گوشت قرمز همچنان دست نیافتنی‌تر می‌شود/ آیا مدیریت بازار محصولات دامی از دست مسولان خارج شده است؟

    کد خبر :884913
گوشت قرمز

«بازتاب»؛ زهره علامی- عوامل مختلفی مانند کمبود نهاده های دامی، افزایش هزینه‌های تولید، انتشارات اخباری درباره عدم پرداخت ارز 4200 تومانی به تولید کنندگان از عوامل موثر بر قیمت گوشت قرمز در ماه های اخیر بوده اند البته به گفته فعالان حوزه دام کشور، در یک ماه گذشته قیمت دام سبک رشد داشته و همین موضوع قیمت گوشت قرمز را در روزهای اخیر افزایش داده است.

به عنوان نمونه یک کیلوگرم گوشت خورشتی ممتاز برند زی پرو، 230 هزار تومان، فیله ممتاز گوسفندی از شرکت پویا پروتئین کیلویی 307 هزار تومان، ران گوسفندی با استخوان از برند رویال طعم، هر یک کیلوگرم 208 هزار تومان در فروشگاه های کشور به فروش می رسد.

حالا و در شرایطی که قیمت هر کیلو گوشت در سطح بازار افزایش داشته است، رئیس اتحادیه تهیه و توزیع گوشت گوسفندی معتقد است که شاهد کاهش 10 تا 15 هزار تومانی قیمت‌ ها نسبت به اول بهمن، هستیم ضمن اینکه به گفته علی اصغرملکی قیمت گوشت نسبت به دیگر کالاها افزایش چشمگیری را تجربه نکرده است،به عنوان مثال قیمت پنیر لیقوان با قیمت گوشت برابری می‌کند.

البته در روزهای نخست بهمن ماه هم به دلیل بارندگی‌ها و اختلال در تردد و حمل دام به تهران، شاهد افزایش قیمت گوشت قرمز بودیم اما دوباره در اواسط بهمن ماه شاهد رشد قیمت این محصول پروتئینی هستیم.

درواقع چون قیمت گوشت قرمز تابع عرضه و تقاضا در بازار است، با سرد شدن هوا، سرمازدگی و برف گرفتگی در برخی استان‌ها، سیستم حمل و نقل مختل شده و با کاهش عرضه، قیمت گوشت قرمز در بازار تهران افزایش یافت اما با بهبود شرایط جوی تعادل به بازار برنگشت.

رشد قیمت در ماه های اخیر

افزایش قیمت گوشت قرمز محدود به بهمن نمی شود و در دی ماه هم شاهد رشد قیمت این محصول پروتئینی بودیم و اقداماتی چون توقف دوباره صادرات دام توسط دولت هم نتوانست منجر به ایجاد تعادل در بازار شود.

در این زمینه رییس اتحادیه دام سبک به این اقدام دولت انتقاد کرد و گفت: قیمت دام زنده طی روزهای گذشته 3 تا 4 هزار تومان افزایش یافته اما توزیع کنندگان گوشت در بازار مدعی شدند که در این مدت قیمت گوشت روزانه 3 هزار تومان افزایش یافته است، یعنی رشد قیمت گوشت هیچ ربطی به صادرات ندارد و مربوط به کسانی است که بازار عرضه گوشت را در اختیار دارند.

البته در آن زمان(دی ماه) فعالان بازار علت رشد قیمت را مطرح شدن بحث حذف ارز 4200 تومانی دانستند اما با وجود آنکه مسئولان دولتی، حذف ارز ترجیحی را تکذیب کردند اما بازار گوشت باز هم به تعادل نرسید.

نکته جالب ماجرا اینجاست، با وجود اینکه براساس آمارها 61 میلیون دام سبک در کشور داریم، همچنان با کاهش قیمت گوشت در بازار مواجه می شویم، به نظر می رسد اگرچه دام به میزان کافی در کشور موجود است اما توان نگهداری آن را نداریم.

چالش دامداران

یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت گوشت قرمز ناشی از هزینه های تمام شده تولید است که در سالجاری این هزینه ها افزایش چشمگیری داشته ضمن ایکه دامداران با مشکل نبود نهاده هم دست و پنجه نرم می کنند، به عنوان نمونه قیمت کاه در سال گذشته کیلویی 400 تومان بوده و این در حالیست که قیمت آن در سالجاری به کیلویی 4 هزار تومان رسیده است.

همچنین دامداران باید هر کیلوگرم جو را با نرخ 8 هزارتومان، یونجه را 6 هزارو 500 تومان و کاه را 5 هزارتومان خریداری کنند و همین موضوع موجب افزایش هزینه های دامدار می شود.

مثلا نبود نهاده ها موجب شده که در سالجاری بسیاری از دام‌‌های مولد به کشتارگاه‌ها رفته و همین موضوع موجب می شود که در سال‌های آینده تولید خدشه‌دار و سن دام‌ها افزایش یابد چون دام مولد برای زایش کاهش یافته و تولید نسل هم کم می‌شود.

اگر از نبود تعادل در بازار و نابسامانی در تأمین نهاده های دامی بگذریم چیزی تا آغاز سال نو و افزایش مجدد تقاضا نمانده و بازار گوشت قرمز همچنان رهاشده است.

بنابراین انتظار می‌رود دولت برای کاهش نوسان قیمت و تعادل بخشی به بازار گوشت تدابیری اجرایی کند که تولیدکنندگان و مصرف کنندگان متضرر نشوند چون اگر نتواند بازار این کالا را کنترل کنند در ایام عید با چالش جدی در این حوزه مواجه می شویم.

البته علاوه بر افزایش کنترل و نظارت بر شبکه توزیع گوشت قرمز از سوی سازمان صمت، جهادکشاورزی هم که مسئول تأمین نهاده‌های دامی است باید برنامه ریزی دقیق تری را در این زمینه اجرایی کند.

1
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد
  1. علیرضا گفت:

    در عوض مسئولین محترم ما بیشتر می خورند تا حد خفه شدگی.

دیدگاهتان را بنویسید