آخرین خبر از بارداری یوزپلنگ‌های پارک پردیسان

    کد خبر :524551
بارداری یوزپلنگ‌

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست از انجام لقاح مصنوعی برای دلبر (ماده یوز نگهداری شده در پارک پردیسان) خبر داد و گفت: تا ۶۰ روز آینده نتیجه لقاح مشخص می‌شود.

حمید ظهرابی در نشست خبری به مناسبت روز جهانی زمین که امروز (2 اردیبهشت) در معاونت محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد در پاسخ به پرسش ایسنا در مورد روند تکثیر در اسارت یوزپلنگ آسیایی گفت: اولویت اول سازمان حفاظت محیط زیست، حفاظت از زیستگاه‌های یوز و حفاظت از یوز در زیستگاه‌ها است.

وی ادامه داد: برنامه‌ریزی معاونت محیط زیست طبیعی برای سال ۹۸ این است که از کلیه ظرفیت‌های ملی، استانی و بین‌المللی را به سمت حفاظت از زیستگاه یوز هدایت و امکانات و نیروها را به منظور پایش زیستگاه‌ها تقویت کنیم.

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: علاوه بر تقویت حفاظت و پایش زیستگاه‌های طبیعی یوز، فعالیت‌های جانبی به منظور تکثیر در اسارت یوز را نیز مورد توجه قرار داده‌ایم. افزون بر این مطالعات مربوط به مکان‌یابی ذخیره‌گاه یوز در کشور در حال انجام است.

به گفته ظهرابی مرکز تحقیقات بارورسازی یوزپلنگ با همکاری مشاوران بین‌المللی کار خود را پیش می‌برد.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به سفر جمعی از مشاوران بین‌المللی به ایران و بازدید از یوزه‌های نگهداری شده در پارک پردیسان گفت: در مقطعی دلبر (یوزپلنگ ماده نگهداری شده در پارک پردیسان) رفتارهایی داشت که نشان می‌داد آماده جفت‌گیری است. فرصت جفت‌گیری طبیعی از طریق کوشکی (یوزپلنگ نر نگهداری شده در پارک پردیسان) فراهم شد اما احتمالاً به دلیل سن بالای کوشکی، جفت‌گیری طبیعی اتفاق نیفتاد بنابراین لقاح مصنوعی را در دستور کار قرار دادیم و لقاح مصنوعی را برای «دلبر» با استفاده از اسپرم یوز نر انجام دادیم که حدود ۵۰ یا ۶۰ روز دیگر نتیجه آن مشخص خواهد شد.

وی در مورد شانس «دلبر» برای باردار شدن از طریق لقاح مصنوعی اظهارکرد: شانس بارورسازی یوز از طریق لقاح مصنوعی در همه جای دنیا پایین است البته اگر تعداد یوزه‌های نر و ماده بالا باشد این شانس بیشتر می‌شود. با این وجود عملیات لقاح مصنوعی برای «دلبر» انجام شد و امیدواریم که موفقیت آمیز باشد.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست درباره وضعیت جسمانی «ایران» (یوز ماده نگهداری شده در پارک پردیسان) گفت: «ایران» یک ماده خوب است و سن پایینی دارد. رفتارهای جفت‌گیری را هم از خود نشان می‌دهد.

به گزارش ایسنا، ظهرابی در پایان نتایج بررسی‌ها در مورد تلفات حیات وحش در استان‌های گلستان و خراسان شمالی گفت: بررسی‌ها همچنان ادامه دارد اما تاکنون مطالعات نشان داده که تلفات حیات وحش در این مناطق بر اثر بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک نبوده و در حال حاضر مطالعات سم‌شناسی در حال انجام است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید