گفته های متفاوت یک مسئول در مورد قیمت مرغ در بازار؛ قیمت ها منصفانه است و ربطی به کمبود جوجه ندارد

  • اقتصادی
  • چهارشنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ ۱۱:۲۶
    کد خبر :805027
جوج یک روزه

گران فروشی و کمبود عرضه جوجه یک روزه دوباره صدای مرغداران را درآورده است و انگار قرار نیست که جارو جنجال ها درباره قیمت مرغ و عرضه آن تمام شود.

«بازتاب»؛ زهره علامی- اوایل سال گذشته و در پی کمبود نهاده های طیور سویا و ذرت، بسیاری از تولیدکنندگان جوجه یک روزه اقدام به از بین بردن جوجه ها کردند و همین موضوع قیمت مرغ را در ماه های پس از آن افزایش داد.

حالا یکسال از این ماجرا می گذرد و طی این مدت بازار مرغ هر روز با مشکلی دست و پنجه نرم می کند، در این میان برخی کارشناسان و فعالان حوزه مرغ گوشتی معتقدند که دلیل بالا بودن قیمت مرغ در سالجاری به معدوم سازی جوجه های یک روزه در سال گذشته باز می گردد.

محمدرضا صدیق پور، دبیرانجمن تولیدکنندگان جوجه یک روزه کشور نظر دیگری دارد، به گفته او سال گذشته و به دلیل شیوع گسترده کرونا و مشکلات ایجاد شده پس از آن، جوجه های یک روزه معدوم شدند اما در سالجاری تولید جوجه 5 تا 10 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته و تولید مرغ هم به اندازه کافی انجام می شود.

صدیق پور در گفت و گو با بازتاب می افزاید: سال 99 بسیاری از تولیدکنندگان جوجه یک روزه به دلیل کمبود نهاده های دامی، دچار ضرر و زیان شدند که کارگروه تنظیم بازار وعده داده این ضرر مالی را جبران کند.

او ادامه می دهد: در حال حاضر مشکلی در زمینه تولید جوجه یک روزه در کشور وجود ندارد.

دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه یک روزه درباره انتقادها نسبت به قیمت بالای مرغ اظهار می کند: هر کیلوگرم مرغ در بازار حدود 24 تا 25 هزار تومان است که این قیمت کارشناسی شده و عادلانه است و اگر قیمت مرغ کمتر از رقم اعلام شده باشد موجب از دست دادن انگیزه مرغدار می شود.

تداوم اعتراض ها به قیمت نهاده های دامی

اگرچه به گفته دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه یک روزه، جوجه به اندازه کافی تولید می شود و حتی میزان آن نسبت به سال گذشته افزایش یافته اما به گفته مرغداران، عرضه جوجه یک روزه کاهش یافته، ضمن اینکه قیمت آن هم نسبت به قیمت مصوب بالاتر است.

پیش از این و در فروردین ماه سالجاری، وزیر جهاد کشاورزی از قاچاق جوجه یک روزه از مرز‌های غربی کشور و کمبود آن گفت، پس از آن هم بسیاری از فعالان این حوزه با تایید آن ، خواستار رسیدگی به این موضوع شدند.

چند روز پیش هم نایب‌رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی از کمبود عرضه جوجه یک‌روزه ابراز نگرانی کرد و نسبت به بالا رفتن قیمت مرغ هشدار داد.

البته مشکلات مرغداران فقط محدود به کمبود عرضه جوجه یک روزه نمی شود، عدم هماهنگی قیمت مصوب جوجه با بازار چالش دیگر آن هاست، پرویز فروغی، دبیر کانون مرغداران گوشتی کشور در این باره می گوید: قیمت مصوب جوجه یک روزه 4200 تومان است اما در حال حاضر تولیدکنندگان جوجه را حدود 7000 تومان تهیه می کنند.

او در گفت و گو با ایسنا ادامه می دهد: قیمت تمام شده مرغ که به مسئولان مربوطه ارائه دادیم عددی بین 17 هزار و 100 تا 17 هزار و 500 تومان بود و در نهایت با 17 هزار و 100 تومان موافقت کردند اما قیمتی که برای مرغ اعلام کردیم با قیمت جوجه 4200 تومانی بود، حالا که قیمت جوجه 7 هزار تومان شده است تکلیف مرغداران چیست و با چه قیمتی باید مرغ هایشان را بفروشند؟

در شرایطی که نایب‌رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی از تاثیر پررنگ قیمت جوجه یک روزه در قیمت تمام شده مرغ می گوید، دبیرانجمن تولیدکنندگان جوجه یک روزه کشور معتقد است که قیمت مرغ بیش از همه به هزینه نهاده های دامی وابسته است و قیمت جوجه تاثیر اندکی در آن دارد.

صدیق پور می گوید: حدود 60 تا 70 درصد قیمت مرغ مربوط به نهاده های دامی است، 10 تا 15 درصد به قیمت جوجه باز می گردد و مابقی هم به نیروی کار، دارو و واکسن برمی گردد.

تناقض در اظهارات مسوولان انجمن جوجه یک روزه و انجمن مرغداران گوشتی حکایت از نابسامانی در بازار و به تبع آن گرانی دوباره قیمت مرغ می دهد، ضمن اینکه فعالان و کارشناسان اقتصادی هم در روزهای اخیر نسبت به افزایش دوباره قیمت مرغ هشدار داده اند که اگر این بار دولت در کنترل و ساماندهی بازار کوتاهی کند، معلوم نیست قیمت مرغ با چه افزایشی همراه باشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید