رمزگشایی از آتش بازی خطرناک کره شمالی در شرق آسیا

    کد خبر :951176

نباید فراموش کرد که رویه ها و سیاست های کره شمالی تا حد زیادی تحت تاثیر چین و به نسبت کمتر، روسیه هستند. از این رو، بعید است که اقدامات اخیر کره شمالی بدون هماهنگی با قدرت های مذکور باشد. در این راستا، کره شمالی عملا با  اقدام اخیرش در پرتاب موشک های بالستیک بر فراز کره جنوبی و ژاپن تاکید کرده که دیگر چهارچوبی برای گفتگو با کره جنوبی یا آمریکا جهت تنش زدایی نمی بیند و اکنون بیش از هر زمان دیگری قائل به سفت و سخت بودن مرزبندی ها با بلوک قدرت های غربی و متحدان آن ها است.

بازتابمنطقه شرق آسیا در روزهای اخیر تا حد زیادی صحنه اوج گیری تنش ها میان کره شمالی با برخی کشورهای این منطقه بوده است. در این راستا، پیونگ یانگ در اقدامی قابل تامل نسبت به شلیک چند موشک بالستیک که برخی از آن ها از فضای بالای برخی جزایر کره جنوبی و ژاپن عبور کرده اند، مبادرت کرده است. مساله ای که موجب شده در برخی جزایر کره جنوبی، صدای آژیر خطر بلند شود و در برخی مناطق ژاپن نیز اهالی و ساکنانی که موشک های کره شمالی از آسمان آن ها عبور کرده، به پناهگاه های امن زیرزمینی پناه برده‌اند.

در این راستا، بسیاری از تحلیلگران مسائل حوزه شرق آسیا، در حال بررسی این سوال هستند که دلیل این قبیل تحرکات کم سابقه کره شمالی چیست؟ به نظر می رسد جهت پاسخ به این پرسش می توان دو مساله اساسی و عمده را مورد اشاره و توجه قرار داد.

 

1- کره شمالی و ارسال سیگنال به رزمایش های مشترک کره جنوبی و آمریکا

یکی از اصلی ترین دلایل اقدام اخیر موشکی کره شمالی، ارسال سیگنال از سوی آن به کره جنوبی و آمریکا بوده که در حال برگزاری یک رزمایش هوایی گسترده در منطقه شبه جزیره کره بوده اند. پیونگ یانگ تاکنون بارها به کره جنوبی و آمریکا هشدار داده که تنش آفرینی های آن ها در قالب برگزاری رزمایش های شبیه سازی شده در جوار مرزهای خود را نمی پذیرد و واکنشی قاطع را به آن ها نشان می دهد. مساله ای که البته هر مرتبه با بی‌توجهی کره جنوبی و همچنین آمریکا رو به رو شده است.

در این راستا، اقدام اخیر کره شمالی در شلیک موشک های بالستیک و متعاقبا تشدید نگرانی ها در کره جنوبی و ژاپن، در واقع سعی داشته تا به اصلی ترین کشورهای منطقه شرق آسیا که پیوندهای امنیتی مستحکمی نیز با آمریکا دارند این پیام را برساند که اگر بنا دارند در جبهه ای مشترک علیه پیونگ یانگ اقدام به کنشگری کنند، بایستی خود را آماده پذیرش تبعات سنگین و مخرب این مساله نیز کنند. در واقع کره شمالی از این طریق سعی داشته تا قدرت بازدارندگی خود را به آمریکا و به ویژه متحدان منطقه ای آن یادآوری کند.

 

2- رونمایی از یک انتخاب و تصمیم راهبردی در قالب سیاست های کلان کره شمالی

یکی دیگر از محرک های اصلی اقدام اخیر کره شمالی در آزمایش شماری از موشک های بالستیک خود که با نقض حریم هوایی کشورهای کره جنوبی و ژاپن نیز همراه بوده این نکته بوده است که اساسا پیونگ یانگ با این اقدام خود این پیام را می رساند که در چهارچوب معادلات جدید جهانی در عصر پساجنگ اوکراین، تصمیمات راهبردی خود را گرفته و بنا دارد تا در جبهه تقابل و منازعه با غرب و به طور خاص آمریکا و متحدان بین المللی آن قرار گیرد.

نباید فراموش کرده که رویه ها و سیاست های کره شمالی تا حد زیادی تحت تاثیر چین و به نسبت کمتر، روسیه هستند. از این رو، بعید است که اقدامات اخیر کره شمالی بدون هماهنگی با قدرت های مذکور باشد. در این راستا، کره شمالی عملا با  اقدام اخیرش در پرتاب موشک های بالستیک بر فراز کره جنوبی و ژاپن تاکید کرده که دیگر چهارچوبی برای گفتگو با کره جنوبی یا آمریکا جهت تنش زدایی نمی بیند و اکنون بیش از هر زمان دیگری قائل به سفت و سخت بودن مرزبندی ها با بلوک قدرت های غربی و متحدان آن ها است.

از این منظر، اگر بنا باشد که این دسته از کنشگران، حقوق و منافع کره شمالی را به رسمیت نشناسند، کره شمالی هیچ مانع و محدودیتی را پیش روی خود جهت برخورد با آن ها نمی بیند. مساله ای که در عین حال از تشدید تنش ها در آینده نزدیک نیز خبر می دهد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید