سفر مخفیانه جو بایدن به اوکراین از چه مسیری و چگونه انجام شد؟

    کد خبر :976829
سفر مخفیانه جو بایدن به اوکراین

هرچند بر اساس گزارش‌های رسمی، رئيس جمهوری آمریکا آخر هفته آرامی را در کاخ سفید سپری می‌کرد و شنبه شب، شام را با همسرش در رستورانی صرف کرده اما در پشت صحنه، مقام‌های کاخ سفید و اطلاعاتی و امنیتی آمریکا طی یک برنامه‌ریزی پیچیده در حال طرح‌ریزی سفر «از پیش اعلام نشده» رئيس جمهوری آمریکا به کی‌یف بودند.

بازتاب– بلاخره پس از ماه‌ها برنامه‌ریزی، جو بایدن روز جمعه تصمیم گرفت به اوکراین سفر کند. عصر شنبه، او و جیل بایدن به مراسم عشای ربانی در دانشگاه جورج تاون رفتند، سپس در موزه ملی تاریخ آمریکا توقف کردند و در نهایت برای صرف شام در رستوران “رد هن” بیرون رفتند، هنگامی که این زوج به کاخ سفید بازگشتند، اکثر مردم ممکن است تصور کنند که شب را در آنجا بوده اند.

اما چند ساعت پس از نیمه شب، بایدن را از عمارت خارج کردند و به پایگاه مشترک اندروز در حومه مریلند بردند، جایی که گروه کوچکی از دستیاران، ماموران امنیتی، یک تیم پزشکی، یک عکاس کاخ سفید و دو خبرنگار منتظر او بودند.

بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده بایدن به پایگاه مشترک اندروز در خارج از واشنگتن منتقل و ساعت ۴:۱۵ صبح روز یکشنبه سوار بر یک بوئينگ ۷۵۷ نیروی هوایی آمریکا به نام C-32 شد و همراه با تعدادی از دستیارانش سفر خود را آغاز کرد. همچنین در این سفر خبرنگاران محدودی با وی همراه بودند به طوری که تنها یک خبرنگار و یک عکاس به جای روال معمول حضور هیئتی بزرگ از خبرنگاران با جو بایدن راهی این سفر شد.

این دو روزنامه‌نگار، سابرینا صدیقی از وال استریت ژورنال و ایوان ووچی از آسوشیتدپرس، روز جمعه به کاخ سفید احضار شدند و سوگند یاد کردند که رازداری کنند. به آنها گفته شد که منتظر اطلاعات بیشتر در ایمیلی باشند که موضوع آن عبارت است از: «دستورالعمل‌های ورود برای مسابقات گلف».

جزئیات سفر مخفیانه بایدن به اوکراین

مسیر حرکت رئیس جمهور آمریکا برای سفر به اوکراین – دیلی میل

به نوشته یورو نیوز؛ این دو خبرنگار به صورت کاملا محرمانه در این سفر حضور یافتند. هر دو این افراد ساعت ۲:۱۵ دقیقه بامداد به پایگاه نیروی هوایی اندروز در حومه پایتخت آمریکا احضار شدند. به محض ورود آنها مجبور شدند تلفن‌های همراه خود را تحویل دهند و بعد از رسیدن آقای بایدن به کی‌یف یعنی حدود ۲۴ ساعت بعد به آنها بازگردانده شد.

اولین مرحله این سفر یک پرواز حدودا هفت ساعته از واشنگتن به پایگاه نظامی آمریکا در رامشتاین آلمان بود که هواپیما برای سوخت گیری در آنجا فرود آمد.

هواپیمای حامل جو بایدن در سفر به اوکراین

پس از سوخت‌گیری هواپیما به سمت جنوب شرقی لهستان به مقصد فرودگاه Rzeszow-Jasionka پرواز کرد. جایی که از آن میلیاردها دلار سلاح و مهمات آمریکایی، به اوکراینی‌ها منتقل می شود. در تمام طول این سفر دو خبرنگار اجازه نداشتند جو بایدن را ببینند. سپس با یک ساعت رانندگی این هیئت به پرزمیسل، شهری در امتداد مرز لهستان و اوکراین رسید. این هیئت برخلاف روال معمول بدون هرگونه آژیر به مسیر خود ادامه داده تا کسی متوجه نشود که رئيس جمهوری آمریکا در این خودروها حضور دارد. پس از آن بایدن سپس سوار قطار شد و ۱۰ ساعت بعد بالاخره این سفر پرماجرا به مقصد خود یعنی کی‌یف رسید.

سفر فوق سری جو بایدن به اوکراین

بر اساس اعلام خبرگزاری رویترز این قطار در تاریکی شب و با نظارت شدید امنیتی سفر کرده و در نهایت ساعت ۸ صبح روز دوشنبه به وقت محلی در ایتسگاه کی‌یف- پاساژبرسکی در پایتخت اوکراین متوقف شد. در آنجا برجت برنیک سفیر ایالات متحده در اوکراین به استقبال جو بایدن رفت.

ویدئوی مربوط به تردد تیم اسکورت بایدن در شهر کیف و ورود او به محل استقرار رئیس جمهور اوکراین – دیلی میل

البته این سفر پیشتر به اطلاع مقام‌های روسی رسیده بود. جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا که رئیس جمهور را همراهی می کرد، با اعلام این مطلب تاکید کرد که چند ساعت پیش از عزیمت بایدن این سفر به اطلاع مقام‌های روسی رسیده بوده است. هرچند سالیوان تاکید می‌کند جزئیات بیشتری در این خصوص به طرف روسی اعلام نشده بوده است.

او در یک کنفرانس تلفنی با خبرنگاران گفت: «این سفر نیازمند تلاش امنیتی، عملیاتی و لجستیکی از سوی متخصصان در سراسر دولت ایالات متحده بود تا کاری ذاتا پرخطر را انجام دهند و آن‌را به سطح ریسک قابل قبول مدیریت نمایند.»

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید