آثار شاخص خبری از دوربین گاردین

    کد خبر :924375

خبرگزاری گاردین طبق روال همیشگی خود عکس‌های شاخصی را از جای جای دنیا منتشر کرده است. جنگ روسیه و اوکراین پس از چند ماه همچنان در صدر اخبار دنیا قرار دارد. از دیگر اتفاقات مهمی که دستمایه عکاسان «گاردین» قرار گرفته استعفای نخست‌وزیر بریتانیا و ترور شینزو آبه، نخست وزیر سابق ژاپن است.

همه قاره‌ها و کشورها طی چند ماه و حتی چندسال گذشته وقایع متعدد و بلاهای طبیعی و غیر طبیعی زیادی را به خود دیده‌اند که پاندمی کرونا تنها یکی از آن‌هاست. بیماری‌های دیگری چون تب کریمه کنگو، وبا، جنگ‌های داخلی و خارجی، سیل، زلزله، گردباد، سونامی، اعتراضات سیاسی و نژادی، بحران اقتصادی، تورم و تحریم، عمده اتفاقات و حوادثی هستند که جهان با آن روبروست. از طرفی مردم کشورهای مختلف بنا به فرهنگ و مذهبی که دارند به برگزاری آیین‌ها و مناسکی می‌پردازند که پرداختن به آن‌ها برای مردم سرزمین‌های دیگر جالب است. لذا در این دنیای پر خبر امروز برخی رسانه‌های خارجی و بین‌المللی، طبق روالی که از گذشته داشته‌اند به انتشار عکس‌هایی از سراسر دنیا می‌پردازند و توضیحات کوتاهی را ضمیمه آن می‌کنند که گویای واقعه است.

در میان انبوه رسانه‌های موجود خبرگزاری گاردین یکی از چند رسانه‌ای است که به انتشار هفتگی اخبار در قالب عکس و عکس نوشت می‌پردازد. البته شیوه گاردین در ارائه اخبار تصویری، شیوه قدیمی و مرسوم گزارش تصویری نیست. عکاسان گاردین و آن‌هایی که به صورت آزاد با این رسانه کار می‌کنند با حضور در محل واقعه یا رویداد به گرفتن یک تک‌عکس اکتفا می‌کنند و در ادامه آن اثر با توضیحاتی چند خطی اطلاعات لازم را به مخاطبان می‌دهد. البته باید یادآور شد این شیوه خبررسانی تصویری «گاردین» به مرور رسانه‌های دیگر را بر آن داشته تا روش مذکور را جایگزین روش‌های قدیمی و سنتی‌تر کنند.

گزارش پیش رو شامل عکس‌ها و ترجمه توضیحاتی است ضمیمه آن‌ها شده. گلوله باران اسلوویانسک توسط روسیه، تظاهرات حقوق سقط جنین در واشنگتن، استعفای بوریس جانسون، تیراندازی در کپنهاگ و جشن سن فرمین در پامپلونا: چشمگیرترین تصاویر جهانی این هفته برخی از اتفاقات مهمی هستند که به صورت خلاصه خبر در ابتدای گزارش تصویری گاردین آمده‌اند.

سلویانسک، اوکراین/ عکاس: مارکو جوریکا

«سرگی وسلی» پس از مجروح شدن در جریان گلوله‌باران در «اسلوویانسک» واقع در اوکراین، در حالی که در خودروی اضطراری دراز کشیده، با همسرش سوتلانا صحبت می‌کند. گفتنی است کشور اوکراین روز دوشنبه گذشته اعلام کرد از «لیسیچانسک» عقب‌نشینی کرده و این گمانه‌زنی را برانگیخت که روسیه اکنون روی «اسلوویانسک» و «کراماتورسک» دو شهر اصلی «دونتسک» که در کنترل کیف است، تمرکز خواهد کرد.

 سلویانسک، اوکراین

استعفای بوریس جانسون/ عکاس: دن کیتوود

بوریس جانسون نخست وزیر بریتانیا طی روزهای گذشته به طور ناگهانی از سمت خود استعفا داد. در توضیحات عکس آمده است: جانسون پس از اینکه وزرای کابینه‌اش گفتند حمایت حزب را از دست داده آن‌ها را سرزنش کرد.

استعفای بوریس جانسون

نارا، ژاپن/ عکاس: آساهی شیمبون

ترور رود شینزو آبه، نخست وزیر سابق ژاپن یکی از اتفاقات مهم رخ داده در هفته گذشته است که مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت. در عکس پیش رو، پلیس امنیتی ژاپن با مظنونی برخورد می‌کند که گمان می‌رود شینزو آبه، نخست وزیر سابق را در مقابل ایستگاه یاماتو سایدایجی در نارا ترور کرده است.

نارا، ژاپن

سیورسک، اوکراین/ عکاس: Narciso Contrerasy

سربازان اوکراینی در جریان گلوله باران شدید در «سیورسک»، یک سرباز مجروح را به داخل آمبولانس منتقل کردند.

سیورسک، اوکراین

ایسلند/ عکس: نشنال جئوگرافیک

در این تصویر منتشر شده توسط نشنال جئوگرافیک، کتیا کرافت در نزدیکی گدازه آتشفشان کرافلا در صحنه‌ای از مستند «آتش عشق» ایستاده است.

ایسلند

بمبی، هند/ عکاس: Divyakant Solanki

یک نفر در هنگام بارش باران شدید در بمبئی با دوچرخه از یک خیبان سیل‌زده که خطرناک است، عبور می‌کند.

بمبی، هند

بورودیانکا، اوکراین/ عکاس: نریمان المفتی

والنتینا کلیمنکو ۷۰ ساله، که تنها در ساختمان آسیب دیده جنگ بدون برق و آب زندگی می‌کند، با دوستش به آپارتمان خود در بورودیانکا برمی‌گردد. سپس کلیمنکو به آپارتمانی بازمی‌گردد که قبلاً پر سر و صدا و پر از زندگی بود. حالا به جای صدای نوه‌هایش، اتاق‌های تاریک و نمناک به استقبال او می‌روند. او به ندرت آشپزی می‌کند. کمپوت میوه می‌نوشد و کنسرو گوجه فرنگی را که سال گذشته تهیه کرده بود، می‌خورد.

بورودیانکا، اوکراین

وگادیشو، سومالی/ عکاس: فرح عبدی ورسامه

مردمی که از مناطق خشکسالی گریخته‌اند، با رسیدن به یک کمپ موقت برای آوارگان در حومه موگادیشو، وسایل خود را حمل می‌کنند. جنگ در اوکراین به طور ناگهانی میلیون‌ها دلار را از بحران‌های انسانی طولانی‌مدت دور کرده است و سومالی شاید آسیب‌پذیرترین کشور باشد زیرا هزاران نفر از گرسنگی در میان خشک‌ترین خشکسالی در دهه‌های اخیر جان خود را از دست می‌دهند.

وگادیشو، سومالی

ایلولیسات، گرینلند/ عکاس: Odd Andersen

کوه یخی در خلیج دیسکو در غرب گرینلند شناور است. کوه‌های یخ در منطقه از یخچال طبیعی جاکوبشاوون (سازنده‌ترین یخچال طبیعی در نیمکره شمالی) سرچشمه می‌گیرند. کوه‌های یخی عظیمی که از یخچال جدا می‌شوند، سال‌ها در آب‌های مقابل آبدره شناور هستند و سپس توسط جریان‌های اقیانوسی به جنوب منتقل می‌شوند.

ایلولیسات، گرینلند

لففالاله، موزامبیک/ عکاس: سیفیوه سیبکو

شاخ کرگدن آرام در حین جابجایی ۱۹ کرگدن سفید اول از آفریقای جنوبی به پارک ملی Zinave در Lephalale از یک حصار عبور کرده است.

لففالاله، موزامبیک

وژله، دانمارک/ عکاس: مارکو برتورلو

جمعیت زیادی از تماشاگران در حالی که دوچرخه سواران در مرحله سوم از صد و نهمین دوره «تور دو فرانس» بین وژله و سوندربورگ در دانمارک رکاب می‌زنند، آن‌ها را تشویق می‌کنند.

وژله، دانمارک

پاریچی، بلاروس/ عکاس: ویکتور دراچف

زنان بلاروسی با لباس‌های ملی در روز ایوان کوپالا، جشنی باستانی به مناسبت انقلاب تابستانی، در روستای پاریچی، تاج گل‌هایی را در رودخانه برزینا به آب پرتاب می‌کنند.

پاریچی، بلاروس

ایلنا

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید