آخرین جزئیات دریافت مالیات از خانه‌های خالی

    کد خبر :731702

راهکار دریافت مالیات از خانه‌های خالی با هدف عرضه بیشتر مسکن در کوتاه‌مدت سال‌هاست از سوی مسئولان مطرح می‌شود اما به دلایل مختلف هنوز اجرای آن عملی نشده است.

با شدت گرفتن روند صعودی قیمت مسکن در ماه‌های اخیر بررسی طرح‌های کنترل بازار مسکن از قبیل دریافت مالیات از خانه‌های خالی سرعت گرفت و چندی پیش کلیات طرح دو فوریتی اصلاح ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم در ارتباط با اخذ مالیات از خانه‌های خالی تصویب شد.

لازم به ذکر است که ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم در کمیسیون با هدف تاثیرگذاری بیشتر در اجرا اصلاح شده است براین اساس ضرایب مربوط به اخذ مالیات از خانه‌های خالی با تغییراتی روبه‌رو شد تا باعث بازدارندگی بیشتر و عرضه خانه‌های خالی به بازار شود.

همچنین شیوه جمع‌آوری اطلاعات نیز با تغییراتی روبه‌رو شد به طوری که افراد باید خوداظهاری کنند و برای این امر نیز ضمانت اجرا قرار داده شده است و اگر کسی آدرس اعلام نکند آدرس اعلام‌شده برای ارائه خدمات ملاک قرار خواهد گرفت.

این طور که نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس می‌گوید در سال اول اجرای این طرح شهرهای بزرگ و بالای صد هزار نفر که مساله مسکن درآن‌ها جدی‌تر است مشمول می‌شوند، ولی از سال دوم تمام شهرهای کشور مشمول مالیات بر خانه‌های خالی خواهند شد.

در مورد خانه‌های نوساز نیز تا یکسال پس از اخذ پروانه ساخت و پایان کار فرصت عرضه داده می‌شود و خانه‌های غیرنوساز نیز شش ماه فرصت عرضه دارند.

خاندوزی گفته است محتکرانی که بالغ بر ۱۰۰ یا ۲۰۰ واحد مسکونی دارند و عرضه نمی‌کنند مشمول این قانون و اخذ مالیات بر خانه‌های خالی خواهند شد و سازندگان مسکن و انبوه سازان جزو محتکرین محسوب نمی‌شوند.

براساس اعلام نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از زمان تصویب قانون به بعد خانه‌های خالی مشمول مالیات اضافی می‌شوند بنابراین با قوانین مالیاتی و خدماتی و با همکاری دستگاه‌های اجرایی تا یکی دو سال آینده شاهد تحول جدی در شفافیت سکونت خواهیم بود.

در همین راستا پروانه اصلانی مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرساز در اختیار نبودن آمار و اطلاعات دقیق را از جمله دلایل تاخیر در اجرای طرح دریافت مالیات از خانه‌های خالی دانست و گفت: اگر این قانون بتواند ۵۰ درصد خانه‌های خالی را وارد بازار کند موفق خواهد بود.

فقط از سوداگران بازار مسکن مالیات دریافت می‌شود

این طور که اصلانی گفته است مجلس در نظر دارد اصلاح نرخ‌ها را به گونه‌ای انجام دهد که مشکلی رخ ندهد بنابراین در این طرح قرار نیست در سرمایه گذاری مالیاتی دریافت شود و فقط از سوداگران بازار مسکن مالیات دریافت می‌شود.

به طور کلی برای بیش از ۱۰۰ هزار خانه خالی این طرح و گرفتن مالیات از خانه‌های خالی موجب عرضه بخشی از خانه‌های خالی به بازار مسکن می‌شود و این اقدام باعث عرضه بیش از دو برابر تولید ظرفیت یک کشور به بازار می‌شود.

در همین راستا افشین پروین‌پور، کارشناس بازار مسکن، در خصوص دریافت مالیات از خانه‌های خالی اظهار کرد: بهتر است مسئولان وزارت راه و شهرسازی در زمینه کنترل بازار مسکن سیاست‌های حمایتی از جمله مالیات بر خانه‌های خالی، بحث مالیات بر عایدی سرمایه، مالیات بر املاک لوکس و دریافت مالیات‌های متنوعی که در بیشتر کشورهای جهان در حال اجراست را سریع‌تر در دستور کار قرار دهد.

به گفته وی بازار مسکن ایران به دلیل اعمال نشدن سیاست‌های مالیاتی یکی از رهاترین بازارهای مسکن در جهان است.

به گزارش میزان، پروین‌پور تاکید کرد: بهتر است هرچه سریع‌تر رفع ضعف‌های مالیاتی بازار مسکن از سوی مسئولان دنبال شود تا مشکلات بازار مسکن نیز به سرعت مرتفع شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید