وزیر نیرو: زمستان امسال خاموشی نداریم

    کد خبر :857137
وزیر نیرو: زمستان امسال خاموشی نداریم

علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو گفت: در سال‌های گذشته تامین سوخت برای نیروگاه‌ها وجود نداشت اما امسال با همکاری وزارت نفت در حال پر کردن مخازن هستیم تا در زمستان نیروگاه‌ها امکان تولید کامل داشته باشند.

علی اکبر محرابیان در حاشیه نمایشگاه صنعت برق با بیان این‌که صنعت برق یک صنعت پرافتخار برای کشور به شمار می‌رود، افزود: در طول چهار دهه رشدهای چشمگیری در این صنعت داشته‌ایم و ما در اغلب تجهیزات صنعت برق خودکفا هستیم.

وی ادامه داد: پروژه‌های زیادی در داخل و خارج از کشور توسط تولیدکنندگان و صنعتگران ایجاد شده و مشکل اساسی که در این حوزه داریم مربوط به صنعت نیروگاهی است که در حد نیاز مصرف کشور در بخش خانگی صنعتی و کشاورزی در طول سال‌های اخیر رشد نکرده و ما شاهد کمبود تولید نسبت‌ به تقاضای مصرف هستیم.

محرابیان تصریح کرد: مشکل دوم ما در این صنعت بهینه‌سازی مصرف هم در صنعت و هم در بخش خانگی است. باید ساخت نیروگاه‌ها را توسعه دهیم و نیروگاه‌های نیمه‌تمام که طرح‌های آن‌ها از سال‌های قبل شروع‌شده را ادامه دهیم.

وزیر نیرو توضیح داد: این طرح‌ها به دلیل مشکلات تامین مالی و قراردادها متوقف‌ شده بود که ما سعی خواهیم کرد این طرح‌های نیمه‌تمام را فعال کنیم و پروژه‌های جدیدی را هم از نقطه صفر شروع کنیم.

محرابیان با بیان این‌که در بخش صنعت و خانگی مدیریت مصرف و تقاضا را باید در دستور کار خود قرار دهیم، گفت: مصرف‌کننده ما صنعت و مردم هستند که از صرفه‌جویی مصرف برق باید منتفع شوند و ما در حال هماهنگی با دولت در این زمینه هستیم.

وزیر نیرو توضیح داد: توانایی بسیار خوبی در اختیار داریم و با توجه به آنکه در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ هم اختیارات خوبی به دولت داده‌شده در حال تدوین آیین‌نامه آن هستیم تا با فعال کردن این دو بخش تمام مشکلات صنعت برق در طول سال‌های آتی برطرف شود.

وزیر نیرو یادآور شد: مشکلات را برای سال آینده کاهش خواهیم داد و امیدواریم عقب‌ماندگی‌هایی که در این بخش وجود داشته‌است را برطرف کنیم.

او با بیان اینکه عمده این اقدامات برعهده بخش خصوصی است، گفت: هم تولیدکنندگان و هم مدیریت این بخش امروز در اختیار بخش خصوصی است و ما سعی داریم با تامین مالی در فروش محصولات در این حوزه بتوانیم این مشکلات را برطرف کنیم.

محرابیان با بیان این‌که در این حوزه روند رو به بهبود است و امروز در این نمایشگاه ما شاهد رشد چشمگیری در تولید کنندگان صنعت برق هستیم افزود: به‌طوری‌که ۴۵ درصد از شرکت‌کنندگان در این حوزه بخش خصوصی هستند.

او با بیان این‌که حضور این بخش‌ها نشان می‌دهد که آینده خوبی برای صنعت برق رقم‌زده‌شده است، گفت: ما برای صنایع برنامه گسترده‌ای داریم و به گونه‌ای برنامه ریزی کرده ایم که خود صنایع بزرگ خودشان دست‌به‌کار شوند و اقدام به ساخت نیروگاه‌ها کنند.

او ادامه داد: تاکنون هم بالغ‌بر ۱۰ هزار مگابایت نیروگاه با صنایع بزرگ کشور را توافق کرده‌ایم که توسط بخش خصوصی ساخته شود.

محرابیان توضیح داد: نیروگاه برق به‌عنوان تولید کاملاً اقتصادی را در کنار تولیدات خود قرار دهند تا هم از تولید برق منفعت کسب کنند و هم از سایر تولیدات خود ازجمله فولاد و انرژی هم بتوانند سود مناسبی را کسب کنند.

وزیر نیرو با بیان این‌که حضور بخش خصوصی از سال‌های قبل شروع‌شده و بخش خصوصی فعال است و در مدل‌های قرارداد و تامین مالی هم ما تغییراتی را خواهیم داد و هم تمهیدات خوبی را در دستور کار خود قرار خواهیم داد که نقدینگی آن‌ها افزایش یابد.

محرابیان تاکید کرد: در کشور ما بخش خصوصی همواره وجود داشته و علی‌رغم آنکه منابع خوبی در اختیار دولت است و ما با مدل‌های مختلف به سمت نیروگاه‌سازی خواهیم رفت.

او با بیان این‌که فاکتوراقتصادی و انگیزه سرمایه‌گذاری در این حوزه بالاتر است و برق به‌عنوان یک انرژی پاک و بخشی که انرژی کمتری اتلاف می‌کند و امکان صادرات آن آسان است جذابیت بسیار زیادی دارد و ما به نوعی این قرارداد را منعقد و اصلاح خواهیم کرد که هم بخش خصوصی و هم بخش مصرف‌کننده از آن بهره‌مند شوند و بتوانند سود دریافت کنند. مهم‌ترین برنامه ما صرفه‌جویی است که منافع حاصل آن به همان صرفه‌جو و بازگردد و این سود هم در اختیار بخشدصنعت و بخشخانگی باشد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، محرابیان با بیان این‌که ما با همکاری وزارت نفت و امسال خاموشی نخواهیم داشت، گفت: با همکاری وزارت نفت امسال سعی کرده‌ایم مخازن نیروگاه‌ها را پر کنیم و در سال‌های گذشته به‌خاطر مصارف چشمگیر گاز امکان گازرسانی به نیروگاه‌ها کاهش‌یافته بود و از سوی دیگر هم مخازن را به‌موقع پر نکرده بودند.

وزیر نیرو تاکید کرد: در سال‌های گذشته هم تامین سوخت برای نیروگاه‌ها وجود نداشت، اما امسال با همکاری وزارت نفت ما در حال پر کردن مخازن هستیم تا در زمستان نیروگاه‌ها بتوانند امکان تولید کامل را داشته باشند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید