رشیدیان:

۶۱ درصد پروازهای حج تمتع بدون تاخیر انجام شده است

    کد خبر :585569

رئیس سازمان حج و زیارت، گفت: تا کنون ۶۱.۳ درصد پروازهای مربوط به انتقال زائران حج تمتع به عربستان بدون تاخیر انجام شده است.

علی رضا رشیدیان افزود: تا کنون عملیات انتقال ۸۶ هزار و ۳۵۶ زائر و عوامل اجرایی حج با ۳۴۹ پرواز شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی به انجام رسیده و با وجود حجم سنگین کار ، متوسط تاخیر پروازها ۲۵.۹ دقیقه است.

وی اظهار کرد: از این تعدد پرواز انجام شده ۱۹۱ پرواز به مقصد فرودگاه مدینه انجام و ۴۳ هزار و ۷۵۳ زائر را به شهر پیامبر(ص) منتقل کرده است.

رشیدیان افزود: ۱۵۸ پرواز هم کار انتقال بقیه زائران را به فرودگاه جده انجام داده که این زائران پس از محرم شدن درمسجد شجره عازم مکه مکرمه شده اند.

به گفته وی، ۴۱ هزار و ۴۳ زائر در قالب ۲۹۴ کاروان با ۹۸۴ دستگاه اتوبوس طی این مدت پس از اقامتی چند روزه در مدینه النبی (ص) به مکه اعزام شدند و بقیه به طور مستقیم از جده به مکه انتقال یافتند.

رشیدیان تصریح کرد : هم اکنون آمار زائران ایرانی مستقر در مکه ۷۹ هزار و ۴۸۰ نفر در قالب ۵۵۴ کاروان است که معادل ۹۷ درصد کل زائران حاضردرعربستان می شود و هنوز سه درصد از زائران در مدینه هستند.

وی با بیان اینکه تلاش شده خدمات دهی به این زائران به تناسب جمعیت ذائقه و شرایط خاص آنها برنامه ریزی شود، گفت : هم اکنون درحوزه تغذیه عملکرد بخش های مربوطه تا حد زیادی رضایت بخش است چنانکه به طور متوسط فقط در روز جاری ۱۷۸ هزار پرس غذا در دو وعده ناهار و شام تهیه و توزیع می شود.

به گفته رشیدیان، هم اینک درمکه دو آشپزخانه مرکزی با ظرفیت تولید بالای ۵۰ و ۶۰ هزار پرس و نیز چند مجموعه خودپخت فعال است چنانکه هم اینک در وعده ناهار ۸۸ هزار و ۶۶۵ پرس غذا طبخ می شود و هنوز هم این آمار تا ورود تمامی زائران طی سه ، چهار روز آتی افزوده می شود.

وی تصریح کرد: روزانه نان تازه پخت و توزیع می شود چنانکه فقط در روز گذشته ۴۵ هزار قرص نان طبخ شد و این رقم از ابتدای فعالیت این آشپزخانه ها تا کنون ۵۷۴ هزارو ۳۷۷۵ قرص نان است.

رشیدیان عنوان کرد: در کنارتوجه به ذائقه زائران مناطق مختلف کشور، رعایت رژیم غذایی برای آنان که دچار بیماری هایی چون دیابت ، پرفشاری خون و نیز بیماری های خاص هستند هم با نظر پزشک در طبخ این غذاها مورد توجه جدی است.

وی در بحث نقل و انتقال زائران در درون شهر مکه هم گفت: بدین منظور ۱۹ ایستگاه تعریف شد که ۳۰۶ دستگاه اتوبوس و مینی بوس در این خطوط به زائران در مسیرهتل ها و مسجد الحرام فعال است و تا کنون ۷۸ هزار و ۱۹۹ زائر را خدمت رسانی کرده اند.

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: کاروان های زیارت دوره در مدینه برای ۴۵ هزار و ۳۲۱ زائر در قالب ۳۱۲ کاروان برگزار شد و در مکه هم تا کنون برای ۵۶ هزار و ۳۰۹زائر در قالب ۳۸۷ کاروان برقرار شده و همچنان هم ادامه دارد.

به گزارش مهر، رشیدیان در ادامه با اشاره به اینکه از ابتدای ورود زائران تا کنون ۱۲۱ هزار و ۴۹ مراجعه کننده به مرکز پزشکی حج در مکه و مدینه ویزیت شده اند.

وی اظهارکرد: طی این مدت سه نفر به علت بیماری جان باختند و هم اکنون۱۱ نفر در بیمارستان های سعودی و ۳۸ نفرهم در مرکز پزشکی حج در مکه بستری هستند.

رشیدیان تصریح کرد: این در حالی است که از ابتدای ورود زائران تا کنون در مجموع ۵۸۷ نفردر بیمارستان مرکز پزشکی حج و ۱۹۹ نفردر بیمارستان سعودی بستری شده اند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید