پاکستان و چین خواستار آتش بس در افغانستان شدند

    کد خبر :830298

وزیران امور خارجه پاکستان و چین در جریان سومین دور گفتگو‌های راهبردی دو کشور، از تمامی ذی نفعان در افغانستان خواستند تا ضمن برقرای آتش بس همه جانبه برای دستیابی به توافق سیاسی و صلح رویکرد و مذاکره جدی داشته باشند.

به گزارش از ایرنا از منابع رسمی پاکستان، سومین دور گفتگو‌های راهبردی اسلام‌آباد و پکن روز شنبه به میزبانی دولت چین در شهر “چنگدو” مرکز استان سیچوان با حضور وزیران امور خارجه دو کشور برگزار شد.
وزارت امور خارجه پاکستان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «شاه محمود قریشی» وزیر امور خارجه این کشور در بیانیه پایانی نشست مذکور با حضور «وانگ یی» همتای چینی خود بر تعهد دو کشور برای تعمیق روابط دوجانبه و همکاری‌های راهبردی تاکید کرد.در این بیانیه با اشاره به تحولات منطقه‌ای و اوضاع افغانستان آمده است: اسلام‌آباد و پکن خواستار آتش بس همه جانبه در افغانستان هستند و از تمامی ذی نفعان صلح این کشور خواستند تا با رویکرد و مذاکره جدی راهکار سیاسی و فراگیر را برای بحران افغانستان را پیدا کنند.

هر دو طرف با تأکید بر اینکه صلح و ثبات در افغانستان برای توسعه اقتصادی – اجتماعی، اتصال و رفاه در منطقه حیاتی است، همه ذینفعان افغانی را به آتش بس فراگیر فراخواندند.

وزیران امور خارجه پاکستان و چین بار دیگر تعهد خود را برای تسهیل و حمایت از روند صلح و سازش به رهبری و مطابق آرمان‌های مردم افغانستان، آمادگی برای گسترش روابط اقتصادی، تجاری و ارتقای ظرفیت منطقه‌ای اعلام داشتند.

قریشی و وانگ‌یی همچنین حمله تروریستی اخیر به اتباع چینی در شمال پاکستان که باعث جان باختن ۹ چینی شد، را به شدت محکوم کردند.

هر دو طرف تاکید کردند که مطالعه ریشه‌های اشاعه ویروس کووید-۱۹ یک امر علمی است و نباید سیاسی شود. گزارش مشترک مطالعه جهانی مبنی بر ریشه این ویروس که توسط سازمان جهانی بهداشت تشکیل و در مارس سال جاری منتشر شد، یک نتیجه‌گیری معتبر و علمی از موضوعات مرتبط با یافته‌ها است.

پاکستان و چین تاکید کردند که این گزارش مشترک باید به رسمیت شناخته و مورد احترام قرار بگیرد و ما امیدواریم که سازمان بهداشت جهانی بتواند همراه با جامعه بین المللی از مطالعه علمی و جدی ریشه‌های کرونا دفاع کند و با اقدامات سیاسی سازی این موضوع مخالفت کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید