۴۹۱ طرح درآمدزای دهیاریها تسهیلات مالی دریافت می کنند

    کد خبر :370213

معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور اعلام کرد: زمینه‌های لازم برای اجرای طرح‌های درآمدزای دهیاری ها از محل عقد تفاهم‌نامه همکاری مشترک با پست بانک ایران از سال ۱۳۹۵ فراهم شده که یکی از نتایج آن تصویب اختصاص بیش از ۱۲۸ میلیارد تومان تسهیلات بانکی برای اجرای ۴۹۱ طرح درآمدزای دهیاری هاست.

سعیدرضا جندقیان با بیان مطلب فوق گفت: ۴۹۱ طرح درآمدزای دهیاری‌ها مربوط به ۲۱ استان کشور است و در شش محور کشاورزی، عمرانی، خدماتی، صنعتی، گردشگری و تأمین ماشین‌آلات؛ طبقه بندی می‌شوند.

وی افزود: اجرای طرح‌های مذکور، زمینه‌های اشتغال ۱۳۳۹ نفر را در نواحی روستایی فراهم کرده که به ترتیب طرح‌های مربوط به تأمین ماشین‌آلات، کشاورزی، صنعتی، گردشگری، خدماتی و عمرانی بیشترین تعداد طرح‌های مصوب را به خود اختصاص داده‌اند.

جندقیان در ادامه اظهارکرد: به طور میانگین اجرای هر یک از طرح‌های مذکور در نواحی روستایی سه نفر را مشغول بکار نموده که در این میان طرح‌های حوزه گردشگری با میانگین اشتغال ۱۷ نفر برای هر طرح بیشترین میزان اشتغال‌زایی را دارا بوده‌اند.

وی اضافه کرد: اجرای این طرح‌ها علاوه بر ایجاد درآمد پایدار برای دهیاری و ایجاد اشتغال برای روستاییان، سبب تغییر نگرش دهیاران درخصوص نحوة تأمین منابع مالی و تقویت تفکر عدم اتکای بیش از حد به کمک‌های دولتی برای مدیریت روستا شده است.

وی تصریح کرد: گسترش و ترویج فرهنگ کارآفرینی در روستاها و توجه بیشتر مدیریت‌های محلی به خلاقیت و نوآوری در مدیریت منابع و امور اقتصادی روستاها از نتایج مثبت اجرای طرح‌های مذکور به‌شمار می رود.

جندقیان در ادامه با بیان اینکه ایجاد درآمد پایدار برای دهیاری ها و حمایت و پشتیبانی از نهادهای مذکور در جهت افزایش درآمدهای محلی و خودکفایی مالی آن‌ها با بهره‌گیری از ظرفیت‌های قانونی از مهمترین اولویت‌ها و برنامه‌های معاونت امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌هاست، افزود: تحقق اهداف مورد نظر از طریق اجرای طرح‌های درآمدزا در روستاها با محوریت دهیاریها در حال انجام و پیگیری است.

به گزارش ایسنا، معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در ادامه در خصوص فرآیند تصویب طرح درآمدزای دهیاریها، توضیح داد: طرح‌های درآمدزای دهیاریها در قالب توجیه فنی و اقتصادی طرح و بر اساس چارچوب ابلاغ شده از سوی سازمان شهرداری ها و دهیاری ها تهیه می شود. در گام بعدی، طرح مذکور برای بررسی اولیه به دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری ذیربط ارسال و درصورت تکمیل مدارک و رفع نواقص به حوزه معاونت امور دهیاری ها سازمان شهرداری ها و دهیاری ها ارسال می‌شود.

وی ادامه داد: طرح‌های واصل شده از سوی استانداری ها در دبیرخانه کمیته ملی وام دهیاری ها بررسی و پس از تکمیل مدارک، تطبیق با چارچوب ابلاغی و توجیه‌پذیری اقتصادی طرح، موضوع در کمیته ملی وام دهیاری ها با حضور معاون امور دهیاری ها، معاون توسعه منابع و پشتیبانی و تعدادی از مدیران‌کل دفاتر ذیربط سازمان شهرداریها و دهیاریها و نمایندگان پست بانک ایران طرح می شود.

جندقیان اضافه کرد: در جلسه بررسی طرح‌ها، مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری ذیربط، دهیار و یا مدیرعامل شرکت تعاونی دهیاریها برای ارائه توضیحات تکمیلی، دفاع از طرح و پاسخ به پرسش‌های اعضای کمیته ملی وام دهیاریها حضور دارند.

وی افزود: تاکنون بالغ بر ۶۰۰ طرح از ۲۴ استان به دبیرخانه کمیته ملی وام دهیاریها ارسال شده که از این تعداد ۵۳۰ طرح در جلسات کمیته مذکور بررسی و ۴۹۱ طرح تصویب شده است.

وی در ادامه گفت: باید توجه داشت که در بسیاری از روستاهای کشور، ظرفیت‌های اقتصادی و تولیدی پر بازده وجود دارد که درصورت شناسایی و بهره‌گیری از آن‌ها، زمینه‌های تولید و اشتغال پایدار و مناسبی برای روستاییان فراهم و در نهایت منجر به رونق اقتصادی، ارتقای سطح رفاه، بهبود وضعیت معیشتی روستاییان و تثبیت جمعیت در این نواحی خواهد شد.

معاون امور دهیاریها تصریح کرد: کمک به دهیاریها جهت شناسایی منابع جدید و ایجاد درآمد پایدار از طریق بهره‌گیری از فرصت‌ها و ظرفیت‌های اقتصادی روستا به عنوان راهکار اجرایی جهت تثبیت و تقویت جایگاه نهاد مذکور در روستا بوده و دهیاریها را به سمت افزایش کارآیی و بهره‌وری هدایت می نماید.

بر اساس گزارش سایت سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، جندقیان در خاتمه با اشاره به اینکه توسعه اقتصادی روستاها با محوریت دهیاری ها از مهمترین سیاست‌ها و برنامه‌های نوین سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌هاست، ابراز امیدواری کرد که با تداوم اجرای طرح‌های اقتصادی در روستاها و انتقال تجربیات موفق، در آینده شاهد گسترش فرهنگ کارآفرینی و خلاقیت در این نواحی بوده و تمامی روستاهای ما به کانون‌های مُولد و پایدار تبدیل شوند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید