۲۰ حقیقت شگفت انگیز درباره بدن انسان

    کد خبر :1006048
۲۰ حقیقت بدن انسان

بدن انسان دنیای بی کرانی از شگفتی است که هر چه درباره ی آن بدانیم کافی نیست و همیشه چیزی برای غافلگیر کردن ما خواهد داشت.

۱- بیشتر مردم تصور می کنند ما انسان ها ۵ حس بیشتر نداریم. اما این کاملاً درست نیست. چشایی، بویایی، شنوایی، بینایی و لامسه تنها حس هایی نیستند که ما از آن ها برخورداریم. به ادعای دانشمندان، انسان ها در مجموع بین ۹ تا ۲۰ حس دارند که حس گرما و حس تعادل از جمله ی آن ها است. حس دیگری به نام حس زمان نیز وجود دارد که از قرار معلوم همه از آن برخوردار نیستند.

۲- برخلاف تصور رایج تنها ۸ نوع گروه خونی وجود ندارد. بلکه درواقع تاکنون بیش از ۳۰ گروه خونی شناخته شده است.۳- برای هر نیم کیلوگرم وزنی که اضافه می کنید، یک و نیم کیلومتر عروق خونی جدید در بدن تان برای تأمین اکسیژن و مواد مغذی ایجاد می شود.

۴- معده ی ما هر ۶ روز یک بار جداره ی تازه ای می سازد تا جلوی هضم شدن خود را بگیرد.

۵- سلول های عصبی در هر ثانیه هزار تکانه ی عصبی را انتقال می دهند. این تکانه ها با سرعت ۱/۶ تا ۴۳۱/۳ جا به جا می شوند.

۶- دی‌اِن‌اِی ما حاوی ۱۰۰ هزار ویروس است. دانشمندان در آن ویروسی کشف کرده اند که قدمت آن به ۱۰۰ میلیون سال قبل بازمی گردد.

۷- بدن ما از خود نور مرئی ساطع می کند. ما بیشترین درخشندگی را در ساعت ۴ بعد از ظهر و کمترین درخشندگی را در ساعت ۱۰ شب داریم. متأسفانه شدت این درخشندگی یک هزارم چیزی است که چشمان ما قادر به دیدن آن است.

۸- بیشتر عرق بدن از آب تشکیل شده که با پروتئین، قند، آمونیاک و بسیاری مواد دیگر ترکیب شده است. عرق حتی حاوی مقادیر بسیار اندکی فلزات ریزمغذی مانند مس، زینک (روی)، نیکل، آهن و غیره است. چیزی که طعم شوری به عرق می دهد، سدیم است. به علاوه، هر چه نمک بیشتری مصرف کنید، عرق تان هم شورتر می شود. بدن سعی می کند از این نمک اضافه خلاصی یابد که سریع ترین راه دفع آن از طریق عرق است.

۹- اگر با سرعت ۳ کیلومتر در ساعت حرکت کنید، برای کم کردن نیم کیلوگرم از وزن خود باید ۲۰ ساعت متوالی راه بروید و نیز ۵۱۸ روز و ۸ ساعت طول می کشد تا خط استوا را با پای پیاده یک دور کامل بزنید.

۱۰- جرم گوش از چربی، سلول های پوستی، عرق و گرد و غبار تشکیل شده است.

۱۱- مغز ما طی اولین سال زندگی مان ۳ برابر بزرگ تر می شود (نسبت به اندازه ی مغز در زمانی که متولد شدیم) و در ۲۵ سالگی به رشد کامل می رسد. ۶۰ درصد از مغز را چربی تشکیل داده است. مغز ما حدود ۲۳ وات نیروی الکتریکی تولید می کند که این میزان برای روشن کردن یک چراغ کوچک کافی است.

۱۲- انسان ها توانایی انجام همزمان چند کار را ندارند. مغز ما نمی تواند همزمان بیشتر از یک کار انجام دهد، بلکه از یک کار به سراغ کاری دیگر می رود، امری که باعث صرف جوبی در وقت نمی شود، اما احتمال اشتباه را بالا می برد و باعث طولانی تر شدن فرآیند کار می شود.

۱۳- وقت هایی که امتحانی دارید یا سر کار هستید و می خواهید روی کار مهمی تمرکز کنید، آدامس بجوید. تحقیقات نشان داده این کار کمک می کند مدت طولانی تری روی کارهایی که به توجه کامل نیاز دارند، متمرکز بمانید. تحقیقات حتی نشان داده جویدن آدامس هنگام امتحان بیشتر از کافئین می تواند کمک کننده باشد. چیز به خصوصی در مورد آدامس وجود ندارد، بلکه نکته در عمل جویدن است که مغز را بیدار می کند. اثر آن البته خیلی طولانی نیست و تنها ۲۰ دقیقه به طول می انجامد.

۱۴- سه ماه طول می کشد تا جنین در شکم مادر صاحب اثر انگشت شود.

۱۵- استخوان های ما ۴ برابر محکم تر از سیمان اند. محکم ترین استخوان بدن، استخوان ران است که می تواند تا ۳۰ برابر وزن یک فرد بزرگسال را تحمل کند. عجیب تر از آن اینکه استخوان های ما از مواد ترکیبی تشکیل شده اند، یعنی همزمان محکم و انعطاف پذیرند.

۱۶- آفتاب سوختگی بر اثر قرارگیری در معرض پرتوهای خورشید رخ می دهد. وقتی مکانیزم دفاعی بدن از مبارزه با پرتوهای فرابنفش خسته می شود، یک واکنش سمی رخ می دهد که منجر به آفتاب سوختگی می شود.

۱۷- مورمور شدن یک واکنش غیر ارادی تکاملی است که از اجدادمان برای ما به ارث رسیده است. با آزاد شدن آدرنالین، موهای بدن آن ها سیخ می شد و اینگونه برای حیوانات شکارچی ای که به آن ها نزدیک می شدند ترسناک تر به نظر می رسیدند.

۱۸- بدن ما هر روز نیم تا یک و نیم لیتر بزاق دهان تولید می کند. بزاق به هضم غذا کمک می کند و جلوی عفونت ها را می گیرد. به علاوه، ما در دهان خود باکتری های زیادی هم داریم. متوسط تعداد باکتری های درون دهان یک فرد تقریباً به همان اندازه ی جمعیت افراد روی کره زمین است.

۱۹- هر انسان نزدیک به ۱۵۰ هزار تار مو روی سر خود دارد. هر تار مو هر ماه حدود یک سانتیمتر رشد می کند. اگر مقدار رشد همه ی تارهای موی سر را باهم جمع بزنیم، مجموع آن در عرض یک سال به ۱۶ کیلومتر می رسد.

۲۰- علاوه بر این، موهای ما از چیزی که تصور می کنید محکم ترند. هر تار مو می تواند ۸۵ گرم وزن را تحمل کند که این میزان معادل وزن یک عدد سیب است. اگر قدرت همه ی تارهای موی سر خود را باهم جمع بزنید، به اندازه ی وزن ۲ فیل می شود.

منبع: روزیاتو

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید