسلط شوند اما قربانیان شان خود متوجه این موضوع نمی شوند.

متأسفانه تشخیص انرژی خوارها می تواند دشوار باشد. اگر همیشه بعد از تعامل با شخص بخصوصی، احساس اضطراب و افسردگی می کنید، احتمالاً مشکلی وجود دارد. برای تشخیص این موصعیت باید نگاه دقیق تری به روابط خود داشته باشید.

۵- کسانی که از کاه کوه می سازند

این افراد متخصص این هستند که از کاه کوه بسازند. زندگی آن ها به یک نمودار سینوسی از احساسات می ماند و آن ها دوست دارند شما را هم با خود در فراز و نشیب های این نمودار همراه کنند. با این حال، این افراد انرژی شما را می گیرند و ممکن است متوجه شوید که در کنار آن ها همیشه محتاط هستید تا مبادا مشکلی ایجاد کنید.

این افراد پای شما را هم به ماجراهای خود باز می کنند و کاری می کنند که احساس کنید وظیفه دارید به آن ها در حل همه ی مشکلات شان کمک کنید. و اگر توقع شان را برآورده نکنید، شما را دوست بدی می دانند و کاری می کنند که احساس بی ارزش بودن کنید.

۶- منتقدهای آبکی

بعضی افراد بیش از حد اظهار نظر می کنند و از همه چیز ایراد می گیرد. اظهارنظر مختصر در بعضی موقعیت ها شاید مفید باشد اما تنها به این شرط که کسی این اظهار نظر را کند که خودش از آن موضوع سررشته داشته باشد. منتقدهای آبکی می توانند درباره ی هر موضوعی اظهار نظر کنند اما بعید است هیچ اطلاعاتی درباره ی آن ها داشته باشند.

این افراد با دادن توصیه های نطلبیده و اظهار نظرهای بی ارزش، اعتماد به نفس شما را پایین می آورند. و اگر آن شخص از اعضای خانواده یا دوستان تان باشد، سخت می شود جدی اش نگرفت.

۷- کنترلگرها

سر و کله زدن با افراد کنترلگر می تواند یک چالش تمام عیار باشد. آن ها معمولاً روی چیزهای کوچک حساس اند و به دیگران دیکته می کنند که باید چگونه رفتار کنند. این افراد معتقدند که همیشه بهتر از شما می دانند و هیچ حق انتخابی برای شما قائل نیستند: یا باید از دستورات آن ها اطاعت کنید یا عصبانیت شان را تحمل کنید.

این افراد با گفتن اینکه چه احساسی باید داشته باشید و چطور باید رفتار کنید، اعتماد به نفس تان را از میان می برند. آن ها به شما فرصت ابراز کردن فردیت تان را نمی دهند و بدون گرفتن موافقت تان، به جای شما تصمیم می گیرند.

۸- کسانی که احساسات دیگران را تحت کنترل می گیرند

این دست افراد فقط به خواسته ی خودشان فکر می کنند و با بی اعتنایی به منافع شما سعی می کنند به هدف خود برسند. آن ها می توانند بسیار کاریزماتیک و در میان مردم محبوب باشند. با این حال، اگر نگاه دقیق تری بیاندازید متوجه می شوید که به ندرت دوست صمیمی ای دارند و نمی توانند با دیگران روابط بلند مدت داشته باشند.

این افراد هر چیزی که بگویید را به نفع خودشان تغییر می دهند و اگر بابت آن جلویشان دربیایید، احتمالاً طوری رفتار می کنند که انگار عقل تان را از دست داده اید. در هنگام تعامل با این افراد سعی کنید تمرکزتان را روی احساسات خودتان بگذارید و به حس و دریافت خودتان اتکا کنید.

۹- همه چیزدان ها

بعضی افراد دوست دارند ثابت کنند که از همه بیشتر می دانند و می فهمند و از هر فرصتی استفاده می کنند تا به دیگران نشان دهند از قبل درباره ی موضوع صحبت آن ها می دانند. آن ها از ایده های جدید استقبال نمی کنند و به راحتی با دوستان شان درگیر جر و بحث می شوند.

این افراد کاری می کنند که احساس کنید حرف جالبی برای گفتن ندارید و همه دانش و اطلاعات تان در برابر تجربه ی وسیع آن ها هیچ است. می توانید به این افراد بی اعتنا باشید، اما اگر متوجه شدید که رفتارشان برایتان آزاردهنده است، احتمالاً وقتش رسیده رابطه ی خود را با آن ها قطع کنید.

۱۰- منفی باف ها

منفی باف ها انرژی منفی زیادی به زندگی تان می آورند. گرچه در سال های اخیر در بسیاری از فیلم ها این افراد را اشخاص جذابی نشان می دهند که حقیقت زندگی را درک می کنند، اما این افراد می توانند برای ثبات روانی دیگران مخرب باشند.

آن ها نمی توانند در هیچ موضوعی نکته ی مثبتی پیدا کنند، حمایتگر باشند یا صرفاً برایتان خوشحال باشند و با همین رفتار می توانند شما را به جنون بکشانند.

منفی باف ها اعتماد به نفس تان را پایین می آورند و باعث می شوند احساس کنید دستاوردهایتان بی ارزش اند و انتظار دارند به شکل بخصوصی رفتار کنید. آن ها دائماً احساس طرد شدن می کنند و از ناامنی روانی رنج می برند، اما این وظیفه ی شما نیست که تروماهای روانی آن ها را حل کنید، بنابراین گاهی لزومی به ادامه ی رابطه با این افراد نیست.

۱۱- کسانی که قهر می کنند

گرچه صحبت و گفتگو کلید داشتن یک رابطه ی موفق است، اما کسانی که قهر می کنند احتمالاً با این امر موافق نیستند. این افراد ترجیح می دهند از ارتباط منفعلانه – پرخاشگرانه استفاده کنند و با شکل گرفتن هر بحثی، تصمیم به سکوت می گیرند. آن ها نمی توانند خشم خود را به شکل صحیح و بالغانه مدیریت کنند و اگر احساس ناراحتی کنند، شخص مقابل شان را «تنبیه» می کنند.

قهر کردن نوعی آزار عاطفی دانسته می شود. این افراد شخص مقابل شان را که احتمالاً مایل است اختلاف را با آرامش حل کند، در موقعیتی قرار می دهند که دیگر نمی داند باید چگونه مشکل را حل کند و احساس بیهودگی می کند.

 روزیاتو

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید