۱۰۰ هزار دانشجوی ایرانی در خارج از کشور تحصیل می کنند

    کد خبر :173256

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: در حال حاضر ۱۰۰ هزار دانشجوی ایرانی در خارج از کشور تحصیل می کنند که از این تعداد ۱۲ هزار دانشجو در آمریکا مشغول به تحصیل هستند.
سورنا ستاری در افتتاحیه هجدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار با بیان اینکه وزیر علوم با معاونت علمی در خصوص نوآوری و ایجاد اکوسیستم کارآفرینی هم نظر است، گفت: امیدوار هستیم که بتوانیم به یافته های مهمی در زمینه نوآوری دست یابیم.

وی با بیان اینکه ما بزرگترین کلونی دانشگاه در آمریکا بودیم گفت: در حال حاضر ۱۰۰ هزار دانشجوی ایرانی در خارج از کشور تحصیل می کنند که از این تعداد ۱۲ هزار دانشجو در آمریکا مشغول به تحصیل هستند.

ستاری افزود: ۲۰ برابر شدن تعداد دانشجویان داخلی تحول بزرگی است؛ پس چطور است که بر تولید ناخالص داخلی تاثیری نداشته؟

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه این مشکلات به دلیل عدم وجود زیست بوم کارآفرینی است، گفت: باید این اکوسیستم را ایجاد کنیم؛ باید زیست بومی تشکیل شود که بخش خصوصی بتواند روی پژوهش ها سرمایه گذاری کند؛ ایجاد استارت آپ ها، شرکت های دانش بنیان و غیره می تواند ما را به داشته های مهمی در زمینه های فناوری و نوآوری برساند.

وی با بیان اینکه ما دهمین هلدینگ جهان هستیم، گفت: برای تشکیل زیست بوم نیاز به یک فرهنگ عمومی است. ما باید بتوانیم سیستمی داشته باشیم که روی اقتصاد کشور تاثیرگذار باشد.

ستاری با بیان اینکه در حال حاضر بسیاری از دانشجویانی که در خارج از کشور تحصیل می کردند و درآمد خوبی داشتند به کشور بازگشته اند تا در جریان این اکوسیستم نوآوری فعالیت کنند، گفت: این نخبگان نزدیک به ۴۰۰ تا ۶۰۰ هزار دلار حقوق داشتند اما برگشته اند تا در قالب استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان فعالیت کنند.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه راه اندازی اکوسیستم نوآوری می تواند تنها راه خروج نخبگان از کشور باشد، گفت: ما باید سیستمی داشته باشیم که آنها را به جامعه برگردانیم و در اقتصاد کشور از آنها بهره ببریم.

وی با بیان اینکه استارت آپ های حوزه خدمات هفته ای ۱۰ درصد رشد می کنند، گفت: باید روند رشد در استارت آپ های حوزه تکنولوژی هم همینگونه باشد.

ستاری با تاکید بر اینکه اگر بتوانیم به خوبی در زمینه فناوری و نوآوری رشد کنیم، اینجاست که نوآوری بشر قیمت دار می شود، گفت: بدین واسطه پژوهش ها معنی پیدا می کند؛ نقش دانشگاه ها در اقتصاد معنادار می شود و پژوهشگاه های دولتی نیز پاسخگو می شوند.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه سیاست ها در راستای ایجاد اکوسیستم نوآوری و کارآفرینی طی سه چهار سال گذشته به وجود آمده است، گفت: اما تا هدف فاصله داریم ولی در طی این مدت حساسیت هایی در این زمینه تا حدودی ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه افرادی که در شرکت های دانش بنیان و استارت آپ ها کار می کنند سفیرانی هستند تا بتوانند اکوسیستم کارآفرینی و نوآوری را در کشور جا بیندازند، گفت: هر کدام از آنها مانند سربازی می مانند که علاوه بر فرهنگ، می توانند اقتصاد کشور را تحت تاثیر قرار دهند.

به گفته ستاری: با سیاست هایی که داریم تا سه چهار سال آینده به همت اساتید و جوانان و محققان کشور به زیست بوم نوآوری و فناوری دست پیدا می کنیم.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه فروش دانش فنی پارک های علم و فناوری ۲۰۰ میلیارد بوده است، گفت: البته که این میزان می تواند بیشتر باشد. قطعاً نیاز به تلاش های مضاعف دارد.

به گزارش مهر،وی تاکید کرد: با پول دولتی نمی توانیم اکوسیستم کارآفرینی و اقتصاد دانش بنیان را در کشور ایجاد کنیم. بنابراین لازم است که بخش خصوصی به میان آید تا بتوانیم به پیشرفت هایی نائل شویم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید