تأکید رئیس‌جمهور ارمنستان بر روابط دوستانه تهران و ایروان

    کد خبر :872907

رئیس‌جمهور ارمنستان با تأکید بر روابط دوستانه تهران و ایروان تأکید کرد که جمهوری اسلامی هیچ‌ مداخله‌ای در مسائل نظامی و امنیتی این کشور ندارد.

به گزراش فارس، «آرمن سرکیسیان» رئیس‌جمهور ارمنستان در مصاحبه با روزنامه سعودی «عرب نیوز» که دیروز (چهارشنبه) منتشر شد، با تأکید بر روابط دوستانه ایروان با تهران، ضمن رد سؤال جهت‌دار خبرنگار این شبکه سعودی درباره مداخله جمهوری اسلامی در امور داخلی ارمنستان گفت: «ایران در بخش امنیتی و نظامی ارمنستان مداخله‌ای ندارد».

رئیس‌جمهور ارمنستان در این خصوص گفت: «اول از همه این که، آن‌ها (ایران) در بخش نظامی یا امنیتی مداخله‌ای ندارند. آن‌ها منافع خود را در ارمنستان دارند. آن‌چه در حال حاضر در ارمنستان در حال رخ دادن است، قطعاً نگرانی‌هایی را برای ایران ایجاد می‌کند».

سرکیسیان سپس در ارتباط با روابط حسنه ارمنستان و جمهوری اسلامی گفت: «ما در بخش انرژی با ایران ارتباطاتی داریم که البته چندان بزرگ نیست زیرا ما بخش عمده گاز خود را از روسیه تأمین می‌کنیم و مقدار اندکی از آن‌ را از ایران دریافت می‌کنیم و به آن‌ها برق عرضه می‌کنیم زیرا ما برق تولید می‌کنیم و برق مازاد داریم».

وی با اشاره به این موارد ادامه داد: «اساس و مبنای روابط ما (ایران و ارمنستان)، تاریخی، سیاسی و به نوعی فرهنگی است و این روابط بر اساس احترام متقابل است».

رئیس‌جمهور ارمنستان در توصیف بیشتر روابط با ایران گفت ارمنستان از روابط عالی با کشورهای عربی و همچنین ایران که مسیر تخریب میراث ارمنستان یا کلیساها را در پیش نگرفته است، برخوردار است.

سرکیسیان در ارتباط با این زمینه توضیح داد: «در حقیقت دولت ایران بودجه احیای کلیساهای ارمنستان در ایران را تأمین کرده است».

ایران بودجه احیای کلیساهای ارامنه در ایران را تأمین کرده است

رئیس‌جمهور ارمنستان درباره برخی ادعاها مبنی بر حمایت محرمانه تهران از ارمنستان در جریان جنگ قره‌ باغ و رزمایش ایران در مرز جمهوری آذربایجان گفت: «این (برگزاری رزمایش) مربوط به خود آن‌ها (ایران) می‌شود. آن‌ها مداخله‌ای در ارمنستان ندارند. فکر می‌کنم… اگر از آن چه در مرزهایشان در حال رخ دادن است، احساس خطر کنند، این یک موضوع داخلی است (و به خود ایران ارتباط دارد)».

جنگ قره باغ جنگ مذاهب نبود

سرکیسیان با برخی ادعاها مبنی بر ارتباط دادن جنگ قره‌باغ به مذهب گفت: «(جنگ قره‌باغ) هرگز جنگ مذهبی نبود. ارمنستان روابط فوق‌العاده‌ای با کشورهای زیادی دارند که اسلام مذهب آن‌هاست یا کشورهایی که اسلام تنها مذهب آن‌هاست یا کشورهایی که اسلام دین رسمی آن‌ها است».

وی سپس ادامه داد: «طرف مقابل (جمهوری آذربایجان و ترکیه) برخی اوقات تمایل به استفاده از این لفظ (جنگ مذهبی) دارند تا از این طریق حمایت جهان اسلام را جلب کنند اما ارمنستان هرگز سعی نکرد حمایت کشورهای مسیحی را جلب کند».

سرکیسیان سپس در ادامه تصریح کرد که این جمهوری آذربایجان است که باید به ارمنستان پیشنهاد صلح دهد تا یک صلح‌ بادوام بین دو کشور تضمین شود.

رئیس‌جمهور ارمنستان در این خصوص تصریح کرد: «امروز ارمنستان نمی‌تواند اقدام چندان زیادی برای آشتی صورت دهد، ما می‌توانستیم از سال ۱۹۹۴ مصالحه کنیم… زمانیکه پیروز شدیم… و این که زمان مصالحه و رسیدن به یک راه‌حل دیپلماتیک بود».

اولین بار نیست که ارمنستان بر روابط حسنه با ایران تأکید می‌کند. رئیس جمهور ارمنستان به تازگی در پیامی تولد آیت الله «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور ایران را تبریک گفت و گفت، گسترش روابط دوجانبه در زمینه‌های مختلف به نفع مردم دو کشور قابل تقدیر است.

رئیس جمهور ارمنستان در پیام خود خاطر نشان کرد: «یقین دارم با توجه به تجربه و مدیریت ماهرانه شما جمهوری اسلامی ایران کشور دوست و همسایه ما پیشرفت چشمگیری در تضمین پیشرفت و شکوفایی اقتصادی خواهد داشت.»

در ادامه این پیام آمده است: «خوشحالم اشاره کنم که ارمنستان و ایران به طور مداوم توسعه روابط را دنبال می‌کنند. کشورهای ما با دوستی نزدیک که مبتنی بر ارزش‌های مشترک تاریخی و تمدنی است، پیوند خورده اند. گسترش روابط دوجانبه در زمینه‌های مختلف به نفع مردم دو کشور قابل تقدیر است.»

وی خاطرنشان کرد که روابط همسایگی ارمنستان و ایران همچنان با صمیمیت خاص، اعتماد متقابل و احترام خاص دو ملت متمایز است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید