حسن روحانی: یقین داریم که جمهوری اسلامی ایران با حکومت مولایمان امیرالمومنین فاصله زیادی دارد

    کد خبر :831458
یقین داریم که جمهوری اسلامی ایران با حکومت مولایمان امیرالمومنین فاصله زیادی دارد

رییس جمهور گفت: امروز همه افتخار ما این است که حکومت اسلامی ما در مسیر راه امیرالمومنین باشد. البته همه ما یقین داریم که حکومتی که امروز چهل و چند سال است در ایران به نام جمهوری اسلامی ایران وجود دارد با آن حکومت مولایمان امیرالمومنین فاصله زیادی دارد.

حسن روحانی در آیین بهره‌برداری از طرح‌های ملی وزارت راه و شهرسازی، اظهار کرد: امروز روز بسیار فرخنده و مهمی در تاریخ اسلام است؛ می‌خواهم غدیر را از یک نظر تشبیه کنم به روز هجرت پیامبر اسلام از مکه به مدینه. در هجرت پیامبر اسلام رسالت پیغمبر از دعوت در مسیر هدایت به آغاز حکومت اسلامی تبدیل شد.

وی افزود: حکومت اسلام در مدینه شروع شد و هجرت پیغمبر به معنای آغاز حکومت اسلامی است و به همین دلیل هجرت پیغمبر آغاز تاریخ ما است یعنی تاریخ اسلامی ما مبدا آن هجرت پیغمبر اسلام از مکه به مدینه است.

رییس دولت با بیان اینکه هم تاریخ شمسی ما اسلامی است و هم تاریخ قمری ما اسلامی است، گفت: مبدا تاریخ ما هجرت پیغمبر است؛ به این دلیل که با هجرت پیغمبر حکومت اسلامی شروع شد و پیامبر اسلامی که نبی بود امام هم شد. غدیر دو مرتبه حرکت دوم هجرت است یعنی یک بار دیگر بحث حکومت مطرح است. هجرت آغاز حکومت اسلامی و غدیر آغاز تداوم حکومت اسلامی است یعنی در عید غدیر خم که می‌توان آن را هجرت دوم نامگذاری کرد، پیامبر مسیر را برای مسلمانان مشخص کرد.

وی ادامه داد: پیامبر آنجا به مردم گفت که چه فردی به عنوان الگو می‌تواند حاکم دنیای اسلام باشند. هرکه علی وار زیست، حرکت و رفتار کند و سخن بگوید، او می‌تواند حاکمیت دنیای اسلام را بر عهده بگیرد.

روحانی گفت: امروز همه افتخار ما این است که حکومت اسلامی ما در مسیر راه امیرالمومنین باشد. البته همه ما یقین داریم که حکومتی که امروز چهل و چند سال است در ایران به نام جمهوری اسلامی ایران وجود دارد با آن حکومت مولایمان امیرالمومنین فاصله زیادی دارد اما در عین حال تلاش زیادی کردیم که همان مسیر اما علی را پیش بگیریم. تلاش ما باید ادامه پیدا کند که روز به روز به حکومت علی نزدیک شویم.

روحانی با بیان اینکه در روزهای پایانی دولت دوازدهم آخرین پنجشنبه این دولت است، اظهار داشت: پنجشنبه هایی که ما به عنوان پنجشنبه‌های افتتاح با آن سر و کار داشتیم و از آغاز سال ۹۹ انجام می‌شد؛ بسیار خوشحال هستم که خداوند به ما توفیق داد، هر هفته افتتاح داشته باشیم و به ما عمر و حیات داد که بتوانیم حضور داشته باشیم و افتتاح را خدمت مردم اعلام کنیم و دل مردم را شاد کنیم.

وی ادامه داد: می‌دانم مردم در طول این سه سال و نیم با مشکلات بسیار زیادی اقتصادی روبه‌رو بودند که کرونا نیز به آن اضافه شد و شرایط را سخت‌تر کرد؛ حوادث طبیعی مثل خشکسالی امسال آمد و مشکلات را چند برابر کرده است اما در عین حال وقتی مردم می‌بینند به دست جوان‌ها و مهندسین خودشان این پروژه های عظیم و بزرگ افتتاح می‌شود و در یک روز قادریم صدها کیلومتر پروژه را افتتاح کنیم؛ این بسیار مهم است. در یک پروژه امروز ما ۲۷۰ کیلومتر راه‌آهن یزد به اقلید دیدیم که از دو طرف قطار مسافربری و باری حرکت خودش را آغاز کرده است که راه را چند ساعت نزدیک کرد، مسیر را چند صد کیلومتر کوتاه و برای تولیدگران، معادن بزرگ و و نیز برای مسافرین رفاه را ایجاد کرد.

رئیس جمهور با بیان اینکه همچنین توانستیم در دو نقطه ریل را دو خطه کنیم،گفت:‌ همیشه در ذهنم این بود که آیا ریل دو خطه ارزان‌تر تمام می‌شود و اما در عین حال دقت کردم دیدم که رقم‌هایی که در دوخطه‌ها اعلام می‌شود بیشتر است. به هر حال در ریل‌های دو خطه، سرعت قطار، امنیت و دسترسی مردم آسان می‌شود. امروز در دو بخش اصفهان و زنجان افتتاح ریل‌های دو خطه را داشتیم، اینها برای ما بسیار حائز اهمیت بود. همچنین دو طرح بزرگ داشتیم و این‌که ریل‌گذاری آن به اتمام رسیده بود یکی بستان آباد به تبریز که ایستگاه آن تا خاوران به اتمام رسیده و به زیباترین شکل ساخته شده است، اما به دلیل برخی مسائل فنی ده روز زمان برای حرکت قطار زمان نیاز دارد به همین دلیل از عمد کلمه افتتاح را در این دو پروژه به کار نبردم و گفتم که بگذاریم یکی دو هفته کارهای آن را انجام شود و دولت بعدی آن را افتتاح کند.

وی افزود: کارهای مربوط راه آهن زاهدان به خاش نیز انجام گرفته و این دو پروژه برای هفته‌های بعد می‌ماند. پروژه‌هایی که تا پایان سال می‌ماند و همانطور که مهندس اسلامی گفتند اگر همه این پروژه ها تا پایان سال به افتتاح برسد ما ۱۴ هزار کیلومتر راه‌اهن خواهیم داشت که یکی از افتخارات ما است که از راه آهن ما ۱۰ هزار کیلومتر به ۱۴ هزار کیلومتر رسیده است. این یکی از افتخارات بزرگی است که از ابتدای تاریخ ریل کشور چه مقدار ریل گذاری انجام شده و در این هشت سال چه مقدار انجام شده است. این باعث افتخار مهندسین و طراحان ما است.

رئیس دولت دوازدهم با بیان اینکه جاده شمال برای ما بسیار مهم بود، خاطرنشان کرد: در روزهای اولیه ریاست جمهوری‌‌ام، نقشه خواستم و با آقای مهندس فروزنده که مسئول بود ساعت‌ها بحث کردیم که چرا پروژه خوابیده است، دلیل پیگیری من این بود که وقتی این پروژه در زمان مرحوم هاشمی می‌خواست آغاز شود، یک مشکلی در رابطه با آن وجود داشت که به من واگذار شده بود و ما آن را در دبیرخانه شورای امنیت بررسی کردیم و به همین دلیل ذهنم همیشه دنبال این طرح بود که اجرا شود. در سال ۹۸ قطعه اول که بسیار مهم بود افتتاح شد و کرج که در ایام تعطیل و نوروز قفل می‌شد، نجات پیدا کرد. الحمدالله اکنون مردم از تهران یا هر جایی که به تهران می آید از این مسیر جدید و آزادراه جدید به سمت شمال می‌روند بدون اینکه به کرج کاری داشته باشند و معضل بزرگ آنجا حل شد.

رئیس شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: معضل دیگری که امروز حل شد، تونل کندوان بود که و اطراف آن همچنان مسائلی دارد. یک تونل بزرگ به دست ایرانیان ساخت شد که طولانی ترین تونل جاده‌ای ما در کشور و در غرب آسیا است. شش و نیم کیلومتر طول یک تونل یکپارچه است. تجهیزات تهویه هوای تونل و تجهیزات دیگری که باید برای امنیت در کنار این طور باشد بسیار مهم استکه به فکر همه آنها بودیم و طراحی شده‌اند. از بنیاد مستضعفان و آقای فتاح و از همه مهندسین و کارگرانی که در این مسیر تلاش و فعالیت کردند و این پروژه بسیار مهم را به افتتاح رساندند، تشکر می‌کنم.

وی با اشاره به مباحثی که با رهبری در ابتدای دولت یازدهم داشته است، گفت: از آغاز پیروزی انقلاب هرکسی وزیر راه و رئیس سازمان برنامه و بودجه در هر دولتی شد، راجع به ریل با او صحبت کردم، چه وقتی که نماینده مجلس شورای اسلامی بودو و چه زمانی که در دبیرخانه شورای امنیت ملی حضور داشتم. ریل بهترین وسیله و مسیر ارتباطی برای جابجایی مسافر بوده که هم ارزان‌تر و هم سالم‌تر است و اصلاً ما بارمان را باید روی دوش ریل بندازیم. یکی از کارهایی که در این دولت دلم می‌خواست و نشد، ورود قطار سریع السیر به کشور بود.

روحانی اضافه کرد: اواخر دولت یازدهم می‌خواستم تهران اصفهان افتتاح شود راجع به سرعت آن بحث میکردیم وارد فاز جدیدی شدیم با سرعت ۳۰۰ کیلومتر آن هم برقی مسیر را کوتاه می کرد وقتی در قم آغاز این پروژه را اعلام کردم نظرم این بود که در دولت ما این پروژه افتتاح می شود اگر تحریم نبود قطعاً این پروژه افتتاح بود و اگر تحریم نبود راه آهن سریع السیر تهران به مشهد نیز به پایان رسیده بود؛ دست ما بسته شد. اما طرح هایی در دولت یازدهم و دوازدهم به افتتاح رسید که همدان، کرمانشاه، تبریز، یزد به اقلید، زاهدان به خاش نیز جز آنها بودند؛ همچنین بسیاری از طرح‌ها پروژه‌هایی نیز وجود دارد که در ماه‌های آینده افتتاح می‌شوند از جمله سنندج، اردبیل، چهارمحال بختیاری، رشت به کاسپین؛ امیدواریم در دولت سیزدهم هر روز و هر ماه شاهد افتتاح های اینچنین باشیم.

وی با بیان اینکه در جلسه پایانی با وزارت راه، قرارگاه و بنیاد مستضعفان هستیم ضمن قدر دانی از تلاش‌های وزات راه افزود: با بخش مسکن این وزارتخانه کاری ندارم، هر چند کارهای بزرگی انجام داد؛ اما راه،‌ بزرگراه، آزادراه زیادی ساخته شد، فرودگاه‌های ما توسعه پیدا کرد، تعداد پروازهای ما بسیار زیاد شد و یک تحول در بخش فرودگاهی و سفر هوایی رخ داد. اگر برجام ادامه پیدا می‌کرد ۲۰۰ هواپیمای نو به کشور وارد می‌شد و صنعت هواپیمایی نو می‌شد. ما توانستیم ۱۶ هواپیما وارد کنیم هرچند که قراردادهای ما بسیار بیشتر بودند. کار بزرگی در تعمیر لوکوموتیو در ساختن بسیاری از واگن‌های مسافربری و باربری چه در زمینه خرید و چه ساخت آن و همچنین ریل خودکفا شدیم. همچنین ۱۰۰ میلیون تن ظرفیت بندرگاه‌های کشور در این هشت سال اضافه شده است عزیزان کار بسیار بزرگی کردند که خودشان با مدیریت خودشان چه بخش‌های خصوصی و چه قرارگاه خاتم الانبیا که طرف قرارداد ما بوده و بسیار تلاش کردند.

وی با ابراز گله از قرارگاه خاتم النبیا برای به موقع به انجام پروژه نرسیدن تونل ذهاب گفت: ۳۵ کیلومتر تونل ذهاب را با زحمت فراوان انجام داده‌ و اما ۷۰۰ متری از آن باقی مانده که ظرف یکی دو ماه آینده به اتمام و این پروژه به افتتاح می‌رسد. این پروژه‌ای بود که مایل بودم در سال ۹۴ آن را به افتتاح برسانیم.

به گزارش ایلنا، رئیس جمهور با بیان اینکه احیای دریاچه ارومیه انجام شده است، گفت: از قرارگاه، بنیاد مستضعفان و آقای مهندس فتاح که تلاش‌های زیادی در بخش‌های بسیار مختلف به ویژه آزادراه تهران-شمال انجام دادند و دولت و بنیاد در کنار هم فعالیت کردند، تشکر میکنم. انجام پروژه‌ها بر مردم در این عید سعید، فرخنده باشد. امیدواریم ۲ افتتاح دیگر در روزهای شنبه و یکشنبه داشته باشیم و عدد افتتاح‌ها به ۸۸ برسد. از همه کسانی که در این ۸۸ افتتاح زحمت کشیدند تشکر می‌کنم.

3
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد
  1. بهروز سلگی گفت:

    تو یکی وکابینه ات فرسنگها فاصله دارید

  2. صبا گفت:

    جناب آقای روحانی شما این فاصله را انداختید شما مبلس به لباس امیر المومنین در این هشت سال چه رفتار و کردار و گفتاری مثل مولای متقیان داشتید؟ آی مثل او در میان مردم بودید ؟ آیا مثل او در میان تیمیان رفتید ؟ شما حتی حاضر به ترک مکان خود مجهز به بهترینها نشدید مکرون و ترامپ و غیر برغم کرونا میان مردم رفتند ولی شما از ترس مرگ گفتید آدم عاقل وقتی سیل می آید نباید خود را در معرض سیل قرار دهد به هزاران نفر که در صف اول برای کمک به مردم برغم کرونا قرار داشتند توهین کردید و هر روزه طبق معمول با افاضات خود تنها نمک بر روی زخم مردم پاشیدید جناب شما حق دارید بترسید که اگر مرگ شما را در بر گیرد باید به کل ملت در پیشگاه حق جواب گو باشید ای کاش لباس مولای متقیان را بر تن نداشتید شما نه تنها به مردم خیانت کردید بلکه به مولایمان هم با رفتارتان خیانت کردید دیگر بس است

  3. اس س گفت:

    اقای روحانی دیگه اخر عمری این حرفها بدرد کسی نمی خورد . شما هر کاری هم کرده باشید با ایجام یک تورم ۵ هزار دردصدی بزرگترین خیانت را به کشور کردید . کرونا را بهانه و دستاویز نکنید . کرونا جهانی است پس چرا یک میلیونیم مشکلی که با وجود کرونا درایران وجود دارد ، در هیچ کشوری به این شکل وجود ندارد . اقای روحانی بدجوری اعتماد مردج ار خراب کردید . اقای روحانی مردم دیگر از اسم شما هم متنفر شدن چه رسیده به اینکه بخواهند حرفهای بی معنی و تاریخ گذشته شماها را گوش کنند . هرجایی از کشور نگاه میکردید فساد و دزدی و تورم و قحطی و بدبختی و رانت و …. وجود داشت . شما چکارکردید . مسکن را به متری سیصد میلیون تومان رساندید . دلار را به ۳۰ هزار تومان . ۹۹ درصد سفره مردم را خالی کردید . کدام خانواده الان می تواند بدرستی گوشت و مرغ و کر و پنیر و … بخورد . ایا جز خودتان و دولت مردان بی خاصیت تان کس دیگری سراغ دارید . مسئولین بی مغزتان جز به گران کردن به هیچ چیز دیگر فکر نمی کردند زیرا مدیر نبودند و هر چه افراد نالایق بود در دولت و کابینه شما بود. بس است .

دیدگاهتان را بنویسید