۹۰درصد ایرانی ها کم تحرک هستند/ ۳۰درصد در معرض دیابت

    کد خبر :131932

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: ٩٦ درصد زنان و ٨٤ درصد مردان و در مجموع ٩٠ درصد ایرانی ها کم تحرک هستند.
به گزارش  مهر، دکتر رضا ملک زاده در بیست و نهمین همایش بیماری های کودکان در خصوص پیشرفت های طب أطفال و جایگاه علمی تحقیقات در زمینه طب أطفال در ایران، اظهارداشت: خوشبختانه طی ٤٠ سال گذشته امید به زندگی در ایرانیان افزایش داشته است و به مرز ٨٠ سال در زنان و ٧٦ سال در مردان رسیده است.

وی افزود: بخش عمده افزایش امید به زندگی در ایرانیان به کاهش مرگ و میر در کودکان بر می گردد.

ملک زاده با بیان اینکه مرگ و میر در بزرگسالان از عدد ٦٠ در ١٠ هزار به زیر ٢٠ رسیده است، خاطرنشان کرد: بیماری های مالاریا و إسهال که در کودکان شایع بود، کاهش چشمگیر داشته است و در مرگ و میر نوزادی نیز به شاخص های خوبی رسیدیم.

معاون وزیر بهداشت گفت: مشکل اصلی ما بیماری های قلب و عروقی است که ریشه آن معمولا از دوران کودکی آغاز می شود و از طرفی بیماری های روانی و مصرف مواد مخدر در جوانان و همچنین دیابت نوع ٢ بیشترین مشکلاتی است که در کشور ما مطرح است.

وی ادامه داد: لاغری مفرط به ندرت مشاهده می شود و در عوض مشکل عمده مردم در کشور اضافه وزن است.

ملک زاده تصریح کرد: طی مطالعه ای در سال ١٩٧٠ که توسط فائو مطرح شد، سرانه مصرف روزانه کالری در ایرانی ها ٢ هزار کالری بود که در حال حاضر به ٣ هزار کالری در روز رسیده است.

وی گفت: ٣٠ درصد زنان ایرانی چاق هستند و در مجموع ٢٣ درصد ایرانیان BMI بیش از ٣٠ دارند.

ملک زاده با بیان اینکه ٣٠ درصد ایرانی ها پره دیابتیک هستند، یعنی در آستانه ابتلا به دیابت قرار دارند، ادامه داد: فشارخون شیوع زیادی دارد و حدود ٣٠ درصد افراد بالای ١٨ سال به فشارخون مبتلا هستند.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: تحرک بدنی در ایرانی ها کم است و ٩٦ درصد زنان و ٨٤ درصد مردان و در مجموع ٩٠ درصد ایرانی ها کم تحرک هستند.

وی با اشاره بر اینکه در سال های اخیر در تولیدات علمی رشد خوبی داشتیم و به اهداف ١٤٠٤ نزدیک شده ایم، گفت: در بانک اسکوپوس رتبه جهانی ١٦ را داریم اما در رشته اطفال عقب مانده ایم چرا که رتبه ٢٤ ام را در جهان داریم و به طورکلی در منطقه اول هستیم اما در رشته أطفال سوم هستیم.

ملک زاده بیان کرد: عدد تولیدات علمی در ایران مناسب است اما در رشته اطفال از محققان میخواهیم تلاش بیشتری کنند.

وی در پایان تاکید کرد: محققان می توانند از موسسه نیماد گرند بگیرند تا در رشته اطفال کار کنند چرا که در این موسسه بودجه لازم پیش بینی شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید