یک جن آسایش مردم را سلب می کند

    کد خبر :39616

کارگردان نمایش «اخککندو» با اشاره به استفاده از تکنیک قدیمی نمایش تخت حوضی در این نمایش عنوان کرد اخککندو نام جنی است که آسایش را از اهالی یک خانه سلب کرده است.
هادی عامل کارگردان «اخککندو» درباره اجرای این اثر به خبرنگار مهر گفت: نمایش «اخککندو» نوشته محمد مساوات است که دو سال قبل در جشنواره آیینی و سنتی به صحنه رفت و فرصت اجرایش در آن زمان فراهم نشد و در حال حاضر مشغول تمرین این اثر نمایشی هستیم تا از ۶ تیرماه در سالن قشقایی مجموعه تئاتر شهر به صحنه برود.

وی درباره تغییراتی که نمایش نسبت به اجرا در جشنواره داشته است، توضیح داد: نمایش تغییر چندانی نسبت به گذشته نکرده است و ما با هم تکنیک گذشته کار را به صحنه می بریم. در «اخککندو» تکنیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد که بعد از انقلاب برای اولین بار است که در تئاتر اجرا می‌شود. در این نمایش ما از تکنیک دیگ بر سر بهره گرفتیم که یک تکنیک قدیمی نمایش های شادی آور است و سال هاست مورد استفاده قرار نمی گیرد. در این تکنیک شکم بازیگر نقاشی می شود و او با حرکات شکمش رفتارهای مختلفی را نمایش می دهد. شهرا مسعودی و محمدرضا ایمانیان این شیوه را اجرا می کنند. تکنیک دیگ بر سر به دو روش توسط عروسک با غربیلک و خود بازیگر با گذاشتن دیگ بر سرش اجرا می شود.

این کارگردان و بازیگر یادآور شد: در این نمایش از این تکنیک برای نشان دادن جن استفاده می شود. این تکنیک سال ها قبل در فیلم «شب قوزی» فرخ غفاری به درستی به نمایش گذاشته و ماندگار شده است. «اخککندو» داستان جنی است به نام اخککندو که در یک عمارت زندگی می کند و آسایش را از اهالی این خانه ربوده و آنها درصدد هستند که با او مقابله کنند که شخصیت سیاه، چاره ای می اندیشد…

عامل در پایان صحبت هایش درباره معنای نام نمایش توضیح داد: اخککندو معنای خاصی ندارد اما به زبان کردی مردم شمال خراسان به جغجغه بچه ها گفته می شود. این نمایش یک اثر کمدی موزیکال است که در آن طبق نمایش های تخت حوضی از موسیقی زنده استفاده می شود. در طراحی صحنه نیز تلاش شده قواعد و اصول چنین نمایش هایی مورد توجه قرار بگیرد.

نمایش «اخککندو» با پایان ماه رمضان در تالار قشقایی مجموعه تئاتر شهر به نویسندگی سید محمد مساوات و کارگردانی هادی عامل روی صحنه خواهد رفت.

بازیگران این نمایش به ترتیب ورود عبارتند از حمید رحیمی، شهرام مسعودی، محمدرضا ایمانیان، مریم سالمی، لبخند بدیعی، فاطمه عباسی، مرضیه موسوی، میثم یوسفی، امیر اورعی.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید