طبق بررسی های پژوهشگاه رویان؛

۷۲درصد زایمان ها سزارین هستند/ معرفی عوامل تاثیر گذار

    کد خبر :151864

محققان در پژوهشگاه رویان بر اساس تحقیقات خود با بررسی زایمان های تک قلویی، نشان دادند۷۲ درصد زایمان ها، سزارین است.
در سال‌های اخیر میزان سزارین در جهان و به خصوص ایران افزایش چشمگیری داشته است. برای تعیین میزان زایمان سزارین و طبیعی، محققان پژوهشگاه رویان و دانشگاه علوم پزشکی تهران در صدد آمدند تا بررسی هایی با هدف تعیین میزان شیوع سزارین در میان زنانی که نخستین زایمان خود را انجام داده‌اند داشته باشند.

در این پروژه ۲ هزار و ۱۲۰ زوج در بازه زمانی ۶ ماهه که صاحب فرزند تک قلو شده بودند، مورد بررسی قرار گرفت. داده‌ها به وسیله مصاحبه با مادران و بررسی اطلاعات ثبت شده پزشکی آنان جمع‌آوری شد.

نتایج این پژوهش که در نشریه دانشکده علوم پزشکی اصفهان به چاپ رسیده است، نشان داد، فراوانی سزارین در میان زایمان‌های بررسی شده بیش از ۷۲ درصد بوده است.

سن بالای مادر، تحصیلات والدین، وضعیت اقتصادی، شاخص توده بدنی، محل قرار گیری سر جنین، مسمومیت حاملگی و استفاده از روش‌های کمک باروری جزو عوامل موثر در سزارین بودند.

همچنین بررسی‌های آماری نشان داد، بین زایمان به روش سزارین و سن مادر، شاخص توده بدنی و وضعیت قرارگیری سرجنین ارتباط معنی‌داری وجود دارد.

به گزارش مهر، نتایج این پژوهش نشان دهنده شیوع بالای سزارین در تهران است. آموزش و ارتقاء سطح کیفیت زایمان طبیعی می‌تواند میزان سزارین را در زوج‌های تهرانی کاهش دهد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید