‎پرستاران بهترین رهبران برای تغییر سبک زندگی هستند

    کد خبر :347539

رئیس کل سازمان نظام پرستاری گفت: ‎پرستاران بهترین رهبران برای تغییر سبک زندگی هستند.

دکتر اصغر دالوندی که صبح امروز در مراسم افتتاحیه نهمین جشنواره فرهنگی ورزشی پرستاران کشور در شهر همدان سخنرانی کرد، در خصوص اهمیت حضور پرستاران در سطح جامعه ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: به دلیل رویکردِ نظامِ سلامتِ بیمار مدارِ ما، سلامتی و پرستاری محصور به بیمارستان ها ست. در حالیکه با حضور پرستاران جامعه نگر و توجه به مقوله هوم کِر ما میتوانیم از آثار مثبت حضور پرستاران در همه سطوح زندگی بهره مند شویم.

‎وی در ادامه با بیان این که طی ده سال آینده پرستاری عنوان سومین شغل جهان را ازآنِ خود خواهد کرد تصریح کرد: اهمیت پرستاری در زندگی امروزِ جوامع به حدی است که حتی در سازمان جهانی بهداشت و شورای بین المللی پرستاران جنبشی به نام Nursing Now راه اندازی شده و به زعم آقای کرنس رئیس این جنبش، “بزرگترین چیزی که می توانیم برای مردم جهان انجام دهیم این است که پرستاران را تقویت کنیم”. امروز شورای بین المللی پرستاران و سازمان جهانی بهداشت از پرستاران به عنوان رهبران اجتماعی یاد می کنند. تجربه های گذشته نیز اثبات نموده که هر جا به پرستاری فرصت داده شده این قشر توانسته اند تغییرات مثبت و اساسیِ اجتماعی را ایجاد نمایند.

‎رئیس کل سازمان نظام پرستاری ادامه داد: بنابراین بر مسئولین است که در جهت سلامتی، حفظ و ارتقاء این نیروها سرمایه گذاری کنند. چراکه این قشر تاثیر بسزایی در نظام سلامت کشورها دارد. در بحث تغییر روش های زندگی، ما پرستاران بایستی ابتدائاً خودمان عامل تغییر باشیم تا بتوانیم پس از خود مردم را هم تغییر دهیم. سازمان نظام پرستاری نیز همراه با جامعه پرستاری خواهد بود و این حرکت را ملی خواهد کرد به این معنا که پرستاران به عنوان عامل تغییر در جامعه ی خود نقش ایفا کنند.

‎وی افزود: بیماری های مزمن امروز جامعه ما را مبتلا به خود کرده و تخت های بیمارستانی را اشغال نموده و از سوی دیگر آمادگی لازم را برای پذیرش ۱۰ میلیون سالمندی که در حال افزوده شدن به جامعه هستند نداریم. بنابراین با توجه به شرایط اقتصادی موجودِ جامعه و بضاعت اقتصادی مان، راهی جز این نداریم که به پرستارانمان فرصت دهیم تا به درون جامعه آمده وفرهنگ تحرک و ورزش را در بین همه اقشار رواج داده و در نتیجه شاهد کاهش ابتلاء مردم به بیماری مختلف باشیم.

‎دکتر دالوندی در ادامه ی صحبتِ خود به مشکلات حرفه پرستاری و تنش ها و مسائلِ ناشی از آن اشاره کرد و اظهار داشت: حجم زیاد و شرایط نامساعد انجام کار، نبودن امکان استراحت کافی، مواجهه با شرایط نا خوشایند، مواجهه با بیماری های مزمن و واگیردار و رویارویی با شرایط خطرزا از ویژگی های انفکاک ناپذیر حرفه پرستاری است که در نتیجه ی آن ها شاهد ترک خدمت، بیکاری، کاهش هوشیاری و خطاهای شغلی پرستاری هستیم. بنابراین مجموع این عوامل و نتایج آن می طلبد که به پرستاران توجه جدی تری بشود چراکه پرستاران در کنار تیم پزشکی سرمایه های اجتماعی نظام سلامت هستند.

‎به گزارش مهر، رئیس کل سازمان نظام پرستاری با بیان اینکه سازمان نظام پرستاری در رسالت اخیر خود به تعادل بین کار و زندگی پرستاران توجه بسیار زیادی دارد خاطر نشان کرد: مسئولین محترم قدر نیروهای پرستاری را بدانند و به این نیروها توجه کنند. سازمان تربیت بدنی، استانداران محترم کشور، مدیران و رؤسای محترم دانشگاه ها بدانند که باید برای فضای جهشی پرستاران و تحرک آنها مراکزی را در اختیار آنها قرار دهند. ایجاد مهدکودک های شبانه روزی نیز یکی دیگر از راهکارهایی است که بخشی از مشکلات پرستاران ما و تنشهایی را که بین کار و زندگی شخصیشان ایجاد می کند حل خواهد کرد. پرستاریِ پاره وقت و آنلاین نیز یکی دیگر از موضوعاتی است که میتواند بخش از مشکلات پرستاران را مرتفع نماید.
‎وی همچنین در بخشی از سخنانِ خود به موضوع مهاجرتِ پرستاران اشاره کرد و گفت: همکاران ما در داخل کشور با ٢٠٠ تا ٣٠٠دلار حقوق مشغول کار هستند و این در حالی است که درکشورهای عربی درآمد ایشان حدود ٢٠٠٠ دلار و در کشورهای پیشرفته تا ٧٠٠٠ دلار است.

بنابراین بی توجهی به این قشر شریف و عدم توجه به مسائل و مشکلات آنها می تواند باعث از دست دادن این نیروهای ارزشمند و بالا رفتن آمار مهاجرت پرستاران به کشورهای عربی همسایه شود. بنابراین بازهم تاکید می کنیم که مسئولین محترم بایستی قدر این نیروهای ارزشمند را بدانند.

دکتر دالوندی در سخنان خود به لزوم گسترش حرکت های داوطلبانه پرستاران نیز اشاره ای کرد و اظهار داشت: ۷۰ در صد از جامعه پرستاریِ آلمان جامعه داوطلبانه است. یکی دیگر از رویکردهای جدید سازمان توجه به حرکتهای داوطلبانه است که انتظار داریم و من امروز از شما عزیزان و بزرگواران می خواهم که به جمعیت داوطلبین اورژانس کشور و جمعیت داوطلبین هلال احمر بپیوندید و همچون همیشه منشأ خدمات ارزشمندی به مردم عزیز کشورمان باشید.

وی در پایان ضمن تشکر از دست اندرکاران برگزاری جشنواره، معاونت پرستاری وزارت بهداشت، ریاست دانشگاه علوم پزشکی همدان ، معاونین و روابط عمومی این دانشگاه، معاونت فرهنگی سازمان نظام پرستاری کشور و رئیس و اعضای هیئت مدیره نظام پرستاری همدان برای پرستاران شرکت کننده در نهمین جشنواره فرهنگی ورزشی پرستاران کشور آرزوی موفقیت کرد و گفت: شور و نشاط و سرگرمی پرستاران برای ما بسیار حائز اهمیت است. برای پرستارانِ ورزشکار ِشرکت کننده در این دوره از رقابت ها آرزوی سلامتی و موفقیت می کنم. قدم هایشان استوار و لبخندهای مهربانی بر لبانشان مستدام باد

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید