۶ استان دارای بالاترین نرخ شیوع اعتیاد بین دانش‌آموزان

    کد خبر :597881

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: در ایران ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر مصرف کننده مستمر موادمخدر و یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر مصرف کننده غیرمستمر وجود دارد.

سردار اسکندر مومنی در گردهمایی مبلغان که صبح امروز برگزار شد، عنوان کرد: طبق آخرین آمار منابع رسمی حدود ۲۸۰ میلیون معتاد در دنیا وجود دارد که این آمار در چند دهه گذشته رو به افزایش بوده است.

وی افزود: به دلیل وجود چرخه سودآور برای تاجران موادمخدر، این مسئله به راحتی قابل ساماندهی نیست و روزبه‌روز ابعاد پیچیده‌تری پیدا می‌کند، در منطقه ما هم به دلیل وجود قدرت‌های فرامنطقه‌ای و در راس آن‌ها، آمریکا و سود حاصل از این تجارت و ناامنی‌ها، این مسئله را نمی‌توان از ریشه قطع کرد.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: در سال‌های ۲۰۰۰ و ۲۰۰۱ میلادی که افغانستان هنوز به اشغال آمریکا درنیامده بود، کل تولیدات موادمخدر این کشور بین ۱۸۰ تا ۲۰۰ تن بوده است، در پایان سال ۲۰۱۷ تولید موادمخدر در این کشور بیش از ۵۰برابر افزایش پیدا کرد، البته آنچه که به صورت نمایشی کشف شد کمتراز ۳۰۰ تن بود، در حالیکه این آمار در ایران بیش از ۸۰۰ تن بوده است.

وی بیان کرد: البته این مقایسه درستی نیست، چراکه در افغانستان موادمخدر روی زمین برای چندماه پهن است، حال اینکه چطور ممکن است با وجود اینکه مواد مخدر اینقدر در دسترس است ۳۰۰ تن کشف می‌شود، اما در ایران که قاچاقچیان در حال گذر و با لایه‌بندی‌های گسترده و پیچیده در حال فرار هستند، بیش از ۸۰۰ تن موادمخدر کشف می‌شود؟.

مومنی یادآورشد: در منطقه ما غیراز موضوع تجارت، موضوعات امنیتی و سیاسی مطرح است، چراکه می‌خواهند از این مسئله به عنوان ابزاری برای تحمیل خواسته‌ها و اراده‌هایشان، افزایش نفوذ در منطقه، افزایش ناامنی و به تبع آن فروش سلاح و ده‌ها مقصود دیگر برسند.

وی گفت: طبق آمار سازمان ملل، میزان مصرف موادمخدر در کشورهایی که استفاده مواد در آن‌ها آزاد است، افزایش داشته است، در ایران دومیلیون و ۸۰۰ هزار نفر مصرف کننده مستمر موادمخدر و یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر مصرف کننده غیرمستمر وجود دارد.

رئیس ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: در ۴ دهه گذشته فقط در دهه ۶۰ کاهش مصرف موادمخدر و اعتیاد را داشتیم که همین مسئله می‌تواند راه‌حل هم باشد، در دهه ۹۰ به طور میانگین هر سال ۵درصد به آمار مصرف کنندگان افزوده می‌شود، قبل از انقلاب اسلامی روند استفاده از موادمخدر همیشه افزایش داشته است و حتی در داروخانه‌ها به صورت کوپنی توزیع می‌شد.

وی عنوان کرد: نرخ شیوع مصرف موادمخدر در کشور ۵.۴ است، یعنی متاسفانه ۵.۴ درصد جمعیت فعال کشور مصرف کننده موادمخدر هستند، در استان قم ۲درصد جمعیت اعتیاد دارند، آمار اعتیاد در قم پایین تر از میانگین کشوری است.

وی بیان کرد: ۲.۱درصد جمعیت دانش‌آموزی، ۲۲.۳ درصد جمعیت کارگری و ۴.۷ درصد جمعیت دانشجویی در کشور درگیر اعتیاد هستند که این آمار در استان قم به ترتیب ۱.۹ درصد، ۱۳.۵ درصد و ۴.۱ درصد است، یعنی در جمعیت عمومی و جمعیت کارگری فاصله بین شاخص کشوری و استان قم زیاد است اما در جامعه دانشجویی و دانش‌آموزی فاصله کمتر است.

مومنی با بیان اینکه منشاء بسیاری از بیماری‌ها، جرائم خشن و جرائم خرد، اعتیاد است، اظهار کرد: در فاصله بین سال‌های ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۷ تمایل و گرایش به مصرف موادمخدر در استان قم ۷ درصد افزایش پیدا کرده است.

وی گفت: استان‌های خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کرمان، فارس، خراسان شمالی و مرکزی بالاترین نرخ مصرف موادمخدر را در کشور دارند. همچنین استان‌های تهران، خراسان جنوبی، فارس، سمنان، البرز و خوزستان بالاترین نرخ شیوع اعتیاد در جامعه دانش‌آموزی را دارند.

رئیس ستاد مبارزه با مواد مخدر عنوان کرد: آسیب مواد مخدر به حدی است که رهبر معظم انقلاب شخصا جلسات آسیب‌شناسی اجتماعی را با حضور سران قوا و دیگر مسئولین مربوطه تشکیل می‌دهند. پنج آسیب در این جلسات بررسی می‌شود که در راس آن‌ها اعتیاد است.

وی افزود: برای مسئله اعتیاد دو راه حل وجود دارد، یکی اینکه معتادین را ساماندهی کنیم و راه حل دوم اینکه اجازه ندهیم فرد جدیدی به این جامعه آماری اضافه شود. طبق برآوردهای صورت گرفته، ۱۱درصد درآمد ناخالص ملی صرف مبارزه با موادمخدر می‌شود.

مومنی گفت: ما نمی‌توانیم کاری کنیم که مواد مخدر مطلقا در دسترس مردم نباشد، البته این حق مردم و وظیفه حاکمیت است، این شرط لازم است اما کافی نیست، ما باید کاری کنیم که حتی اگر موادمخدر در دسترس مردم هم بود، از آن استفاده نکنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید