«گلزار» مجری یا خواننده؛ مسئله سیما این است؟

    کد خبر :632216

روند نظارت و صدور مجوز پخش تیزر فیلم‌های سینمایی، برای اولین بار توسط مدیرکل بازرگانی صداوسیما تشریح شد تا به‌واسطه شفاف‌سازی، باب سوءاستفاده‌های تبلیغاتی از محدودیت در این حوزه، مسدود شود.

 

«هفت روز سیما» عنوان بسته خبری-تحلیلی ویژه‌ای است که قرار است هر پنجشنبه به بازخوانی اهم تحولات خبری مرتبط با متن و حاشیه تولیدات صداوسیما و اتفاقات پیرامونی آن در طول هر هفته بپردازد.

 

در این بسته خبری هفتگی در نظر داریم در کنار خبرهای رسمی فعالیت برنامه‌سازان و مدیران سیما، نیم نگاهی به حواشی رسانه‌ای و حتی شایعاتی که به‌رغم غیررسمی بودن می‌توانند در اخبار مرتبط با سیما تأثیرگذار باشند هم داشته باشیم.

 

امروز پنجشنبه دوم آبان ماه می‌توانید با چهاردهمین بسته خبری «هفت روز سیما» در مرور مهمترین رویدادها و خبرهای تلویزیون و شبکه نمایش خانگی در هفته‌ای که گذشت، با خبرگزاری مهر همراه شوید.

 

گلزار از «برنده‌باش» تا «رپورتاژ باخت»!

 

بخش خبری بیست و سی این هفته گزارشی درباره کنسرت‌های پاپ کم طرفدار پخش کرد و محور خود را روی محمدرضا گلزار قرار داد که قرار است در خارج از کشور کنسرت برگزار کند. یک رپورتاژ کامل برای یک «باخت»! بیست و سی با عناوینی مثل اجرای کنسرت توسط آقای بازیگر و یاد کردن از کنسرت گلزار در میان پاپ‌های کم طرفدار با عنوان «یکی از تأمل‌برانگیزترین از این استقبال نکردن‌ها» سراغ توصیف اجرای گلزار در آمریکا رفت و با انتقاد از این کنسرت مصاحبه‌ای هم با خبرنگاران موسیقی درباره فالش خوانی گلزار انجام داد.

 

این گزارش از این حیث با واکنش‌ها و حاشیه‌های زیادی مواجه شد که گلزار تا همین چند ماه پیش به‌عنوان مجری یک مسابقه تلویزیونی هر هفته روی آنتن می‌رفت. بسیاری این رفتار را نوعی دوگانگی و تناقض در صداوسیما دیدند که تا زمانی که مجری‌اش آنتن دارد از او دفاع می‌کند و خارج از صداوسیما او را برنمی‌تابد. گلزار که تا چندی پیش در صداوسیما از او به‌عنوان یکی از مجریان محبوب و سلبریتی‌های پرمخاطب برنامه «برنده‌باش» یاد می‌شد و دفاع زیادی از برنامه او صورت می‌گرفت، حالا که در تلویزیون حضور ندارد این چنین مورد عتاب و خطاب قرار گرفته است.

 

این سیاست‌ دوگانه تلویزیون که پیش از این هم تکرار شده، به این شکل است که تا وقتی هنرمند و مجری و برنامه‌ساز و کارگردان برای او کار می‌کند با یک دفاع تمام قد در برابر همه انتقادات وارده می‌ایستد و حتی هر روز آمارهایی برای برنامه‌ها و سریال‌ها و تولیدات عواملش منتشر می‌کند و هر گاه همان سلبرتی‌ها از این رسانه خارج شوند دیگر از انتقادات تند سیما هم مصون نیستند!

 

سیاستی که جدای از واکنش مخاطبان و کاربران فضای، انتقادات برخی از مجریان و هنرمندان خود تلویزیون را هم برانگیخت. به طور مثال احسان کرمی در واکنش به این گزارش بیست و سی در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «اینجا ایران است، جایی که سوپراستارش تا وقتی در تلویزیون برنامه اجرا می‌کند سرش سر شاه است. ولی وای از وقتی که تلویزیون قدرت نگه داشتنش را نداشته باشد و او بخواهد راه خودش را برود… نفس کشیدنش هم فالش است! قدم زدنش هم فالش است! نگاهش هم فالش است! می‌شود بی‌مخاطب! می‌شود سنگ روی یخ!»

 

سیاست دو گانه سیما در مواجهه با سلبریتی‌ها از این منظر به‌صورت جدی جای آسیب‌شناسی دارد.

 

حاشیه هفته؛ گزارشگر لندن‌نشین؛ از شایعه پناهندگی تا تکذیب

 

اسماعیل فلاح گزارشگر اعزامی واحد مرکزی خبر است که سال‌هاست در لندن حضور دارد و از آنجا گزارش‌های خود را برای صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران ارسال می‌کند. گزارش‌های فلاح در نقد سیاست‌های انگلیس و شرایط نامساعد اجتماعی و اقتصادی این کشور بود و به طور روتین اخباری از وضعیت مردم، اتفاقات سیاسی و سیاست‌های این کشور تهیه می‌کرد.

 

این هفته اما شایعه‌ای به سرعت در فضای مجازی منتشر شد که حتی به خبرگزاری‌ها و سایت‌های رسمی هم راه پیدا کرد و شایعه این بود که فلاح پناهندگی انگلیس را دریافت کرده است.

 

پناهندگی فلاح در حال مطرح شده بود که او زمانی هم مستندی را در باب مهاجرت برای صداوسیما ساخته بود و در آن به مشکلات و معضلاتی پرداخته بود که مهاجران به انگلیس با آن مواجه می‌شوند. به این ترتیب شایعه پناهندگی و مهاجرت فلاح و خانواده‌اش به انگلیس خیلی زود در فضای مجازی پیچید و برخی هم او را در کنار مزدک میرزایی که چند ماهی است از بحث مهاجرت او می‌گذرد قرار دادند که البته میرزایی هیچ گاه به طور رسمی از علل این اتفاق و دلایل خود برای مهاجرت پرده برنداشت.

 

فلاح اما به فاصله یکی دو روز پستی را در صفحه اینستاگرام خود منتشر و شایعه را از اساس تکذیب کرد و این چنین نوشت: «نخستین گزارش من برای صداوسیما امروز در جام‌جم آنلاین پخش شد. نه بازنشسته شده‌ام؛ نه پناهنده شده‌ام، نه تابعیت دارم؛ از طرف سازمان صداوسیما مدتی مامورم. از این پس با رویکرد مجازی و مستندسازی در خدمت هموطنان عزیزم خواهم بود.»

 

اتفاق ویژه؛ حذف آگهی‌ها از یک شبکه کودکان

 

محمد سرشار چند سالی است که مدیریت شبکه کودک را بر عهده دارد و طی یکی دو سال اخیر بارها از آسیب‌های پخش آگهی‌های بازرگانی و تبلیغات در شبکه کودک گفته است.

 

او ابتدای تابستان هم در برنامه «سلام صبح بخیر» در شبکه سه حضور یافت و با بیان اینکه پخش آگهی‌های بازرگانی در شبکه‌ها در دست مدیران نیست عنوان کرد: کوتاه‌ترین دخل و تصرفی در آن‌ها هم با جریمه مواجه می‌شود.

 

وی در این گفتگو مجلس را به کمک طلبید و گفت: در این شرایط باید از نمایندگان مجلس بخواهیم که زمان تعیین بودجه سالیانه برای سازمان صداوسیما حتماً پخش آگهی‌های بازرگانی را از شبکه‌هایی که مختص گروه سنی کودک و نوجوان است ممنوع کنند چراکه صداوسیما طبق قانونی که مجلس مصوب کرده است برای تأمین هزینه‌های خود ناگزیر از پخش آگهی‌های تبلیغاتی است.

 

گویا تلاش‌ها و رایزنی‌های وی حالا در حال نتیجه گرفتن است و قرار است پیام‌های بازرگانی از شبکه کودک حذف شود. هرچند وقتی سرشار در صفحه اجتماعی خود در اینستاگرام این خبر را منتشر و اعمال این رویکرد را از اول آبان اعلام کرد. ساعاتی بعد اما توسط مرتضی میرباقری معاون سیما اصل خبر تایید اما روند اجرایی شدن ان نیازمند یک بازه زمانی اعلام شد.

 

میرباقری در این خبر که تنها چند ساعت بعد از اعلام خبر از سوی سرشار و حدود ساعت ۲۰ منتشر شد زمان مشخصی را برای انجام این اقدام تعیین نکرد و گفت که «با توجه به سیاست‌گذاری صورت گرفته روند کم کردن تبلیغات در این شبکه همچنان ادامه دارد تا در بازه زمانی مشخص بتوانیم این تبلیغات را به تدریج از شبکه کودک حذف کنیم.»

 

روند پخش آگهی‌های بازرگانی در شبکه‌های سراسری از تعداد باکس‌های پخش تا محتوا و ساختار این آگهی‌ها، انتقادات و بازخوردهای منفی مختلفی را نه تنها از طرف مردم عادی که حتی از وی صاحب‌نظران حوزه‌های فرهنگ، جامعه شناسی و روان شناسی در بر دارد و تلویزیون هربار با توجیه مسائل مالی کمتر به این انتقادات و بازخوردها واکنش نشان داده است.

 

سینما در سیما؛ تشریح معمای صدور مجوز برای تیزرهای سینمایی

 

یکی از گلایه‌های معمول و گاه تبلیغاتی تهیه‌کنندگان و کارگردانان سینما در حوزه پخش تیزرهای تلویزیونی فیلم‌هایشان است که در مصاحبه‌ها و اخباری از کم شدن تعداد این آگهی‌ها و حتی پخش نشدن آن‌ها اعتراض می‌کنند و یا بارها از ممنوع‌التصویری یک بازیگر خبر داده‌اند که به دلیل پخش نشدن تیزر فیلم آن بازیگر و یا حذف صحنه‌های حضور وی در تیزر تبلیغاتی، آن را دلیلی بر این ممنوع‌التصویری دانسته‌اند. اتفاقی که چندی پیش هم باعث مصاحبه‌ها و واکنش‌های بین عوامل یک فیلم و محمدحسین رنجبران مدیرکل روابط عمومی صداوسیما شد که در صفحات اجتماعی خود در توئیتر و اینستاگرام نسبت به پخش تیزرها و بدون اشکال بودن آن‌ها اطلاع رسانی کرد.

 

این هفته اما برای اولین‌بار عباس مهدوی‌مهر مدیر کل بازرگانی سازمان صداوسیما درباره روند پخش و تایید تیزر فیلم‌های سینمایی سخن گفت که به شکل عمومی روی خروجی سایت صداوسیما قرار گرفت.

 

در این خبر برای اولین‌بار به «کمیته سینمایی اداره کل بازرگانی صداوسیما» هم اشاره شد که متشکل از هفت عضو است و برای حمایت از فیلم‌های سینمایی و امتیاز پخش رایگان زیرنویس‌های فیلم‌های سینمایی در جلسه‌ای تخصصی درباره صدور مجوز پخش تیزرها و زیرنویس‌های فیلم‌های سینمایی در حال اکران تصمیم‌گیری می‌شود و سپس نتایج این بررسی‌ها به اطلاع ریاست سازمان صداوسیما نیز می‌رسد.

 

مهدوی‌مهر در تشریح این روند ابتدا به مهدی صباغ زاده کارگردان «کلوپ همسران» پاسخ داده بود و در جواب او که پخش نشدن آگهی و زیرنویس فیلمش صرفاً به علت مخالفت رئیس سازمان صداوسیما دانسته بود، از دلایل مخالفت کمیته بررسی کننده فیلم که در اداره کل بازرگانی صداوسیما مشغول به کار است، گفت.

 

وی با ذکر علل مخالفت این کمیته با پخش تیزر و زیرنویس این فیلم اظهار کرد که در صورت جلسه این کمیته که به امضای کارشناسان آن که همگی از چهره‌های شناخته شده فیلم و سریال تلویزیون هستند، رسیده صراحتاً علل مخالفت اعضای کمیته ذکر شده است و در بخش بعدی متن این صورت‌جلسه را به این ترتیب عنوان کرد که «با توجه به اینکه این فیلم فاقد هرگونه پیام مثبت و آموزنده بوده است و از طرفی الفاظ نامناسب و شوخی‌های خلاف عرف در آن دیده می‌شود اعضای کمیته سینمایی سازمان این فیلم را اثر ضعیفی دانسته‌اند و بنابراین مشمول حمایت‌های تبلیغی صداوسیما قرار نمی‌گیرد.»

 

مدیرکل بازرگانی صداوسیما در پایان این خبر یک نکته را هم برای عوامل فیلم‌های سینمایی مشخص کرد و طبق آن با اشاره به موضع این کمیته سینمایی در صدور مجوز پخش تیزرها بیان کرد که «تبلیغ فیلم‌هایی فاقد پیام‌های اخلاقی و ارزشی و مملو از شوخی‌های سخیفی که بنیان خانواده را هدف قرار می‌دهد در قاب تلویزیون که رسانه‌ای عمومی است، جایی ندارد.»

 

نکته‌ای که به نظر می‌رسد در رویکرد این اداره کل نسبت به پخش تیزرهای سینمایی باید به‌عنوان یک موضع رسمی در نظر گرفته شود.

 

با این حال انتظار می‌رود هر بار برای صدور مجوز تیزرهای سینمایی نظر این کمیته سینمایی که هنوز هیچ اطلاعی از اعضای آن در دسترس نیست منتشر شود تا در مسیر شفافیت، جلوی سوءتفاهم و استفاده‌های تبلیغاتی از برخی ممنوعیت‌ها هم برای همیشه مسدود شود.

 

پیشنهاد ویژه؛ قسمت‌های پایانی «پناه آخر»

 

به گزارش مهر،سریال «پناه آخر» به کارگردانی داریوش یاری از ابتدای این هفته روی آنتن رفت. این سریال در ۱۰ قسمت ساخته شده و هفته آینده پخش آن به اتمام می‌رسد. پخش این سریال همزمان با ایام اربعین به آنتن رسید و تنها سریال مناسبتی این شب هاست که برای دهه آخر ماه صفر در نظر گرفته شده است.

 

تاکنون پنج قسمت از این سریال روی آنتن رفته است و شاید در قصه هنور نتوانسته باشد کلیشه‌های رایج در قصه‌های مناسبتی و محرمی را تغییر دهد اما حضور داریوش عیاری کارگردان سریال در برنامه «سلام صبح بخیر» در شبکه سه و توضیح او درباره اینکه سریال از قسمت‌های پنج و شش تغییراتی دارد می‌تواند مخاطب را مجاب کند که به تماشای قسمت‌های باقی مانده از این سریال بنشیند.

 

«پناه اخر» که ابتدا با نام «مجلس حیرانی» به تولید رسید ماجرای امیرعلی پسر جوانی است که بعد از یک کینه دیرینه به ایران بازمی گردد و سراغ عمومی خود می‌رود تا حق پدرش را از او طلب کند. نقش این جوان را عباس غزالی بازی می‌کند و نقش عموی او را بیژن امکانیان برعهده دارد که در سریال به عنوان مردی موجه و بازاری مورد اطمینان نمایش داده می‌شود که حالا به دلیل فساد مالی دامادش با مشکلات مالی و اتهاماتی هم رو به رو شده است.

 

امین زندگانی، حدیث میرامینی، افسر اسدی و کاوه خداشناس از دیگر بازیگران این سریال هستند که هر شب ساعت ۲۲ از شبکه یک سیما روی انتن می‌رود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید