گلایه شهروندان کرجی از استمرار روند خسارت بار قطعی برق/ شهروند کرجی: برق ما را قطع می کنند تا برق پایتخت قطع نشود

    کد خبر :824184
قطع برق

قطع مکرر، طولانی و بدون برنامه برق سبب بروز مشکلات جدی برای تمامی شهروندان ایرانی شده است. در این بین برخی نظرات کارشناسی! و سکوت مسئولان در مورد بحران کمبود برق، نمک بر زخم شهورندانی است که زیر بار مشکلات اقتصادی کمر خم کرده‌اند.

«بازتاب»؛ قطع مکرر برق در کشور باعث به وجود آمدن مشکلات بسیاری برای مردم کشور شده است. بی‌برنامگی‌ خاموشی‌ها نیز به این مشکلات افزوده است.

در این بین دست‌کم بر اساس مقایسه تجربیات فردی، شاهد نوعی بی‌عدالتی نیز هستیم؛ از جمله قطع مکرر برق در برخی مناطق شهر کرج سبب شده تا این حس به وجود بیاید که توانیر با هدف کاهش ساعت خاموشی‌ها در پایتخت، دفعات و زمان خاموشی در مناطق حاشیه‌ای را افزایش می‌دهد.

در همین رابطه یکی از شهروندان کرجی برای ما نوشت: «در منطقه ما در چند روز اخیر حتی چهار نوبت برق قطع شده است. من تصور می کنم دلیل این قطعی خارج از عرف و منطق این است که فشار برق در مناطق مرکزی به ویژه شهر تهران کمتر شود. یعنی دولت مردان برای رعایت حال مرکز نشینان دارند در حق ما اجحاف می کنند.»

در برخی مناطق، در هفته جاری به طور معمول دو بار در روز و هر بار به مدت دو ساعت، یکبار در ساعات پایانی صبح و یکبار در ساعات ابتدایی تاریکی هوا، برق قطع شد؛ اگرچه در برخی مناطق دیگر دوبار، هر بار سه ساعت و به فاصله یک ساعت، قطعی برق گرازش شده است. این در حالی است که در هفته گذشته قطع برق در مناطق مختلف شهر کرج به چهار بار در روز هم رسید.

این مسئله سبب ایجاد مشکلات جدی برای مردم شده است؛ فارغ از آسیب‌های جدی به اقتصاد و تولید از نفس افتاده کشور، خاموشی‌ها سبب مشکلات در انجام کارهای روزمره شده است.

یکی از مشکلات جدی، ناتوانی دانشجویان در شرکت در امتحانات پایان ترم است؛ در شرایطی که به واسطه بحران کرونا، طی یکسال گذشته همه کلاس‌ها و امتحانات از طریق پلتفورم‌های مجازی برگزار می‌شود، به واسطه خاموشی‌ها تمامی این فعالیت‌ها متوقف شده است.

همین موضوع در مورد بسیاری از فعالیت‌ها که برای برگزاری جلسات کاری خود در دوران کرونا به اینترنت وابسته هستند، وجود دارد.
مشکل دیگری که در بخش‌هایی از شهر کرج و مناطق دیگر کشور مشاهده شده است این است که با قطع برق، سرویس‌های اینترنت اعم از اینترنت ADSL و اینترنت همراه قطع میشود.

بحران دیگر این است که در برخی مناطق، شبکه آبرسانی به برق وابسته بوده و در نتیجه با قطع برق، دسترسی شهروندان به آب هم قطع می‌شود.

در واقع خاموشی‌ها عملا شهروندان را با وضعیتی سیاه‌چال‌گونه درگیر می‌کند که در آن تنها می‌توان انتظار اتصال دوباره برق را کشید.
سوال این است که چرا در حالی که در سال‌های گذشته، ایران از توان کافی برای تأمین نیاز داخلی به برق برخوردار بود و حتی توانسته بود مازاد تولید خود را به کشورهای همسایه صادر کند، در سال جاری با چنین وضعیتی روبه‌رو است؟

دلایل متعددی برای این موضوع از سوی به برخی کارشناسان مطرح شده است. کاهش بارش‌ها و خالی شدن سد‌ها باعث شده است تا میزان اندک، اما مهم انرژی برق‌آبی تامین نشود.

موضوع دیگری که به عنوان دلیلی برای کاهش تولید برق مطرح شده است، استخراج رمز ارزها به شکل قانونی یا غیرقانونی است؛ به واسطه قرار داشتن کشور در شرایط تحریم از یک سو و از سوی دیگر سودآور بودن استخراج رمز ارز‌ها سبب شده است تا سهمی از تولید برق کشور در مزارع تولید رمز ارز مصرف شود.

همچنین کارشناسان این بحث را مطرح کرده‌اند که چون در ایران، برق یک خدمت عمومی از سوی دولت به جامعه و نه یک کالای اقتصادی در نظر گرفته می‌شود باید با قیمت پایین به دست مصرف‌کنندگان برسد و بنابراین سرمایه‌گذاری در آن توسط بخش خصوصی فاقد ارزش اقتصادی است.

این کارشناسان بر این باور هستند که خصوصی‌سازی صنعت برق منجر به بهبود و نوسازی شبکه تولید و توزیع برق می‌شود و مشکل کمبود برق حل خواهد شد؛ اگرچه این گروه توضیح نمی‌دهند که چه دلیلی وجود دارد که تجربیات منفی خصوصی‌سازی در سایر بخش‌ها به برق نیز تسری نیابد؟ همچنین این گروه توضیح نمی‌دهند که با فرض خصوصی شدن تولید و توزیع برق، محصول نهایی با چه قیمتی به دست مصرف‌کننده خواهد رسید و در صورت افزایش قیمت‌ها، چند خانوار ایرانی از دسترسی به برق محروم می‌شوند؟

در این میان، علاوه بر حس بی‌عدالتی در اجرای خاموشی‌ها و بی‌برنامگی قطع برق، سکوت توانیر و عدم حضور مقام‌های آن برای پاسخگویی به سوالات در خصوص علل وضعیت کنونی و مدت زمان ادامه آن، سبب خشم مردم شده است.

افزون بر همه مواردی که به آن اشاره شد و سایر مشکلات، یکی از نگرانی‌ها آسیب به تجهیزات خانگی برقی، در جریان خاموشی‌ها است؛ در این شرایط اقتصادی، حتی فکر کردن به خرید وسایلی مانند یخچال برای خانواده‌های ایرانی دشوار است؛ بماند که بسیاری از خانواده‌ها، حتی از پس هزینه لازم برای تعمیرات نیز بر نمی‌آیند.

سوال این است که آیا طرحی برای مدیریت بحران کنونی -به جز خاموشی‌های غیر منظم و آسیب‌زا برای فعالیت های روزمره زندگی مردم- وجود دارد تا در سال آینده با چنین وضعیتی روبه‌رو نباشیم؟

گفتنی است مشکل مورد اشاره اکنون در اکثر شهرهای کشور دیده می شود و تقریباً همه شهروندان ایرانی را در شهر و روستاهای مختلف کلافه کرده اما گزارش های رسیده به «بازتاب» حکایت از آن دارد که در شهر کرج این مشکل شدیدتر است. 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید