جزییات امتحانات حضوری و غیرحضوری دانش‌آموزان

    کد خبر :718513

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش شهر تهران، جزئیات امتحانات حضوری و غیرحضوری دانش‌آموزان در دوره متوسطه و امتحانات نهایی پایه دوازدهم را تشریح کرد.

امسال به دلیل شرایط خاص کرونایی مدارس کشور، امتحانات دانش‌آموزان به دو شیوه حضوری و غیرحضوری برگزار می‌شود.

طبق اعلام وزارت آموزش وپرورش، امتحانات نهایی دانش‌آموزان پایه ۱۲ و امتحانات پایه ۹ حضوری است.

در دوره ابتدایی ارزشیابی دانش آموزان به شیوه توصیفی و بدون نیاز به حضور آن‌ها در مدارس توسط معلم انجام خواهد شد همچنین امتحانات هماهنگ پایه ششم حذف شده است.

در دوره متوسطه اول، ارزشیابی دانش‌آموزان پایه‌های هفتم و هشتم به شیوه غیر حضوری و توسط معلم انجام می‌شود، اما دانش‌آموزان پایه نهم به جهت اهمیت نمرات آن‌ها در هدایت تحصیلی باید در امتحانات حضوری شرکت کنند.

به گزارش تسنیم،در دوره متوسطه دوم نیز دانش‌آموزان پایه‌های دهم و یازدهم در امتحانات غیرحضوری شرکت کرده و ارزشیابی آن‌ها با محوریت معلم انجام می‌شود، اما در پایه دوازدهم که امتحانات نهایی است دانش‌آموزان از ۱۷ خرداد باید برای امتحانات حضوری آماده باشند.

در همین رابطه “پانته آ دری” معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش شهر تهران در این‌باره اظهار کرد: تلاش می‌کنیم با تمام توان سال تحصیلی را با یک ارزشیابی خوب به پایان برسانیم.

وی افزود: بعد از اینکه آموزش‌های غیرحضوری رونق گرفت، منتظر بودیم این آموزش‌ها به سنجش و ارزشیابی تحصیلی منجر شود و پیش‌بینی می‌شد در استان‌هایی که وضعیت آن‌ها همانند تهران است، منع حضور دانش‌آموزان را داشته باشیم و مدل ارزشیابی دانش‌آموزان از آموزش حضوری به سمت غیرحضوری برود.

دری گفت: در دوره ابتدایی، پایه اول بیشتر مورد توجه قرار گرفته به واسطه اینکه دانش‌آموزان در پایه اول ابتدایی پایه‌های سواد خواندن و نوشتن را فرا می‌گیرند.

نحوه ارزشیابی دانش‌آموزان در پایه‌های هفتم و هشتم

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش شهر تهران ادامه داد: در سایر پایه‌ها، سنجش به شکل عملکردی، فرایندی و کیفی است؛ در دوره متوسطه اول پایه‌های هفتم، هشتم و نهم را داریم که در پایه‌های هفتم و هشتم با مجموعه اقداماتی که براساس جمع آوری مستندات و شواهد از فعالیت‌های دانش‌آموز، فعالیت‌های تربیتی داخل و خارج کلاس، آزمون‌های مجازی، ارزشیابی‌های برخط یا آنلاین به شکل غیرحضوری، پرسش و پاسخ، خلاقیت‌ها و همه آنچه که در آموزش از راه دور در دست معلمان است می‌توانند ارزشیابی را انجام داده و نمره را برای دانش‌آموز تعیین کنند.

دری بیان کرد: پس از آنکه معلم، نمره را به مدیر مدرسه ارائه کرد، در ستون ارزشیابی تکوینی و پایانی تراکمی در نوبت خرداد ثبت می‌شود همچنین مرجع رسیدگی به تقاضا‌های تجدیدنظر دانش‌آموزان طبق آیین نامه اجرایی مدارس شورای مدرسه است.

امتحانات حضوری پایه نهم

وی متذکر شد: در پایه نهم وضعیت متفاوت‌تر است، سهم نمره خردادماه دانش‌آموزان در هدایت تحصیلی آن‌ها ضریب بالاتری دارد و تعیین رشته تحصیلی دانش‌آموزان بر سوابق تحصیلی استوار است به همین دلیل طی هماهنگی با ستاد ملی کرونا و ملاحظات آموزش و پرورش، دانش‌آموزان پایه نهم امتحانات حضوری دارند. بودجه بندی، مدل سوالات و برنامه امتحانی به اختیار مدرسه یعنی معلم بوده و با تایید شورای مدرسه انجام می‌شود.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش شهر تهران عنوان کرد: بعد از آنکه چند روزی از بازگشایی مدارس گذشت و اشکالات دانش‌آموزان به شکل داوطلبانه رفع شد، امتحانات پایه نهم با تشخیص شورای مدرسه به شکل حضوری و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار می‌شود.

حوزه‌های امتحانات نهایی با تراکم جمعیت پایین

وی درباره امتحانات پایه دوازدهم تصریح کرد: در پایه دوازدهم، نمرات دانش‌آموزان در کنکور سراسری تأثیر دارد به همین دلیل امتحانات حضوری است، امتحانات نهایی از ۱۷ خرداد آغاز می‌شود و دانش‌آموزان به حوزه‌های امتحانی می‌روند و حوزه‌ها را در شهر تهران کم جمعیت‌تر از گذشته درنظر گرفتیم؛ مدل سنجش بدین صورت است که دانش‌آموزان آزمونی خواهند داد که متناسب با شرایط ویژه کرونا است یعنی ۸۰ درصد آموزشی که به صورت حضوری ارائه شد ۲۰ نمره و ۲۰ درصد باقیمانده، ۴ نمره به صورت اختیاری دارد که اگر دانش‌آموزان تمایل داشتند، پاسخ دهند.

وی درباره کنکور سراسری یادآور شد: در اینباره مرجع اصلی، سازمان سنجش است که اعلام کرد ۳۰ و ۳۱ مرداد آزمون سراسری برگزار می‌شود.

دری درباره اینکه آیا برای امتحانات دستورالعمل خاصی به مناطق ارسال شده است، گفت: امتحانات پایه دهم و یازدهم، غیرحضوری است و متناسب با مصوبه شورای مدرسه و با ارزشیابی فرایندی عملکردی اقدام می‌کنند؛ در تاریخ ۲۳ اردیبهشت آموزش و پرورش دستورالعملی را به تمام استان‌ها ابلاغ کرد و در ستاد امتحانات استان متناسب با شرایطی که دارند پیش بینی‌های لازم را انجام داده و اقدام می‌کنند؛ مدرسه محوری که همیشه آرزوی آن را داشتیم به واسطه کرونا مقداری جای خود را در آموزش و پرورش باز کرده و ظرفیت قانونی شورای مدرسه و ظرفیت معلم به عنوان راهبر آموزشی عملیاتی می‌شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید