آخرین وضعیت توافق برای تکمیل خط متروی پرند و پردیس

    کد خبر :698206

مدیرعامل شرکت متروی تهران در خصوص آخرین توافقات برای تکمیل خط متروی پرند و پردیس توضیحاتی ارائه داد.

علی امام در خصوص تأخیر در احداث خط متروی پرند گفت: حدود یک سال و نیم پیش در جلسه‌ای که با استاندار وقت (مقیمی) داشتیم، قرار بر این شد منابع مالی احداث خط متروی پرند که صد درصد اعتبارات آن باید از سوی دولت تأمین شود، توسط شرکت عمران شهر پرند تأمین شود.

وی ادامه داد: دولت در این سال‌ها رقم ناچیزی را برای تکمیل خط متروی پرند تصویب کرد که تکمیل این خط را با مشکلاتی همراه کرده بود. شرکت عمران شهر جدید پرند طی این مدت به پیمانکار تنها ۶ میلیارد تومان پرداخت کرده که در برابر رقم مورد نیاز برای تکمیل این خط بسیار ناچیز بوده است. در حال حاضر تکمیل این خط ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. پیش‌بینی شده بود این اعتبارات به صورت ملک پرداخت شود که مشکلاتی در این رابطه نیز به وجود آمد بنابراین پیشرفت این خط همچنان به کندی اتفاق می‌افتد.

مدیرعامل شرکت متروی تهران با اشاره به پیشنهاد مطرح شده از سوی معاون وزیر راه مبنی بر تکمیل باقی‌مانده خط متروی فرودگاه امام خمینی (ره) به شهر جدید پرند توسط وزارت راه و شرکت عمران شهرهای جدید گفت: چنین پیشنهادی به صورت شفاهی مطرح شد که این پروژه در دو بخش تهران به فرودگاه امام (ره) توسط شهرداری تهران تکمیل شود و متروی فرودگاه امام (ره) به شهر پرند توسط شرکت عمران شهرهای جدید تکمیل شود که ما با آن مخالفت کردیم زیرا بخش‌هایی از متروی فرودگاه امام (ره) هنوز نواقصی دارد که باید تکمیل شود و با این اعتبارات ناچیز دولتی ممکن است تکمیل آن چندین سال به طول انجامد.

امام اضافه کرد: اگر قرار است اعتباری برای تکمیل خط متروی فرودگاه پرند اختصاص یابد، به جای دو تکه کردن این پروژه، این اعتبار در اختیار مترو قرار گیرد تا به سرعت این خط تکمیل شود.

وی تأکید کرد: اگر قرار است با سرفاصله‌های قابل قبول، متروی تهران پرند فعالیت کند، باید نواقص متروی فرودگاه امام (ره) نیز برطرف شود. در حال حاضر با این رقم ناچیز اعتبار دولتی امکانپذیر نیست. اگر منابعی وجود دارد، باید برای تکمیل کل خط مورد استفاده قرار گیرد.

مدیرعامل شرکت متروی تهران در خصوص رسیدن متروی تهران به پردیس نیز توضیح داد: در رابطه با اینکه متروی پردیس در کجا به شبکه متروی تهران وصل شود، نیاز به هماهنگی و جمع‌بندی‌های بیشتر است. قرار بود در سال‌های گذشته متروی پردیس به محل پایانه شرق برسد که در ماه‌های گذشته در خصوص تغییر کاربری ترمینال جدید شرق، نظرات مختلفی مطرح شده و باید در خصوص آن تعیین تکلیف شود.

به گزارش مهر، هفته گذشته حبیب‌الله طاهرخانی معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده بود که برای تکمیل باقی مانده خط متروی فرودگاه امام خمینی (ره) به شهر جدید پرند، مدل مالی خاصی به شهرداری پیشنهاد داده‌ایم؛ این مدل به این شکل است که احداث متروی فرودگاه امام به شهر جدید پرند را به وزارت راه و شهرسازی و شرکت عمران شهرهای جدید واگذار کند.

طاهرخانی یادآور شد: دیدگاه شهرداری این است که شرکت عمران شهرهای جدید، احداث کل خط از ایستگاه شهر آفتاب تا شهر جدید پرند را در اختیار بگیرد، چون علی‌رغم آنکه بخشی از این خط در حال بهره‌برداری است، هنوز تکمیل نشده و تعدادی از پست‌های آن ناقص مانده است. سیگنالینگ این خط هم تکمیل نشده درحالی‌که اگر بخواهیم کل این خط را ما تکمیل کنیم، ساخت‌وساز همین بخش‌های باقی‌مانده هم هزینه زیادی به شرکت عمران شهرهای جدید تحمیل می‌کند.

وی ادامه داد: قرار است با شهرداری تقسیم کار کنیم چون خط متروی شهر آفتاب به فرودگاه امام، علی‌رغم آنکه هزار میلیارد تومان برای احداث خط هزینه شده، اما هیچ فایده‌ای نداشته و عملاً مسافری در آن تردد نمی‌کند. تا زمانی که این خط به شهر جدید پرند متصل نشود، بلااستفاده خواهد ماند. مسافران اصلی این خط، ساکنان پرند، رباط‌کریم و برخی شهرک‌های مسکونی حاشیه آزادراه تهران ساوه هستند.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید تصریح کرد: قرار است جلسه‌ای با شهردار تهران برگزار کنیم و نحوه احداث خط متروی فرودگاه امام خمینی (ره) به پرند را نهایی کنیم، چراکه اجرای این پروژه برای وزارت راه و شهرسازی از اهمیت بالایی برخوردار است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید