یک دکترای افتخاری دیگر برای «یوسا»

    کد خبر :10345

«ماریو بارگاس یوسا» نویسنده پرویی برنده نوبل ادبیات از سوی دانشگاهی در کالیفرنیا مدرک دکترای افتخاری رشته هنر را دریافت می‌کند.

 سایت دانشگاه «چپمن» نوشت: «ماریو بارگاس یوسا» رمان‌نویس مشهور برنده نوبل ادبیات ۲۰۱۰ روز نوزدهم می در دانشگاه «چپمن» کالفرنیا حضور می‌یابد و ضمن دریافت مدرک دکترای افتخاری رشته هنر، در جلسه پرسش و پاسخ و کتاب‌خوانی هم شرکت می‌کند.

این نشست که بیستمین و آخرین جلسه آن به افتخار «یوسا» برگزار می‌شود، ۲۰ سال است با عنوان «مرکز ادبیات خلاق» برپا می‌شود و طی آن چهره‌های شاخص ادبیات از سرتاسر جهان درباره داستان‌گویی و فنون نویسندگی صحبت می‌کنند.

»ماریو بارگاس یوسا» متولد ۱۹۳۶، از مطرح‌ترین چهره‌های ادبیات آمریکای لاتین به‌شمار می‌رود. او در پنج دهه گذشته، آثاری را مانند «سور بز،« »خانه سبز»، «گفت‌وگو در کاتدرال» و «شهر سگ‌ها» خلق کرده است. این نویسنده در عرصه‌ سیاست و مقاله‌نویسی هم دست توانایی دارد و آثارش در روزنامه‌های معتبر اسپانیولی‌زبان به چاپ می‌رسد. شهرت «یوسا» با نخستین رمانش – «زندگی سگی» – آغاز شد.

این رمان‌نویس پرویی در هفتم اکتبر سال ۲۰۱۰ برنده جایزه‌ نوبل ادبیات شد. حدود ۲۰۰ سال نام او جزو کاندیداهای این جایزه بود. این نخستین‌بار از سال ۱۹۸۲۲ بود که یک نویسنده از آمریکای لاتین توانست برنده جایزه‌ نوبل ادبی شود. «یوسا» در سال ۱۹۹۴ به عنوان عضو آکادمی اسپانیا برگزیده شد و در سال‌های گذشته در بسیاری از دانشگاه‌های آمریکا، آمریکای جنوبی و اروپا تدریس کرده است .این نویسندده توانست در سال ۱۹۹۵ جایزه «سروانتس»، مهم‌ترین جایزه ادبی نویسندگان اسپانیولی‌زبان، را از آن خود کند و همچنین در سال ۱۹۹۶ برنده جایزه صلح آلمان شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید