کاسبی غیر منصفانه دانشگاه آزاد از طریق افزایش شهریه دانشجویان/ برای تأمین حقوق نجومی مدیران و دیگر هزینه ها، راهی جز افزایش شهریه پیدا نکردید؟

    کد خبر :759870

همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید و فرا رسیدن موعد پرداخت شهریه های دانشجویان دانشگاه آزاد، موج جدیدی از اعتراضات پیرامون افزایش شهریه ها آغاز شده است؛ دانشگاهی که قرار بود با تغییر مدیران و رویکردها در مسیر دانشجو مداری گام بردارد ولی حالا شواهد نشان می دهد به یک بنگاه درآمدزایی تبدیل شده است.

به گزارش «بازتاب»، دانشجویان دانشگاه آزاد در مقاطع مختلف تحصیلی در روزهای اخیر شاهد افزایش چشمگیر شهریه های خود بوده اند و این مهم برای آنها مشکلات فراوانی را ایجاد کرده است و حتی برخی از این دانشجویان که غافلگیری در کلام آنها موج می زند را به فکر ترک تحصیل انداخته است.

ماجرای مشکلی که به آن اشاره شد آن است که مدیران دانشگاه آزاد تحت عناوین و بهانه های مختلف مثل شیوع ویروس کرونا و تحمیل هزینه های سنگین به دانشگاه، برای سال تحصیلی جاری تصمیم گرفته اند تا میزان شهریه های دانشجویان را افزایش دهند.

این افزایش شهریه ها در حالی رقم می خورد که دانشجویان عقیده دارند حالا که کلاس حضوری برقرار نیست و بسیاری از دروس به صورت آنلاین برگزار می شد، اساساً هزینه های جاری دانشگاه نیز کاهش یافته و حداقل نباید شاهد افزایش شهریه باشند.

موضوعی که حتی برخی دانشجویان فراتر از اینها انتظارش را داشتند و تصور می کردند به دلیل تعطیلی های پی در پی و خدمات رسانی کمتر نسبت به سال های گذشته در ترم گذشته، دانشگاه باید بخشی از شهریه آنها را به ایشان بر می گرداند.

تعدادی از این دانشجویان که مشکلاتشان را با «ایرنا» در میان گذاشته اند، در این بار مواردی را ذکر کردند که اشاره به آن خالی از لطف نیست.
« ح. خزاعی» که خود را دانشجوی علوم سیاسی معرفی کرد، در این باره گفت: با توجه به عدم برگزاری کلاس های حضوری و اینکه استفاده ای از امکانات و لوازم دانشگاهی توسط دانشجویان در شرایط کنونی صورت نمی گیرد، افزایش شهریه ها هیچ توجیه منطقی ندارد.

«مرجان» دانشجویی که در رشته تربیت بدنی دانشگاه آزاد تحصیل می کند، هم اظهار داشت: تعداد دروس عملی رشته ما زیاد است اما اکنون به دلیل کرونا هیچ کلاس حضوری و عملی برای ما برگزار نمی شود. با وجود این وضعیت، شهریه های درسی ما در سال جاری افزایش یافته است در حالی که ما حتی جزوه نداریم و ترم پیش برای برخی دروس، پاورپوینت برای امتحان پایان ترم، آماده و ارسال کردیم.

در این شرایط، گروههایی از دانشجویان نیز به تشکیل پویش در فضای مجازی در اعتراض به افزایش شهریه های دانشگاه آزاد روی آورده اند.
این گروه از دانشجویان سوال می کنند: مگر در قبال افزایش شدید شهریه ها چه اقدامی برای آنها انجام شده است؟! و از آن مهمتر، چگونه می توان از خانواده ها مخصوصا کسانی که دو فرزند دانشجو دارند، انتظار داشت با وضعیت درآمدی اندک خود، از پس این مخارج سرسام آور برآیند؟!

*پویش علیه افزایش شهریه ها

یکی از گروههایی که اقدام به راه اندازی پویشی با هشتگ #افزایش_شهریه علیه شهریه های دانشگاه آزاد در فضای مجازی کرده، دانشجویان رشته های دامپزشکی هستند.

آنها در نامه ای که با عنوان «بسم الله العدل» آغاز شده، جزییات این پویش را مطرح کرده و خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی نوشته اند: «با توجه به افزایش شهریه‌ی تمامی واحدهای عملی و برخی از واحدهای نظری رشته دامپزشکی، آن هم با وجود برگزاری اکثر کلاس‌ها به صورت مجازی و کاهش کمیت و کیفیت کلاس‌ها به دلیل شرایط ناشی از شیوع کرونا، بدین وسیله مراتب تکدر دانشجویان را به استحضار می رسانیم.»

در این میان واکنش مدیران ارشد دانشگاه به این مشکل قابل تأمل است و برخلاف دانشجویانی که عقیده دارند شرایط کرونایی کشور باید باعث کاهش شهریه آنها می شد، مدیران بر این باور هستند که شرایط کنونی اتفاقاً هزینه های دانشگاه را افزایش داده است.

به طور مثال در این رابطه احمد حیدری سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی به «ایرنا» گفت: در کشور ما تمام هزینه ها از پارسال تا امسال سیر صعودی داشته و هزینه های دانشگاه آزاد نیز به ناچار و به تبع آن افزایش یافته است. کلاس های درس چه حضوری و چه مجازی برگزار شود، حقوق اساتید و کارمندان دانشگاه پرداخت می شود و نمی توانیم بگوییم به دلیل اینکه استاد کلاس را مجازی برگزار می کند، حقوق پرداخت نمی کنیم. حتی حقوق اساتید و کارمندان ۲۰ درصد اضافه شده و ۲۰ درصد افزایش حقوق اساتید نسبت به تورم کشور بسیار اندک است.

حیدری تصریح کرد: زمانی که شرایط کرونایی در کشور ایجاد شد، درآمد دانشگاه آزاد نیز حدود یکهزار میلیارد تومان کاهش پیدا کرد. همچنین زمانی که آموزش مجازی شد، دانشگاه آزاد پهنای باند خریداری کرد و زیرساخت های اینترنتی تقویت شدند و این تقویت زیرساخت های واحدهای استانی هزینه بسیار زیادی به دانشگاه تحمیل کرد.

توضیحات سخنگوی دانشگاه آزاد در حالی است که جدا از دانشجویان مورد اشاره که با کم تر از 50 درصد افزایش شهریه رو به رو شده اند، گروهی از دانشجویان با آغاز سال تحصیلی شاهد افزایش صد در صدی شهریه خود شده اند.

به صورت مشخص در مورد این دانشجویان باید به دانشجویان مقطع ارشد روانشناسی بالینی اشاره کرد که از قرار معلوم نسبت به ترم گذشته شهریه ایشان صد در صد افزایش یافته است و مسئولان مربوطه چرایی این رویداد را انتقال این رشته از زیر مجموعه های وزارت علوم به زیر مجموعه های وزارت بهداشت ذکر کرده اند.

حال اینکه دانشجویان این رشته تأکید دارند، این سخنان مدیران دانشگاه صحیح و قانع کننده نیست. به این دلیل که آنها در کنکور وزارت علوم شرکت کرده اند و مدرک تحصیلی آنها نیز از سوی وزارت علوم صادر خواهد شد.

همه آنچه اشاره شد، در حالی است که ما می دانیم برخی هزینه ها در دانشگاه آزاد که از قرار معلوم حالا برای تأمین آن راهی جز افزایش شهریه دانشجویان پیدا نشده است، اضافی و بعضاً غیر منطقی است.

به طور مثال پیشتر در رسانه ها اسنادی منتشر شد که نشان می داد تنها حقوق رئیس فعلی دانشگاه آزاد بالغ بر 45 میلیون تومان است؛ واقعیتی که به احتمال زیاد در مورد دیگر مدیران نیز با رقم های احتمالی کمتر ولی نزدیک صادق است و انصاف نیست همه یا بخشی از این حقوق ها با افزایش شهریه دانشجویان تأمین شود.

مثال دیگر اینکه دانشگاه آزاد زیر نظر خود چندین رسانه مثل روزنامه‌ی فرهیختگان، خبرگزاری آنا و پایگاه خبری ایسکانیوز که در حوزه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی و بین الملل و… فعالیت دارند و حمایت های ویژه مادی و معنوی دانشگاه از آنها در استمرار حیاتشان حتی در شرایط کرونایی موثر بوده است.

مستند به همه آنچه گفته شد، می توان تأکید کرد که افزایش شهریه دانشجویان دانشگاه آزاد آن هم در شرایطی که می دانیم بسیاری از خانواده ها به واسطه شیوع ویروس کرونا دچار مشکلات اقتصادی هستند، منصفانه نیست و لازم است مدیران دانشگاه آزاد برای کاهش هزینه هایشان در این شرایط سخت نسبت به صرفه جویی در بخش های غیر ضروری اقدام کنند.

5
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد
  1. سیده حبیبه حسینی گفت:

    خیلی عالی همه چیزروبازتاب میکنید ممنون

  2. پارسا راد گفت:

    خواهشمیکنم بازم پیگیر باشین این تخلف اشکاره و ب اسم اسلام و نظام و دانشگاه داره لطمه میزنه

  3. ندااحمدلو گفت:

    لطفا پیگیر افزایش شهریه باشید چون درغیر این صورت خیلی از ما مجبور به انصراف خواهیم بود

  4. مشکانی گفت:

    نه، به افزایش شهریه دانشگاه ها

  5. محمدسقالی گفت:

    افزایش شهریه خارج از روال سنوات قبل ظلمی آشکاربه دانشجویان است برای دانشگاهی که مزین به عنوان اسلامیست رعایت انصاف کمترین کاریست که درحق اسلام ودانشجو میتواند انجام دهد.#شهریه -غیرعادی_غیرمنصفانه-دانشگاه_آزاد-اسلامی-ظلم-آشکار

دیدگاهتان را بنویسید