گمرک ۳۴۰۰ گوشی رجیسترشده را لغو رجیستر کرد

    کد خبر :772261

هر فرد در سال تنها می‌تواند یک گوشی رجیستر کند؛ اما سامانه گمرک اجازه‌ رجیستر کردن چند گوشی با یک پاسپورت را می‌دهد و وجه واریزی بابت حقوق ورود گوشی را برگشت نمی‌دهد.

روند رجیستر گوشی از یک دی‌ماه به‌صورت غیر حضوری درآمد. این اتفاق سه ماه پس از رجیستر گوشی تنها در مبادی ورودی کشور به‌ منظور جلوگیری از تجمعات و حفظ پروتکل‌های بهداشتی صورت گرفت.

اما انجمن واردکنندگان موبایل تنها چند روز پس از آغاز این روند اعلام کرد که راه قاچاق موبایل به‌ واسطه‌ی خلأ قانونی هموار شده و فروش پاسپورت مسافری بار دیگر رونق گرفته است. باز شدن راه قاچاق مربوط به امکان ثبت چند گوشی با یک پاسپورت مسافرتی در سامانه گمرک بود.

سامانه گمرک تنها در زمان ورود کاربر، یک پیام هشدار مبنی بر ثبت یک گوشی در سال توسط هر فرد می‌دهد. در این پیام یادآوری می‌شود که در صورت رجیستر کردن بیش از یک گوشی، وجه واریزی بابت حقوق ورودی گوشی برگشت داده نمی‌شود؛ ضمن اینکه رجیستر گوشی لغو می‌شود. همچنین با متخلفان این موضوع برخورد می‌شود و آن‌ها به مراجع مختلف نظارتی معرفی می‌شوند. همین موضوع باعث شده است در روزهای اخیر، رجیستری ۳۴۰۰ گوشی لغو شود.

معاون فنی گمرک: کنترل‌های سامانه همتا و سامانه گذرنامه، از قاچاق موبایل جلوگیری می‌کنند

معاون فنی گمرک ایران ضمن رد «هموار شدن راه قاچاق موبایل با شیوه‌نامه رجیستری غیر حضوری» به ایسنا می‌گوید: «هیچ فرایند جدیدی به روند قبلی اضافه نشده و فرایندها و کنترل‌های قبلی نیز حذف نشده است. آنچه اتفاق افتاده این است که در رویه‌ی قبلی بدون هرگونه کنترلی در گمرک، مسافر بعد از ورود می‌توانست نسبت به رجیستر کردن موبایل خود اقدام کند یا افراد سودجو به اسم مسافران، گوشی‌های مختلف را رجیستر می‌کردند؛ بدون اینکه حتی مسافر در جریان باشد و متعاقب آن کنترل‌هایی که بعد از ۱۲ مهر سال جاری برای حضوری کردن رجیستری موبایل صورت گرفت و تبعاتی که در گمرکات و مبادی ورودی اتفاق افتاد، در نهایت تصمیم گرفته شد که حتما گوشی موبایل توسط متصدیان گمرک در بدو ورود به همراه مسافر چک و مشخصات گوشی و هویت مسافر وارد سیستم شود؛ بر این اساس در اسرع وقت کنترل ها انجام و بعد اجازه‌ی ادامه‌ی مسیر مسافر داده می‌شود و مابقی فرایند بعد از ورود مسافر به داخل کشور در فرصت یک ماه صورت می‌پذیرد.»

مهرداد جمال ارونقی اضافه می‌کند که از اول دی‌ماه، دستگاه بارکدخوان در گمرک اطلاعات گوشی‌ها را وارد سیستم کرده و صرفا افرادی قادر به رجیستر کردن گوشی شده‌اند که از پیش، اطلاعات آن را وارد سیستم کرده باشند.

ارونقی: تنها کسانی می‌توانند گوشی رجیستر کنند که اطلاعات آن را پیش‌تر توسط بارکدخوان گمرک ثبت کرده باشند

مسافرینی که از ۱۲ تیرماه تا اول دی وارد کشور شدند و به هر دلیلی نتوانستند گوشی خود را رجیستر کنند، می‌توانند با ورود به سامانه‌ی گمرک، گوشی را رجیستر کنند. ارونقی اطمینان می‌دهد که در این مورد کنترل‌های لازم توسط سامانه همتا و سامانه گذرنامه انجام می‌گیرد تا مشخص شود که شخص واقعا مسافر بوده و در مقطع زمانی اعلام‌شده وارد کشور شده است؛ بنابر این امکان قاچاق موبایل و سوءاستفاده‌ی افراد سودجو فراهم نخواهد بود.

معاون فنی گمرک در مورد آگهی‌هایی که یا موضوع رجیستر کردن آیفون ۱۲ در فضای مجازی دیده می‌شود، هشدار می‌دهد. به‌گفته‌ی او «گمرک نسبت به غیرفعال کردن گوشی‌هایی که از این طریق و با سوءاستفاده‌ی احتمالی و خارج از مقررات مربوطه رجیستر شده‌اند، اقدام می‌کند.»

به گزارش زومیت، ارونقی همچنین از رسیدگی گمرک به مسائلی همچون وارد کردن گوشی توسط اتباع کشورهای همسایه در سفرهای روزانه، وارد کردن گوشی آیفون توسط ۶۰ درصد مسافران استانبول و ارسال گوشی از طریق پست خبر داد. به‌گفته‌ی او، گمرک در حال اتخاذ تدابیر سخت‌گیرانه برای ممنوع کردن این روال‌ها است که به‌زودی اعلام می‌شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید